Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Aktualizacja! Wybór platformy e-commerce – na której postawić sklep internetowy?

Czwartek, 10 Marzec 2022

Branża e-commerce przeżywa prawdziwy rozkwit. Handel internetowy stał się doskonałym pomysłem na działalność, zwłaszcza w czasach pandemii. Powstaje coraz więcej e-sklepów – nie tylko należących do dużych marek, ale również małych, niszowych, prowadzonych przez jednoosobowe lub niewiele większe firmy. Na postawienie systemu sprzedaży online od zera stać tylko dużych graczy na rynku, stąd rosnąca popularność gotowych platform sprzedażowych. 

Czym jest platforma e-commerce?

Najprościej mówiąc, jest to oprogramowanie pozwalające zbudować i uruchomić sklep internetowy. Służy do zarządzania sprzedażą online za pomocą panelu administracyjnego. Platformy e-commerce znacznie różnią się między sobą ceną i możliwościami, działają też w zupełnie różny sposób. Zasadniczo wszystkie jednak umożliwiają umieszczanie własnych produktów na stronie sklepu internetowego i ich sprzedaż za pośrednictwem sieci. 

Platformy marketplace

Każdy je zna – platformy marketplace to takie witryny, jak Amazon, Allegro czy eBay. By z nich korzystać, nie trzeba posiadać żadnej technicznej wiedzy. Na przykładzie Allegro – wystarczy założyć konto, najlepiej firmowe. Nie musisz martwić się o sposoby płatności i dostawy. Postawienie sklepu najwyżej kilka godzin i już można rozpocząć sprzedaż. Wadą takiego rozwiązania jest z pewnością to, że raczej nie uda Ci się wypromować w ten sposób swojej marki – platformy typu marketplace to konkurencja przede wszystkim ceną.

Na jakiej platformie e-commerce postawić sklep internetowy?

Sklep internetowy we własnej domenie daje dużo więcej możliwości niż platformy marketplace. Własna domena, unikalny wygląd witryny, mnóstwo opcji personalizacji – wszystko to sprawia, że Twój sklep ma o wiele większe szanse na sukces. Platformy e-commerce różnią się między sobą funkcjonalnością. Jest ich naprawdę wiele – od bardzo prostych, darmowych systemów, aż po zaawansowane CMS-y, które można dowolnie konfigurować i integrować z rozmaitymi dodatkowymi usługami. Niektóre z nich można postawić samodzielnie, są jednak również platformy dedykowane – tworzone indywidualnie dla każdego klienta przez specjalistów. Poniżej przybliżamy niektóre z popularnych rozwiązań.

Platformy Open Source 

Platformy Open Source mają otwarty kod źródłowy. Oznacza to, że jeśli tylko ma się odpowiednie umiejętności, można dowolnie dostosować je do swoich potrzeb. Otwarte oprogramowanie jest całkowicie darmowe. Postawienie sklepu wymaga więc poniesienia kosztów domeny i hostingu, a często również zatrudnienia programisty. Może się też okazać, że dodatki do nich są dosyć kosztowne.

Shopware

Shopware to platforma Open Source, którą możemy znaleźć zarówno w darmowej, jak i płatnej wersji. Sporą zaletą jest działanie platformy w chmurze i niski próg wejścia – bardzo łatwo uruchomić sklep bez wiedzy programistycznej. Jest to system elastyczny i dobrze skalowalny. Oferuje wiele ciekawych narzędzi ułatwiających zarządzanie sklepem. Shopware Starter Edition jest w swojej istocie darmowa, lecz zgodnie z licencją korzystający z niej oddaje na rzecz Shopware 3% swoich zysków. Shopware oferuje również dwa płatne abonamenty, zawierające więcej narzędzi marketingowych i sprzedażowych, oraz wersję Shopware Community Edition – darmowy skrypt PHP sklepu, który można zainstalować na własnym serwerze, ta opcja wymaga jednak już pewnych umiejętności lub zatrudnienia specjalisty. Niestety ze względu na niewielką popularność na polskim rynku, Shopware nie posiada gotowych rozwiązań integrujących go choćby z Allegro czy rodzimymi dostawcami i systemami płatności.

WooCommerce 

To darmowy plugin Open Source do Wordpressa. Jest łatwy w instalacji i konfiguracji, można też rozszerzać jego funkcjonalność za pomocą wtyczek. Pozwala na personalizację, jest też dostępny po polsku i przyjazny SEO. To rozwiązanie ma jednak pewne wady. Przede wszystkim twórcy WooCommerce nie zapewniają wsparcia technicznego. To wciąż tylko plugin do Wordpressa, a ponadto dodatkowe wtyczki mogą czasem okazać się niekompatybilne. Za niektóre również trzeba zapłacić, więc nie jest to zupełnie darmowe rozwiązanie. Sprawdzi się w przypadku małych sklepów, dobrze jest jednak posiadać przynajmniej podstawową wiedzę o systemie Wordpress.

osCommerce 

To brytyjska platforma udostępniana na licencji GNU GPL. Jest to dość stary system, wokół którego skupia się całkiem duża społeczność tworząca szablony oraz dodatkowe moduły. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że mogą to być dodatki, które nie do końca działają właściwie. Jak wszystkie platformy typu Open Source, osCommerce również wymaga sporej wiedzy programistycznej, by go wdrożyć i obsługiwać. Należy też liczyć się z kosztami serwera, domeny i ewentualnej odpłatnej pomocy przy awariach i aktualizacjach. W 2021 miała wyjść nowa wersja platformy, osCommerce v4, do dziś (1.12.2021) się jednak nie ukazała.

PrestaShop 

PrestaShop jest darmową platformą typu Open Source. Może się sprawdzić w przypadku małych i średnich e-sklepów. Dla większych może okazać się niewystarczający. Ponieważ jednak jest to otwarte oprogramowanie, jest narażone na ataki z zewnątrz. Każda modyfikacja wymaga ponadto umiejętności programistycznych. Choć sama platforma jest darmowa, można ją uzupełnić o dodatkowe moduły, które często są dosyć drogie. Ponadto jest nieustannie poprawiana przez programistów, co wymaga częstych i kłopotliwych we wdrożeniu aktualizacji.

Magento Open Source 

Magento Open Source to platforma, która nadaje się dla małych, średnich, a nawet dużych e-sklepów. Nie zapewnia oficjalnego wsparcia technicznego, ale zazwyczaj można liczyć na zgromadzoną wokół niej społeczność na GitHub. Można rozszerzać jej funkcjonalność za pomocą modułów (darmowych lub płatnych), wyposażona jest też w dość przyjazny panel administracyjny. Magento dysponuje całkiem dobrze rozwiniętymi narzędziami do obsługi transakcji i płatności, a także marketingowymi. Jest to mocno rozbudowany i zaawansowany system, przez co modyfikacje wymagają sporej wiedzy programistycznej, a to może sporo kosztować. Trzeba też pilnować aktualizacji.

Platformy typu SaaS 

Platformy SaaS (ang. Software as a Service) charakteryzują się tym, że oprogramowanie e-commerce znajduje się na serwerze dostawcy. Dostępne jest w ramach abonamentu. Użytkownik nie ma dostępu do kodu źródłowego, a jedynie do panelu administracyjnego, dzięki któremu może zarządzać swoim e-sklepem. Zazwyczaj wybiera się z gotowych layoutów strony. Wadą platform SaaS jest ograniczona możliwość rozwoju e-sklepu.

AtomStore 

AtomStore przedstawia się jako platforma z segmentu premium. Jest to system zapewniający integrację z różnymi platformami marketplace, przygotowany pod multichannel oraz sprzedaż zagraniczną. Jest również wersja AtomStore dla B2B. Zaletą platformy jest hosting w cenie abonamentu, ten jednak jest wysoki – ceny pakietów zaczynają się od 499 zł miesięcznie. System nie jest też wolny od wad typowych dla SaaS – brak dostępu do kodu źródłowego strony powoduje, że rozwój e-sklepu jest ograniczony. Istnieje możliwość zakupu licencji i postawienia platformy AtomStore na własnym serwerze, jest to jednak rozwiązanie wyłącznie dla dużych graczy ze względu na bardzo wysokie koszty.

Shoper 

Shoper to oprogramowanie e-commerce funkcjonujące w systemie abonamentowym. Do wyboru są różne pakiety, znacząco różniące się funkcjonalnością. Użytkownik może liczyć na wygodny panel administracyjny, wsparcie techniczne i regularne aktualizacje. Wyróżnia go łatwa integracja z Allegro i Facebookiem., jest to jednak opcja dostępna tylko w droższych pakietach. Na dużą niekorzyść Shopera przemawia fakt, iż nie jest on zbyt przyjazny SEO, ponadto brak mu wielu funkcji oferowanych przez konkurencję. Shoper oferuje kilka pakietów, z których najtańszy nie ma możliwości połączenia z Allegro i Facebookiem. Jest również pakiet premium, którego cena i zakres ustalane są indywidualnie. Należy też pamiętać, że platformy SaaS mają pewne ograniczenia, jeśli chodzi o optymalizację SEO. Shoper nie jest raczej też odpowiednią platformą dla dużych sklepów.

Shoplo 

Shoplo oferuje kilka abonamentów w różnej wysokości. Najtańszy nie daje jednak zbyt wielu możliwości. Pozwala na umieszczenie w sklepie wyłącznie 20 wariantów produktu, nie ma też dodatkowych funkcji, takich jak np. odzyskiwanie porzuconych koszyków, nie ma też opcji logowania dla klientów. Inne, droższe pakiety pozbawione są limitów produktów. W cenie abonamentu mieści się funkcjonalny sklep, domena oraz hosting i wsparcie techniczne. Jednakże Shoplo ma też wady: nie jest zbyt dobrze przygotowane pod SEO, a w miarę rozrostu biznesu e-commerce obsługa staje się niewygodna i zajmuje coraz więcej czasu.

W sierpniu 2021 Shoplo zostało przejęte przez Shopera. E-sklepy klientów korzystających dotychczas z Shoplo przenoszone są na platformę Shoper. Shoplo zaś wkrótce ma zostać wygaszone.

Shopify 

To popularna platforma – zwłaszcza wśród sklepów funkcjonujących na bazie dropshippingu. To bardzo łatwy w obsłudze system, przeznaczony jest zwłaszcza dla tych, którzy nie znają się na technicznych aspektach obsługi. Korzysta z szablonów – darmowych oraz premium. Pozwala na łatwą integrację sklepu z Allegro, Amazonem, Facebookiem itp. Platforma ma własny system płatności, a wdrożenie zewnętrznego operatora, takiego jak PayPal czy PayU, wiąże się z dodatkowymi kosztami – prowizją dla Shopify. Ponadto platforma pobiera prowizję od sprzedaży (od 2% do 0,5% w zależności od wybranego pakietu).

IdoSell (dawniej IAI-shop) 

To polska platforma, które jest od lat obecna na rynku. IdoSell posiada narzędzia dla deweloperów, które pozwalają ingerować w system i integrować platformę z rozmaitymi funkcjami zewnętrznymi. Opiera się na systemie abonamentowym oraz prowizjach: od transakcji przekraczających limit w danym pakiecie i od zaimplementowanych systemów płatności. Ma wiele dodatkowych opcji integracji z kurierami, hurtowniami i platformami marketplace. Dodatkowo można zlecić projekt graficzny sklepu od zera oraz zatrudnić tzw. Opiekuna Sklepu. Jest to dość kosztowna usługa. Drogie jest również wdrożenie sklepu, a konfiguracja dosyć skomplikowana – nie warto wybierać IdoSell, jeśli chcesz postawić e-sklep samodzielnie.

Sky-Shop 

Sky-Shop jest platformą SaaS oferującą dosyć różnorodne usługi. Można wybrać abonament na sklep internetowy lub pakiety oferujące gotowy sklep z szatą graficzną, projektem logotypu itd. W ofercie są też dodatkowo płatne moduły (w modelu subskrypcyjnym): integracji z hurtowniami, integracji ze sklepem na Facebooku, Allegro, OLX, czy Instagramem, Programu Partnerskiego i innych. Jest również moduł wysyłania zamówień do hurtowni. Platforma przeznaczona jest dla średnich i dużych sklepów. Wady? Nie ma możliwości odzyskiwania koszyka, trudno też wprowadzać zaawansowane zmiany. Sky-Shop obsługuje własny system płatności, od którego pobiera prowizję 1,69%. Inne systemy również można zintegrować ze sklepem na platformie, ale jest to dodatkowo płatne.

SOTE 

Jest to polska platforma SaaS, której dużą zaletą są różne wersje językowe – dzięki temu łatwiej prowadzić sprzedaż na rynkach zagranicznych. Platformę można testować 14 dni za darmo. Abonament jest dostępny w trzech wersjach, nie ma natomiast prowizji od sprzedaży. Sklep można rozbudować o liczne moduły, które są darmowe lub dodatkowo płatne w przypadku najtańszego abonamentu. Z pewnością jest to dobre rozwiązanie dla tych przedsiębiorców, którzy chcą skonfigurować sklep bez pomocy programistów, nie mając przy tym specjalistycznej wiedzy. Zdaniem niektórych użytkowników panel administracyjny SOTE mógłby być bardziej intuicyjny. Pojawiają się też opinie, że platforma ma ograniczone możliwości ingerencji w szablony i raczej przeznaczona jest do obsługi małych i średnich sklepów.

Platformy oparte na licencji

Platformy, które opierają się na licencji, zazwyczaj dedykowane są wyłącznie największym firmom e-commerce. To kompleksowe, solidne i elastyczne rozwiązania. Są bardzo złożone – zazwyczaj to potężne oprogramowanie, nafaszerowane zaawansowanymi narzędziami sprzedażowymi, marketingowymi i analitycznymi, a także systemami B2B. Siłą rzeczy są to rozwiązania, na które stać niewiele firm. 

Magento Commerce (Magento 2, Adobe Commerce) 

Magento Commerce to platforma, która przeznaczona jest wyłącznie dla prawdziwych gigantów branży e-commerce. To segment Enterprise – koszt licencji Magento to kilkadziesiąt tysięcy dolarów rocznie. Wysokość kwoty uzależniona jest od wielkości sprzedaży w sklepie. Do tego należy doliczyć koszty wdrożenia przez agencję, utrzymania serwera (które dla tak potężnego skryptu również są wysokie), deweloperów, obsługi sprzedaży, obsługi klienta itd. To prawdziwy kombajn e-commerce. Jest wyposażony w ogrom funkcjonalności z zakresu katalogowania produktów, wyszukiwania ich, sprzedaży, płatności, SEO, B2B, obsługi klienta itd. Dla małych i średnich, a nawet wielu dużych e-biznesów jest to rozwiązanie zdecydowanie zbyt drogie.

SAP Hybris 

Sap Hybris to platforma typu omnichannel z segmentu Enterprise. Skupia wiele kanałów sprzedaży za pomocą ujednoliconego panelu. To rozwiązanie dla dużych firm, które zarządzają wieloma markami. Pozwala prowadzić wiele sklepów internetowych jednocześnie. Sprawdzi się w przypadku biznesów, które chcą łatwo wchodzić na nowe rynki. Na platformie można instalować rozmaite moduły rozszerzające funkcjonalność sklepu i pozwalające na szybkie wdrożenie. Jest skalowalna i bardzo wydajna. Koszty licencji są natomiast bardzo wysokie. Firma nie publikuje oficjalnego cennika, jednak ceny kształtują się w okolicy 50-100 tysięcy dolarów rocznie. Dlatego też z tego systemu korzystają wyłącznie najwięksi gracze na rynku e-commerce.

Platformy stacjonarne

Platformy stacjonarne to oprogramowanie, które można kupić i zainstalować na własnym serwerze. Tego typu rozwiązania przeznaczone są raczej dla średnich sklepów. Sam koszt licencji jest stosunkowo niski (zwykle około kilkuset złotych), jeśli jednak nie ma się wystarczającej wiedzy technicznej, uruchomienie sklepu i wdrażanie nowych funkcjonalności pociągnie za sobą dodatkowe wydatki na developerów. Osobno ponosi się koszty hostingu i domeny. Dostęp do oprogramowania często jest ograniczony, co może powodować trudności z dostosowaniem platformy do swoich potrzeb. Zaletą takich platform jest brak pobieranej prowizji od sprzedaży.

Shopgold 

Jest to polskie oprogramowanie e-commerce dla średnich przedsiębiorstw. W zależności od licencji może zostać zainstalowane pod jedną lub trzema domenami, można również wybrać opcję „pod klucz”, w zestawie z hostingiem, domeną i konfiguracją. W cenę licencji wliczona jest też czasowa opieka techniczna (na 3 lub 6 miesięcy). Koszty początkowe są niewielkie, jednakże jakiekolwiek zmiany czy aktualizacje to dodatkowe wydatki. W ofercie są również szablony graficzne e-sklepów oraz projekty indywidualne.

Platformy dedykowane 

Są to rozwiązania tworzone od postaw dla każdego klienta, zwykle na podstawie systemu CMS stworzonego przez daną agencję. Firmy oferujące platformy dedykowane zajmują się przygotowaniem całej platformy e-commerce z indywidualnie dobranymi funkcjonalnościami, wdrożeniem, wsparciem technicznym, aktualizowaniem, rozbudowywaniem oraz często także realizowaniem działań marketingowych. Główną wadą platform dedykowanych jest uzależnienie działania sklepu od twórców platformy – dokonanie zmian przez zewnętrzną firmę jest niemożliwe.

Medializer 

Agencja Medializer stworzyła autorską platformę dedykowaną do zarządzania sprzedażą. E-sklep przygotowywany jest przez Medializer od zera w oparciu o wymagania klienta. Agencja zajmuje się postawieniem i wdrożeniem sklepu, oprawą graficzną, jego integracją z płatnościami oraz kurierami, a także promowaniem marki klienta – kampaniami marketingowymi, prowadzeniem profili w social mediach i nie tylko. Panel administracyjny pozwala na wygodne zarządzanie produktami i stanami magazynowymi, wgląd do rozbudowanych statystyk sprzedaży, filtrowanie zamówień, wyświetlanie konkretnych transakcji itd. Ponadto Medializer zapewnia klientom pełną obsługę merytoryczną oraz SEO, by skutecznie budować pozytywny wizerunek e-sklepu. To doskonałe rozwiązanie dla tych klientów, którzy chcą skoncentrować się na swojej pracy, bez zagłębiania się w szczegóły techniczne.

2ClickShop 

2ClickShop to platforma dedykowana, z której korzystają zarówno detaliczne sklepy internetowe, jak i klienci B2B. Agencja tworzy sklep pod indywidualne potrzeby klienta na podstawie własnego systemu CMS, wdraża go oraz wspiera w działaniach e-marketingowych. 2ClickShop zapewnia dedykowany hosting i pomoc w rozwoju e-sklepu. Platforma skupia się na automatyzacji procesów wynikających z funkcjonowania e-biznesu. Pozwala na sprzedaż omnichannel. W razie potrzeb klienta może przygotować potrzebny moduł od zera. Wdrożenie (jak w przypadku większości platform dedykowanych) jest czasochłonne, tak samo jak rozszerzenie funkcjonalności sklepu.

i-systems 

Stworzony przez polskich programistów CMS i-systems to duża platforma dedykowana działająca w chmurze. Architektura platformy celuje w szybkim wdrażaniu i oparta jest o niezależne mikroserwisy, które można rozwijać oddzielnie. Platforma pozwala na to, by jedna treść łatwo trafiała na różne kanały sprzedaży. Stawia na dużą liczbę punktów kontaktu z klientami. System jest na bieżąco aktualizowany automatycznie, bez potrzeby angażowania programistów. Wspiera sprzedaż transgraniczną oraz pozwala na integrację z platformami marketplace. Przeznaczony jest raczej dla dużych, rozbudowanych e-sklepów, także B2B.

Kilka słów na koniec

Prowadzenie sklepu internetowego bez wsparcia technicznego ze strony specjalistów może okazać się trudnym i żmudnym zadaniem. Trudno wszak znać się jednocześnie na sprzedaży, SEO, marketingu i programowaniu. Dlatego warto postawić na platformę e-commerce, która zapewni takie kompleksowe wsparcie. Dzięki mnogości rozwiązań na rynku, każdy znajdzie platformę odpowiadającą swoim potrzebom.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...