Dzisiaj mamy: Poniedziałek, 7 Październik 2024

Your KAYA i startup technologiczny Juo wprowadziły pilotażowo pierwsze subskrypcje BLIKIEM

2024.04.11

Model subskrypcyjny cieszy się nieustannie rosnącą popularnością. O ile do subskrypcji towarów cyfrowych jesteśmy przyzwyczajeni, o tyle subskrypcje w ecommerce to stosunkowo świeży trend. Nie powinno jednak nikogo dziwić, że globalny rynek subskrypcji towarów konsumenckich powiększa się z każdym rokiem. Przykładami marek, które z sukcesem zastosowały model subskrypcyjny dla swoich produktów są choćby AG1, producent suplementów diety, czy On, szwajcarska marka odzieżowa, która jest sponsorem m.in. Igi Świątek, oferująca swoim klientom m. in. specjalistyczne obuwie do biegania w subskrypcji.

Oferta subskrypcyjna dla produktów cyfrowych

Choć rynek subskrypcji w Polsce dopiero się rozwija, coraz więcej marek DTC z powodzeniem stosuje model subskrypcyjny. Przykładami są choćby Sundose, czy wiodąca polska marka beauty, Your KAYA, która wprowadziła właśnie pilotażowe wdrożenie innowacyjnego rozwiązania, adresującego jedno z najważniejszych wyzwań subskrypcji w ecommerce w Polsce — możliwość subskrypcji BLIKIEM.

Od kilku tygodni bowiem kompleksowe rozwiązanie tego problemu jest dostępne w pilotażowej ofercie Juo polskiego startupu technologicznego, działającego w obszarze subskrypcji ecommerce. Spółka od roku buduje kompletny produkt umożliwiający budowę dowolnej oferty subskrypcyjnej dla produktów cyfrowych (Subscribe and Save, Build-a-box, czy Membership). Działające w modelu SaaS Juo, ma wsparcie inwestorów i branżowych aniołów biznesu takich jak Kogito Ventures (znane z wcześniejszych inwestycji w Packhelp, czy PsiBufet), Piotr Smoleń (Symmetrical), Janusz Żebrowski (Grupa K2), czy Daniel Blumczyński (PayU).
Subskrypcje w ecommerce są specyficzne ze względu na to, że najczęściej dotyczą fizycznych produktów. To zatem nie tylko sam zakup i integracja ze sklepem, ale też proces dostaw, zwrotów, a przede wszystkim satysfakcji klientów z produktów, które subskrybują.

Model subskrypcyjny oparty o BLIK

Polska jest jednym z tych europejskich krajów, w których najpopularniejszymi metodami płatności online nie są karty kredytowe, a tzw. płatności A2A, których udział w rynku lokalnych płatności sięga w niektórych przypadkach ponad 70%. W Polsce jest to BLIK, w Hiszpanii Bizum, a np. w Holandii iDEAL. BLIK zawdzięcza swoją ogromną popularność przede wszystkim dużej łatwości dokonania transakcji jednorazowych, natomiast tzw. recurring jest dostępny zaledwie w dwóch polskich bankach (Pekao i ING). Brak jednorodności w tym temacie powodował, że dotąd nie było rozwiązań subskrypcyjnych w oparciu o BLIK. To spory problem dla merchantów, ponieważ często spotykają się oni z niechęcią klientów do podawania numerów karty kredytowej co osłabia pozycję subskrypcji jako sposobu zakupu i utrudnia pozyskiwanie subskrybentów, a tym samym stabilnego, powtarzalnego źródła przychodów. A sama płatność, to przecież nie wszystko, bo wprowadzenie do oferty płatności powtarzalnych wymaga integracji z platformą sklepu i obsługi całego cyklu życia subskrybentów.

Rozwiązanie Juo, zastosowane w sklepie Your KAYA, pozwala na uruchomienie w sklepie dodatkowych możliwości realizacji zamówień subskrypcyjnych, w tym tzw. subskrypcji intencjonalnych, czyli takich, w których klient ma pełną kontrolę nad subskrypcją a także nad płatnością za nią. Połączenie sklepu z platformą Juo umożliwia klientom opłacenie subskrypcji przy użyciu lokalnych metod płatności, a nie tylko kart kredytowych, czy PayPala. Rozwiązanie to jest pożądane zwłaszcza w krajach z dużą adopcją alternatywnych metod płatności.

Juo daje możliwość obsługi wszystkich klientów — niezależnie od tego z usług jakiego banku korzystają. Ci subskrybenci, których banki wprowadziły recurring (obecnie Pekao i ING, choć niebawem dołączyć mają kolejne) mogą przy pierwszym zamówieniu potwierdzić w aplikacji banku, że zgadzają się na płatność powtarzalną. Płatności za odnowienia nie wymagają akcji od subskrybenta. Ci, którzy wolą korzystać z klasycznej płatności BLIKIEM mogą przedłużać subskrypcję kodem BLIK, jak w przypadku każdej innej transakcji.

Juo w Your Kaya

W przypadku Your KAYA, wdrożenie wymagało zintegrowania sklepu (tu było to Shopify) z platformą Juo, która zarządza całym cyklem życia subskrybenta i umożliwia opłacanie subskrypcji BLIK. Juo daje logikę, która jest odpowiedzialna za odnowienia i portal do zarządzania subskrypcjami, który jest w pełni zintegrowany ze sklepem. Subskrybent w każdej chwili może edytować subskrypcję — zmienić, dodać, usunąć produkt, przesunąć datę odnowienia, zmienić sposób czy adres wysyłki. Merchant z kolei może wspierać cykl życia subskrypcji budując taktyki dotyczące niespodzianek, dodatkowych produktów, zniżek, czy punktów lojalnościowych. Juo wspiera szereg integracji. Tam gdzie nie ma pełnego recurringu, Juo daje dodatkowo tzw. renewal flow — czyli sekwencję dla odnowień, która jest oparta o komunikację kontekstową z subskrybentem, a także inteligentny terminal do łatwego potwierdzenia płatności za subskrypcje. Subskrybent podaje kod BLIK lub potwierdza płatność bez kodu, następnie zatwierdza w aplikacji banku. Rozwiązanie nie wymaga od merchantów żadnych zmian w dotychczasowym setupie sklepu, jedynie integrację z Juo.

Subskrypcje intencjonalne BLIKIEM odblokowują potencjał powtarzalnych płatności dla merchantów oraz wygodę regularnych dostaw i bezpiecznych płatności dla ich klientów. Your KAYA, jako jedna z większych marek w Polsce sprzedających swoje produkty w modelu subskrypcyjnym, może docierać do większej liczby klientów z subskrypcjami oferując im wygodne płatności BLIKIEM.
Alina Prelicz, współzałożycielka Juo, mówi, że lista kolejnych sklepów chętnych do wdrożenia subskrypcji BLIKIEM jest spora. Juo ma także za sobą pierwsze pilotaże na rynku holenderskim.


Subskrypcje ecommerce cieszą się rosnącą popularnością na świecie. Naszym celem jest nie tylko wpieranie innowacyjnych merchantów, takich jak Your KAYA, ale wszystkich, którzy chcieliby rozpocząć sprzedaż w tym modelu. Chcemy ułatwić adopcję subskrypcji ecommerce w krajach, w których dominującą pozycję na rynku płatności mają rozwiązania A2A, jak BLIK w Polsce, czy iDEAL w Holandii. — Alina Prelicz, co-founderka Juo


W najbliższych miesiącach Juo ma w planie rozbudowanie rozwiązania o nowe metody płatności, także subskrypcje SEPA, oraz ciągłą rozbudowę aplikacji i dodanie nowych funkcji związanych z poprawą doświadczeń użytkownika, bezpieczeństwem oraz większą ilością integracji.

Linki:
Your KAYA: yourkaya.pl
Juo: juo.io

 

Polecamy