#EcomersyBasic #110: Czym jest intencja wyszukiwania w SEO?
Algorytmy Google już od kilku lat rozwijają się w taki sposób, by wyszukiwarka jak najlepiej służyła użytkownikom. Właśnie dlatego mało wartościowe treści są nisko pozycjonowane, z kolei merytoryczne teksty znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest bowiem odpowiadanie na potrzeby odbiorców, którzy zadają różnego rodzaju pytania. Wpisują oni frazy kluczowe z pewną intencją, a naszym zadaniem jest ją rozpoznać. Sprawdź, czym jest „search intent” i zobacz, jak możesz je wykorzystać, aby zwiększyć ruch w swoim sklepie internetowym.
Intencja wyszukiwania – podstawowa definicja
Intencja wyszukiwania (ang. search intent) w kontekście SEO odnosi się do zrozumienia, dlaczego użytkownik zadaje takie, a nie inne pytania. Chodzi o to, by znaleźć przyczynę wyszukiwania i we właściwy sposób na nią zareagować. Intencja wyszukiwania jest jednym z kluczowych elementów optymalizacji treści na stronie internetowej, ponieważ pomaga dostosować zawartość witryny do potrzeb konkretnych odbiorców. Najczęściej wyróżniamy cztery najważniejsze intencje użytkowników: informacyjne, transakcyjne, nawigacyjne oraz komercyjne. Dowiedz się, co dokładnie oznacza każda z nich!
Rodzaje zamiarów użytkowników w SEO
Zamiar informacyjny oznacza, że odbiorca chce się czegoś dowiedzieć, poszerzyć swoją wiedzę, zdobyć jakieś konkretne informacje. Mówimy tutaj o pytaniach z kategorii „Jak nazywa się prezydent USA?”. Intencja transakcyjna sugeruje, że dany użytkownik jest zainteresowany dokonaniem jakiegoś zakupu, ale dopiero szuka najatrakcyjniejszej oferty. Intencja nawigacyjna odnosi się do sytuacji, w której internauta wpisuje w wyszukiwarkę konkretne zapytanie w celu znalezienia określonej witryny. Zamiar komercyjny z kolei oznacza, że użytkownik wyraża gotowość do dokonania zakupu lub chce znaleźć opcje zakupowe, lecz może jeszcze nie być zdecydowany, który konkretny produkt lub usługę wybrać.
Zobacz też: SEO na blogu firmowym. Jak zoptymalizować tekst pod wyszukiwarkę?
Jak określić intencję wyszukiwania użytkownika?
Określenie intencji wyszukiwania użytkownika jest bardzo istotnym elementem skutecznej strategii SEO. Aby ułatwić sobie to zadanie, postaw na analizę słów kluczowych – zidentyfikuj frazy zgodne z tematyką Twojej witryny, które odbiorcy wpisują w wyszukiwarkę. Zwróć uwagę na sposób, w jaki formułują swoje zapytania i spróbuj je podzielić ze względu na rodzaje. Sprawdź, jakie wyniki pojawiają się w odpowiedzi na dane zapytanie. Jeśli dominują informacyjne artykuły, istnieje prawdopodobieństwo, że intencja jest bardziej edukacyjna. Jeżeli widoczne są głównie strony sklepów internetowych, może to wskazywać na intencję komercyjną. Pamiętaj jednak, że wiele z nich ma mieszane intencje.
Jak zoptymalizować stronę w taki sposób, aby wpasować się w intencje użytkowników?
Dostosowanie treści na stronie do rozmaitych intencji użytkowników wymaga podejścia wieloaspektowego i szczegółowej analizy. Warto tworzyć treści dopasowane do różnych zamiarów – jeżeli witryna ma odpowiadać na zapytania informacyjne, publikuj wartościowe, kompleksowe teksty edukacyjne. Z kolei dla intencji komercyjnych warto skoncentrować się na recenzjach, porównaniach czy opisach produktów. Postaw również na optymalizację contentu pod kątem fraz kluczowych, uwzględniając naturalnie wkomponowane nagłówki. Wykorzystaj narzędzia do analizy danych w celu lepszego zrozumienia potrzeb i preferencji użytkowników.