Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Słowa kluczowe i optymalizacja – tych błędów nie chcesz popełnić

Czwartek, 25 Listopad 2021

Optymalizacja pod SEO jest procesem bardzo ważnym, a jednocześnie niełatwym. Polega na odpowiednim doborze słów kluczowych, co wielu osobom może sprawiać kłopot. Jeżeli keywordsy nie zostaną dopasowane w sposób adekwatny, nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Jakich błędów należy unikać? Podpowiadamy!

Analiza słów kluczowych – podstawa podstaw

Aby ocenić skuteczność pozycjonowania, na początek trzeba dokonać analizy słów kluczowych. Umożliwia ona wybranie fraz, które okażą się najbardziej opłacalne dla danej strony, i pomogą zwiększyć widoczność w sieci. Indywidualne badanie pozwoli na zrozumienie specyfiki serwisu i dostosowanie do niej fraz kluczowych z największym potencjałem. Pod uwagę bierze się liczbę odsłon, intencje użytkowników czy konkurencyjność. Pomijając ten etap, trudno w ogóle spodziewać się sukcesu.


Dla początkujących polecamy: Ecomersy Basic #4: Jak działa content marketing w e-commerce?


Szczegółowo zaplanowana strategia

Warto od razu zastanowić się nad długofalowymi celami związanymi z pozycjonowaniem. Jakie rezultaty chcemy osiągnąć? Co ten proces może nam dać na dłuższą metę? W końcu słowa kluczowe nie będą służyły Ci przez tydzień czy miesiąc. Dlatego też specjaliści niejednokrotnie przyglądają się wielkości strony, jej aktualnej sytuacji i oczekiwaniom swoich klientów. Głównym zamiarem często jest optymalizacja pod popularne słowa kluczowe. Nie należy to jednak do łatwych i – przede wszystkim – tanich zadań. Przy mniejszym budżecie celem może być skuteczne wyeksploatowanie precyzyjnych fraz z długiego ogona (przykład: zamiast „sukienka mini”, „beżowa sukienka mini z cekinami”).

Ignorowanie intencji użytkowników

Jednym z wielokrotnie powtarzanych błędów przy doborze słów kluczowych jest niezwracanie uwagi na intencje internautów. Warto o nim wspomnieć na początku, ponieważ nierzadko idzie w parze z analizą prawidłową pod kątem technicznym. Za przykład niech posłuży następująca sytuacja: właściciel restauracji chce, by potencjalni klienci znaleźli jego lokal, poszukując konkretnych nazw potraw. Jednak kiedy ktoś wpisuje nazwę potrawy, najczęściej chce znaleźć przepis. Warto więc dodać od razu nazwę miasta, w którym mieści się restauracja.

Za duża popularność słów kluczowych

Nieszczególnie udanym pomysłem okaże się też wybór fraz kluczowych, które odznaczają się zbyt wysokim potencjałem wyszukiwań. Popularne keywordsy oznaczają ogromną konkurencję, właściwie nie do przeskoczenia. Osobom zaczynającym swoją przygodę z optymalizacją może wydawać się, że powinni dążyć do zastąpienia gigantów w wyszukiwarkach, jednak czasami nie warto tracić czasu i pieniędzy na walkę z wiatrakami. Można skupić się na innych sposobach, by zbudować swoją widoczność. Jedną z opcji jest wcześniej wspomniany długi ogon, jak również trafienie w niszę.

Zbyt niszowe keywordsy to także średni pomysł

Sytuacją odwrotną do poprzedniej jest dobieranie fraz kluczowych ze zbyt małym potencjałem, co skutkuje brakiem konwersji, a także pomijanie keywordsów z długiego ogona. Strategia long tail często wydaje się niekorzystna na pierwszy rzut oka, ponieważ nie generuje ogromnej liczby odwiedzin, która robiłaby duże wrażenie. Dzięki widoczności związanej z długim ogonem można wejść na topową pozycję w wyszukiwarce i zwiększyć poziom konwersji. Te efekty przyniosą kolejne – zwiększą zaufanie do domeny i jej autorytet. Nie warto jednak stosować zbyt specjalistycznych określeń, których prawie nikt nie wyszukuje.

Jedna podstrona – grupa słów kluczowych

Nierzadko popełnianym błędem jest również stosowanie jednej frazy kluczowej na jedną podstronę. Nie musisz się w ten sposób ograniczać. Najlepszą opcją okaże się dobranie całej grupy keywordsów na podstronę (uwaga: pamiętaj o ich pogrupowaniu, aby uniknąć duplikacji!). Należy także wziąć pod uwagę profil działalności i dopasowanie do niego lokalizacji. Wszystko zależy od tego, czy Twoja oferta związana jest z konkretną lokalizacją, czy mogą się nią zainteresować osoby z dowolnego miejsca w Polsce.


Może Cię też zainteresować: Jaka liczba słów kluczowych najlepiej wpływa na SEO?


Zadbaj o naturalność języka

Bardzo ważne jest, żeby słowa kluczowe zawsze wyglądały naturalnie. Niektórym wydaje się, że swoją stronę tworzą głównie dla wyszukiwarek, jednak nawet roboty Google nie lubią sztuczności. Pamiętaj, żeby zawsze odmieniać keywordsy i umieszczać je w tekstach niby od niechcenia, a nie na siłę. Liczy się jakość, nie ilość. Podobnie jest z liczbą pojedynczą i mnogą – korzystaj z nich zamiennie. Pamiętaj też, że lepsze efekty przyniesie kilka idealnie pasujących słów kluczowych niż kilkadziesiąt nie do końca adekwatnych.

Zobacz, jak radzą sobie inni

Zawsze należy przyjrzeć się działaniom konkurencji. Jakie ma sposoby, jak sobie radzi z optymalizacją, jakie osiąga rezultaty. Można uczyć się na błędach innych firm, sprawdzać, co wyszło. Nie warto też ignorować zaniżonej konwersji. Chodzi o to, że nie zawsze najpopularniejsze słowo kluczowe okaże się najkorzystniejszą opcją, ale o tym już wspominaliśmy. Optymalizacja pod SEO to proces skomplikowany, jednak niezbędny, aby zwiększyć widoczność swojej witryny. Można jednak zwrócić się o pomoc do specjalistów.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...