#Ecomersy Basic #115: Jak podnieść rozpoznawalność sklepu internetowego?
Aby klient zapamiętał Twój sklep internetowy, musisz w jakiś sposób zapisać się w jego pamięci. Wszyscy wiemy, że trudno jest wyróżnić się na tle ogromnej konkurencji, a często to po prostu cel nie do osiągnięcia. Nie trzeba jednak tworzyć jedynej w swoim rodzaju, innowacyjnej przestrzeni online, aby zdobyć lojalnych konsumentów, który chętnie do Ciebie wrócą. Wystarczy wykorzystać parę trików, wpasować się w obowiązujące trendy, a przede wszystkim – zbudować markę. Do tego potrzebny będzie tzw. brand marketing. Koniecznie sprawdź!
Czym jest marka i dlaczego ma znaczenie?
Bardzo wiele słyszy się o markach w kontekście e-commerce, jednak co dokładnie kryje się pod tym słowem? Najprościej mówiąc, marka (ang. brand) to znak towarowy, symbol lub nazwa identyfikująca produkty bądź usługi jednego przedsiębiorstwa i odróżniająca je od produktów bądź usług innych firm. W szerszym rozumieniu jest to kompleksowy zestaw skojarzeń, wartości i emocji związanych z daną firmą, który buduje świadomość i lojalność klientów. Marka nie tylko identyfikuje produkty albo usługi, ale także wyraża obietnicę jakości, stylu i doświadczeń, których konsumenci mogą się spodziewać. W rezultacie kształtowanie brandu ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe odbiorców oraz postrzeganie danego przedsiębiorstwa.
Krok pierwszy – stwórz markę
Jeżeli chcesz zwiększyć rozpoznawalność swojego sklepu internetowego, zadbaj o stworzenie marki, która będzie reprezentować konkretne wartości i budzić odpowiednie skojarzenia. Jak to zrobić? Na początku przeprowadź analizę swoich założeń, misji i zalet (mocnych stron), a następnie zastanów się, co jest dla Ciebie najważniejsze – jakość premium, bliskość z odbiorcami, przystępność cenowa, niskie ceny, a może jeszcze coś innego? Kluczowe jest to, by określić cele już na wstępie, a później systematycznie do nich dążyć. Poznaj potrzeby, preferencje i problemy swoich potencjalnych klientów, aby móc lepiej dostosować ofertę i komunikację do ich oczekiwań. Później przyjdzie czas na identyfikację wizualną – mamy tutaj na myśli głównie logo, kolory, font, szatę graficzną, układ elementów na stronie, bannery, grafiki itd., czyli wszystko związane z wyglądem marki.
Zobacz też: Strategie remarketingowe. Jak zachęcić klientów do powrotu po zakupie?
Budowanie rozpoznawalności – spójność, promocja, wartościowy content
Udało Ci się stworzyć markę – świetnie! Teraz czas na zbudowanie jej pozycji na rynku. Warto pamiętać o spójnym wizerunku, bez którego trudno mówić o rozpoznawalności. Spójność oznacza utrzymanie jednolitego image’u marki na wszystkich platformach i we wszystkich kanałach komunikacji, począwszy od strony internetowej, poprzez media społecznościowe, aż po wszelkie materiały reklamowe. Obejmuje to stosowanie ujednoliconej estetyki (czyli elementów graficznych) i tonu komunikacji. Spójny wizerunek pomaga w zdobyciu zaufania odbiorców i ułatwia identyfikację brandu. Nie możesz także zapomnieć o działaniach promocyjnych, organizowaniu kampanii reklamowych (najlepiej także płatnych) i przygotowywaniu specjalnych akcji. Zaistniej w świadomości klientów! Ogromne znaczenie ma również content marketing, czyli publikowane treści (mówimy tutaj zarówno o długich tekstach, jak i artykułach blogowych czy krótkich postach na social media). Warto ustalić, jakim językiem chcesz się posługiwać (bardziej czy mniej oficjalnym) – w zależności od grupy docelowej.
Rozpoznawalność e-sklepu – dlaczego jest ważna?
Rozpoznawalność marki nie jest tylko abstrakcyjnym pojęciem związanym z nazwą czy logo – to fundament, na którym buduje się zaufanie, lojalność klientów i trwały rozwój biznesu. Kiedy odbiorcy widzą i rozpoznają markę obecną na różnych platformach, czują się pewniej, dokonując zakupów. Znany brand kojarzy się z jakością, profesjonalizmem i wiarygodnością. Kupujący często wybierają firmy, z którymi są już zaznajomieni lub które z nimi rezonują pod względem wartości – spraw, by dowiedzieli się, co reprezentuje Twój brand! Postaw pierwszy krok, a później zauważysz efekty działania tzw. kuli śnieżnej.