Dzisiaj mamy: Sobota, 27 Kwiecień 2024

Zero Click Searches – czy można je wykorzystać w strategii marketingowej?

2024.01.23

Ruch organiczny w Twoim sklepie maleje? Być może przyczyną tego są tzw. Zero Click Searches. Według różnych danych nawet ponad 60% zapytań w wyszukiwarce Google na urządzeniach mobilnych kończy się bez przejścia na jakąkolwiek witrynę. Sporą część z nich stanowią właśnie Zero Click Searches. Czym są i czy można wykorzystać je na korzyść swojej marki?

Czym są Zero Click Searches?

Zero Click Searches to wyszukiwania, podczas których użytkownik znajduje zadowalającą go odpowiedź już na stronie wyników wyszukiwania (SERP). Szukane informacje wyświetlane są na samej górze strony z wynikami, przez co odbiorca nie musi już wykonywać kolejnych działań – wszystko otrzymuje natychmiast po wpisaniu frazy kluczowej w wyszukiwarkę.

Rodzaje Zero Click Searches

Google potrafi wyświetlić informacje bezpośrednio na stronie SERP na kilka różnych sposobów, w taki sposób, by jak najlepiej odpowiedzieć na intencję wyszukiwania użytkownika. Może wyświetlić tzw. Featured Snippet, czyli wyróżniony fragment tekstu, listę czy tabelę, które krótko i zwięźle odpowiadają na zapytanie – np. FAQ dotyczące procedury zwrotu czy opis produktu. Jako Zero Click Search Google wyświetla również Rich Answers – bogatsze, szersze odpowiedzi, np. tabelę porównawczą modeli, galerię produktów w formie karuzeli albo zestawienie recenzji.


Zobacz też: #EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?


Zero Click Searches a SEO – dlaczego optymalizacja jest kluczowa?

Chociaż wyszukania bez kliknięcia nie przekładają się bezpośrednio na wejścia na stronę, mają ogromny wpływ na ekspozycję marki w Internecie. Co ważne, odpowiedzi wyświetlane w ten sposób generowane są przez algorytmy Google – nie mamy bezpośredniego wpływu na nie. Dlatego właśnie warto zoptymalizować witrynę pod kątem Zero Click Searches, by ułatwić robotom tworzenie bogatszych wyników wyszukiwania z wykorzystaniem Twojego contentu. Jeżeli zawartość Twojego sklepu wyświetla się jako Zero Click Search, odbiorcy Cię widzą. Twoja marka zaczyna być rozpoznawalna oraz postrzegana jako ta pomocna, ekspercka. Treści unikalne i wartościowe dla użytkownika zachęcają do przejścia na witrynę w poszukiwaniu dalszych informacji.

Jak zoptymalizować SEO dla Zero Click Searches?

Dobierz odpowiednie frazy kluczowe, które będą zgodne z zapytaniami użytkowników – zwłaszcza frazy długiego ogona, które będą związane z bardziej konkretnymi zapytaniami. Treść musi być zwięzła, prosta i konkretna, zoptymalizowana, aby być klarowną odpowiedzią na pytania odbiorcy. Stawiaj na paragrafy ujęte w znaczniki <p></p> o długości maksymalnie 300 znaków, listy punktowane i numerowane, tabele, a także treści zebrane w formie pytań i odpowiedzi (FAQ). Obrazy powinny mieć odpowiednią nazwę pliku (np. frazę long tail opisującą zawartość grafiki), a także prawidłowo uzupełnione znaczniki <alt> oraz <title>. Struktura witryny także musi być przejrzysta, odpowiednio opisana z prawidłowymi linkami wewnętrznymi. Zadbaj o wdrożenie danych strukturalnych, czyli znaczników w kodzie strony, dzięki którym wyszukiwarka łatwiej może stworzyć Rich Snippet, wyświetlając dodatkowe informacje o produkcie (np. specyfikacja, gwiazdki z oceną, cena itp.).

Podsumowanie

Oprócz optymalizacji SEO i struktury sklepu dla Zero Click Searches warto także zadbać o inne kanały docierania do klientów (wizytówka Google Moja Firma, płatne wyniki wyszukiwania). Do zmian w trendach wyszukiwania można i należy się dostosować, by nie zostać w tyle. Zero Click Searches mają spory potencjał – wykorzystaj go, by zadbać o rozpoznawalność swojego biznesu.

Polecamy