Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

UOKiK sprawdza marketplace’y. Komu grozi kara?

2023.09.05

Prezes UOKiK weryfikuje, czy konsumenci są prawidłowo informowani o kwestiach przedstawionych w dyrektywie Omnibus, która weszła w życie na początku tego roku. Po jego interwencji wielu przedsiębiorców zmieniło swoje praktyki. Zarzuty usłyszały Zalando, Booking i Travelist, przez co grozi im kara do 10% obrotu.

Obowiązki na platformach sprzedażowych

Dyrektywa Omnibus została wprowadzona po to, by zwiększyć bezpieczeństwo kupujących. Przedsiębiorcy stanęli przed nowymi obowiązkami, takimi jak weryfikowanie udostępnianych opinii czy podawanie numeru telefonu, a w przypadku platform handlowych – wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy od osoby fizycznej. UOKiK postanowiło przyjrzeć się różnym marketplace’om i sprawdzić poprawność stosowanych praktyk.

Monitoring praktyk

W wyniku kontroli UOKiK stwierdzono występowanie naruszeń i wezwano przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany kwestionowanych praktyk – i to w przypadku 19 podmiotów. Najczęściej nie informowano w odpowiedni sposób o tym, czy sprzedający na platformie jest przedsiębiorcą. Większość firm po interwencji Prezesa UOKiK zmieniło swoje działania lub deklaruje wprowadzenie zmian. Wśród nich są dostawcy takich platform, jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, Amazon czy Allegro.

Zalando, Booking i Travelist z zarzutami

Pomimo wezwania przez Prezesa UOKiK do zmiany praktyk, trzech przedsiębiorców – Zalando, Booking i Travelist – nie wprowadziło żadnych zmian ani nie wyraziło zamiaru ich wdrożenia. Klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami.  Tomasz Chróstny postawił spółkom zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10% obrotu.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...