Dzisiaj mamy: Czwartek, 21 Listopad 2024

Kara dla Amazon. Ponad 30 mln zł od UOKiK

2024.03.28

Znany gigant e-commerce – Amazon – otrzymał od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów karę w wysokości 31 mln zł za stosowanie kwestionowanych praktyk należących do tzw. dark patterns. Konsumenci skarżyli się, że nie otrzymali opłaconych zamówień. Prezes UOKiK uznał, że Amazon EU SARL naruszył zbiorowe interesy konsumentów.

Co zarzuca się Amazonowi?

Decyzja Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego dotyczy spółki Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu, która jest jednym z podmiotów sprzedających na platformie Amazon.pl. Jego wątpliwości wzbudziły praktyki dotyczące wprowadzania w błąd w kwestii momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów związanych z usługą „Gwarancja Dostawy”. Do UOKiK wpłynęło wiele sygnałów wskazujące na nieprawidłowości w świadczeniu usług w ramach serwisu.

Więcej o „dark patterns”

Konsumenci zostali wprowadzeni w błąd poprzez nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i czasie dostaw – przy składaniu zamówień powinien być widoczny licznik wskazujący, kiedy produkt dotrze do konsumenta, o ile złoży on zamówienie w określonym terminie. Oprócz tego informacja o faktycznym momencie zawarcia umowy sprzedaży jest zawarta w warunkach sprzedaży oraz na ostatnim etapie zakupów na platformie, ale może być trudno dostępna. Konsumenci nie otrzymują też jasnych informacji na temat „Gwarancji Dostawy”. Amazon może się odwołać od decyzji UOKiK.


Po publikacji artykułu otrzymaliśmy komentarz od Amazon:

„Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime.

Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia.

W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji.

Biuro Prasowe Amazon 


 

Polecamy