Kolejna firma na celowniku UOKiK. Czy Amazon narusza interesy konsumentów?
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko spółce Amazon EU SARL, która jest zarejestrowana w Luksemburgu. Firma prowadzi sprzedaż za pośrednictwem znanego serwisu – Amazon.pl. Okazuje się jednak, że podmiot może stosować praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Jeżeli zarzuty się potwierdzą, firmie grozi kara do 10% rocznego obrotu.
Kiedy następuje zawarcie umowy sprzedaży?
Dlaczego Tomasz Chróstny postanowił przyjrzeć się działaniom Amazona? Chodzi przede wszystkim o moment zawarcia umowy sprzedaży, który budzi wątpliwości prezesa UOKiK. Według klientów może to być złożenie zamówienia i otrzymanie potwierdzenia, z kolei dla spółki – wiadomość o wysyłce produktu. Informacje na ten temat znajdują się co prawda w warunkach sprzedaży, jednak UOKiK uważa, że zostały przedstawione w sposób nieczytelny.
Dostępność produktów
Kolejnym aspektem, który wydaje się niepokojący, są daty dostaw oraz dostępność towarów na stronie. Produkty oznaczone jako dostępne nie zawsze rzeczywiście znajdują się w magazynie, a terminy dostaw są tylko orientacyjne. Jeżeli klienci nie zapoznają się z warunkami sprzedaży, nie dowiedzą się o tym podczas składania zamówienia. Z kolei informacje o warunkach gwarancji dostawy pojawiają się dopiero na etapie podsumowania w kasie. W ocenie UOKiK, wszystko to powinno być jasne wcześniej.