Słowa kluczowe i optymalizacja – tych błędów nie chcesz popełnić
Optymalizacja pod SEO jest procesem bardzo ważnym, a jednocześnie niełatwym. Polega na odpowiednim doborze słów kluczowych, co wielu osobom może sprawiać kłopot. Jeżeli keywordsy nie zostaną dopasowane w sposób adekwatny, nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Jakich błędów należy unikać? Podpowiadamy!
Analiza słów kluczowych – podstawa podstaw
Aby ocenić skuteczność pozycjonowania, na początek trzeba dokonać analizy słów kluczowych. Umożliwia ona wybranie fraz, które okażą się najbardziej opłacalne dla danej strony, i pomogą zwiększyć widoczność w sieci. Indywidualne badanie pozwoli na zrozumienie specyfiki serwisu i dostosowanie do niej fraz kluczowych z największym potencjałem. Pod uwagę bierze się liczbę odsłon, intencje użytkowników czy konkurencyjność. Pomijając ten etap, trudno w ogóle spodziewać się sukcesu.
Dla początkujących polecamy: Ecomersy Basic #4: Jak działa content marketing w e-commerce?
Szczegółowo zaplanowana strategia
Warto od razu zastanowić się nad długofalowymi celami związanymi z pozycjonowaniem. Jakie rezultaty chcemy osiągnąć? Co ten proces może nam dać na dłuższą metę? W końcu słowa kluczowe nie będą służyły Ci przez tydzień czy miesiąc. Dlatego też specjaliści niejednokrotnie przyglądają się wielkości strony, jej aktualnej sytuacji i oczekiwaniom swoich klientów. Głównym zamiarem często jest optymalizacja pod popularne słowa kluczowe. Nie należy to jednak do łatwych i – przede wszystkim – tanich zadań. Przy mniejszym budżecie celem może być skuteczne wyeksploatowanie precyzyjnych fraz z długiego ogona (przykład: zamiast „sukienka mini”, „beżowa sukienka mini z cekinami”).
Ignorowanie intencji użytkowników
Jednym z wielokrotnie powtarzanych błędów przy doborze słów kluczowych jest niezwracanie uwagi na intencje internautów. Warto o nim wspomnieć na początku, ponieważ nierzadko idzie w parze z analizą prawidłową pod kątem technicznym. Za przykład niech posłuży następująca sytuacja: właściciel restauracji chce, by potencjalni klienci znaleźli jego lokal, poszukując konkretnych nazw potraw. Jednak kiedy ktoś wpisuje nazwę potrawy, najczęściej chce znaleźć przepis. Warto więc dodać od razu nazwę miasta, w którym mieści się restauracja.
Za duża popularność słów kluczowych
Nieszczególnie udanym pomysłem okaże się też wybór fraz kluczowych, które odznaczają się zbyt wysokim potencjałem wyszukiwań. Popularne keywordsy oznaczają ogromną konkurencję, właściwie nie do przeskoczenia. Osobom zaczynającym swoją przygodę z optymalizacją może wydawać się, że powinni dążyć do zastąpienia gigantów w wyszukiwarkach, jednak czasami nie warto tracić czasu i pieniędzy na walkę z wiatrakami. Można skupić się na innych sposobach, by zbudować swoją widoczność. Jedną z opcji jest wcześniej wspomniany długi ogon, jak również trafienie w niszę.
Zbyt niszowe keywordsy to także średni pomysł
Sytuacją odwrotną do poprzedniej jest dobieranie fraz kluczowych ze zbyt małym potencjałem, co skutkuje brakiem konwersji, a także pomijanie keywordsów z długiego ogona. Strategia long tail często wydaje się niekorzystna na pierwszy rzut oka, ponieważ nie generuje ogromnej liczby odwiedzin, która robiłaby duże wrażenie. Dzięki widoczności związanej z długim ogonem można wejść na topową pozycję w wyszukiwarce i zwiększyć poziom konwersji. Te efekty przyniosą kolejne – zwiększą zaufanie do domeny i jej autorytet. Nie warto jednak stosować zbyt specjalistycznych określeń, których prawie nikt nie wyszukuje.
Jedna podstrona – grupa słów kluczowych
Nierzadko popełnianym błędem jest również stosowanie jednej frazy kluczowej na jedną podstronę. Nie musisz się w ten sposób ograniczać. Najlepszą opcją okaże się dobranie całej grupy keywordsów na podstronę (uwaga: pamiętaj o ich pogrupowaniu, aby uniknąć duplikacji!). Należy także wziąć pod uwagę profil działalności i dopasowanie do niego lokalizacji. Wszystko zależy od tego, czy Twoja oferta związana jest z konkretną lokalizacją, czy mogą się nią zainteresować osoby z dowolnego miejsca w Polsce.
Może Cię też zainteresować: Jaka liczba słów kluczowych najlepiej wpływa na SEO?
Zadbaj o naturalność języka
Bardzo ważne jest, żeby słowa kluczowe zawsze wyglądały naturalnie. Niektórym wydaje się, że swoją stronę tworzą głównie dla wyszukiwarek, jednak nawet roboty Google nie lubią sztuczności. Pamiętaj, żeby zawsze odmieniać keywordsy i umieszczać je w tekstach niby od niechcenia, a nie na siłę. Liczy się jakość, nie ilość. Podobnie jest z liczbą pojedynczą i mnogą – korzystaj z nich zamiennie. Pamiętaj też, że lepsze efekty przyniesie kilka idealnie pasujących słów kluczowych niż kilkadziesiąt nie do końca adekwatnych.
Zobacz, jak radzą sobie inni
Zawsze należy przyjrzeć się działaniom konkurencji. Jakie ma sposoby, jak sobie radzi z optymalizacją, jakie osiąga rezultaty. Można uczyć się na błędach innych firm, sprawdzać, co wyszło. Nie warto też ignorować zaniżonej konwersji. Chodzi o to, że nie zawsze najpopularniejsze słowo kluczowe okaże się najkorzystniejszą opcją, ale o tym już wspominaliśmy. Optymalizacja pod SEO to proces skomplikowany, jednak niezbędny, aby zwiększyć widoczność swojej witryny. Można jednak zwrócić się o pomoc do specjalistów.