UOKIK
Prezes UOKiK stawia zarzuty chińskiemu gigantowi
2024.10.17
Platforma Temu otrzymała zarzuty od UOKiK. Dotyczą one naruszania praw konsumentów, a dokładniej – przedstawiania danych sprzedawców, niektórych treści wyświetlanych tylko w języku chińskim, a także niejednoznacznego sposobu składania zamówienia.
Ogromna kara nałożona na PayPal. UOKiK zarzuca firmie wprowadzanie klientów w błąd
2024.07.16
PayPal, amerykański dostawca usług finansowych, który działa w ponad 200 krajach, otrzymał w poniedziałek (15 lipca br.) karę od UOKiK. Przedsiębiorstwo będzie musiało zapłacić 106 milionów złotych, a jako przyczynę wskazuje się stosowanie klauzul niedozwolonych. Na razie decyzja nie jest prawomocna, PayPal może więc złożyć odwołanie do sądu.
UOKiK bierze pod lupę nieuczciwe praktyki w e-commerce
2024.07.12
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów walczy z nieuczciwymi praktykami w handlu elektronicznym coraz intensywniej, co udowadnia międzynarodowa inicjatywa Sweep days. W jej ramach przeprowadzony został kompleksowy przegląd stron internetowych i aplikacji mobilnych w poszukiwaniu tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych praktyk sprzedażowych.
Coraz więcej skarg na Temu. UOKiK podejmie działania?
2024.05.08
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygląda się jednej z najpopularniejszych chińskich platform zakupowych – Temu. Do UOKiK wpływają skargi, które dotyczą przede wszystkim wprowadzania w błąd co do cen i jakości produktów.
UOKiK ukróca kolejne nieuczciwe praktyki – tym razem chodzi o fałszowanie składów ubrań
2024.04.19
UOKiK nałożyło karę na dwa przedsiębiorstwa odzieżowe za wprowadzanie konsumentów w błąd co do składu ubrań. Chodzi o firmę Lord oraz Polskie Składy Odzieżowe, sprzedające pod marką Lavard (obecnie w restrukturyzacji). Obie spółki będą musiały zapłacić grzywny.
Kara dla Amazon. Ponad 30 mln zł od UOKiK
2024.03.28
Znany gigant e-commerce – Amazon – otrzymał od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów karę w wysokości 31 mln zł za stosowanie kwestionowanych praktyk należących do tzw. dark patterns. Konsumenci skarżyli się, że nie otrzymali opłaconych zamówień. Prezes UOKiK uznał, że Amazon EU SARL naruszył zbiorowe interesy konsumentów.
Greenpoint przejmuje Top Secret. Czy UOKiK wyrazi na to zgodę?
2024.01.08
Spółka Greenpoint podpisała z firmą Redan warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, sklepu internetowego marki Top Secret oraz przejęcia znaku firmowego Top Secret i DryWash. Sfinalizowanie umowy jest zależne od tego, czy UOKiK wyrazi na nią zgodę.
UOKiK sprawdza OLX. Są zarzuty wobec serwisu
2023.12.12
Serwis OLX otrzymał zarzuty od UOKiK – chodzi o brak rzetelności w systemie zamieszczania opinii oraz rzekomo nieprawidłowy sposób ustalania ocen. Co jeszcze wiemy na ten temat?
Best-Review z zarzutami od UOKiK. Chodzi o fałszywe opinie
2023.11.17
Firmie Best-Review grozi kara do 10% obrotu ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka miała wprowadzać konsumentów w błąd, sprzedając gotowe recenzje bez przetestowania produktów.
Rozmowy UOKiK z największymi platformami społecznościowymi. Chodzi o nielegalne reklamy
2023.10.26
Prezes UOKiK wraz z czterema państwowymi instytucjami rozmawiał m.in. z przedstawicielami trzech najważniejszych platform społecznościowych – Metą, Google i TikTokiem – na temat eliminacji niezgodnych z prawem reklam. Spotkanie zostało przeprowadzone w poniedziałek 23 października br. w siedzibie UOKiK.
UOKiK sprawdza marketplace’y. Komu grozi kara?
2023.09.05
Prezes UOKiK weryfikuje, czy konsumenci są prawidłowo informowani o kwestiach przedstawionych w dyrektywie Omnibus, która weszła w życie na początku tego roku. Po jego interwencji wielu przedsiębiorców zmieniło swoje praktyki. Zarzuty usłyszały Zalando, Booking i Travelist, przez co grozi im kara do 10% obrotu.
Kary dla firmy i influencerów – UOKiK wyciąga konsekwencje
2023.08.30
Prezes UOKiK nałożył kary finansowe na spółkę Olimp Laboratories – lidera branży suplementów diety – a także na trzech influencerów z branży fitness. Mówimy tutaj o kwocie ponad 5 mln zł za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych.
UOKiK stawia zarzuty czterem firmom. Chodzi o nowe przepisy
2023.07.14
Cztery znane marki – Zalando, Media Markt, Sephora oraz Glovo – otrzymały zarzuty od prezesa UOKiK. Chodzi o błędne prezentowanie promocji, które narusza prawa konsumentów. Grozi za to kara nawet do 10% obrotu.
Firma Duka z zarzutami od prezesa UOKiK
2023.06.30
Spółka Duka International otrzymała od prezesa UOKiK zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Grozi jej za to kara do 10% obrotu. Powodem ma być dodawanie do koszyka kupującego niezamówionych produktów w sklepie duka.com. Zwrot niechcianego zakupu oznacza dla konsumentów konieczność poświęcenia czasu oraz opłacenia przesyłki.
Właściciel Born2be i Renee z zarzutami od UOKiK
2023.04.05
UOKiK zarzuca spółce Azagroup wprowadzanie konsumentów w błąd. Chodzi o jej dwa sklepy internetowe związane z branżą modową – Born2be oraz Renee, które mają oferować swoim klientom permanentne promocje: czyli takie, które nigdy się nie kończą.
Kolejna firma na celowniku UOKiK. Czy Amazon narusza interesy konsumentów?
2023.02.02
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko spółce Amazon EU SARL, która jest zarejestrowana w Luksemburgu. Firma prowadzi sprzedaż za pośrednictwem znanego serwisu – Amazon.pl. Okazuje się jednak, że podmiot może stosować praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Jeżeli zarzuty się potwierdzą, firmie grozi kara do 10% rocznego obrotu.
Dwie kary finansowe dla Allegro. Spółka nie zgadza się z decyzją UOKiK
2022.12.30
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Allegro dwie kary finansowe w wysokości blisko 4 i 206 mln zł. Pierwsza z nich dotyczy nadużywania dominującej pozycji, a druga – stosowania klauzul niedozwolonych w regulaminach platformy oraz programu Smart. Spółka nie zgadza się jednak z tą decyzją.
Nowe wytyczne UOKiK. Influencerów czekają zmiany
2022.09.29
We wrześniu ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się kwestii jawności współprac influencerów z markami. Teraz Prezes, Tomasz Chróstny, wydał rekomendacje związanie z oznaczaniem treści reklamowych w mediach społecznościowych. Dotyczą one nie tylko influencerów, ale także reklamodawców, agencji PR-owych i marketingowych oraz samych konsumentów. Co dokładnie znalazło...
InPost wprowadza zmiany za sprawą UOKiK
2021.12.21
Jakiś czas temu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły skargi na niektóre praktyki InPostu. Chodziło głównie o opłaty za weryfikację gabarytów przesyłki, wydłuży czas odbioru przesyłek z punktów o ograniczonej dostępności oraz przekierowywanie paczek z wypełnionych Paczkomatów.