Jaka liczba słów kluczowych najlepiej wpływa na SEO?
Pozycjonowanie jest niezwykle istotną kwestią, jeżeli chcesz, by klienci łatwiej mogli odnaleźć stronę Twojej firmy. Wiele osób zadaje sobie jednak pytanie, jak osiągnąć ten cel. Odpowiedź brzmi: frazy kluczowe. Na ile słów warto pozycjonować stronę? Dużo czy wręcz przeciwnie, kilka? Podpowiadamy, jakie strategie wybrać, by wypromować swoją witrynę w Google (i nie tylko).
Wady i zalety niewielkiej liczby słów kluczowych
Większość osób na początku decyduje się na bardzo precyzyjne wyrażenia, które prawdopodobnie będą wyszukiwać ich klienci. Mimo że wymagają one mniejszych nakładów pracy i wykluczają niepotrzebne frazy poboczne, trzeba pamiętać, iż charakteryzują się większą konkurencyjnością, dlatego lepiej sprawdzą się w niszowych, specjalistycznych biznesach. Uważaj jednak, by roboty wyszukiwarki nie wykryły działań pozycjonujących i nie nałożyły na witrynę filtra. Tak naprawdę wszystko zależy od wielkości i stopnia rozwinięcia marki.
Pozycjonowanie poprzez większą liczbę wyrażeń
Tak zwane frazy prestiżowe (doprecyzowane) nieczęsto konwertują, co wiąże się z utratą realnych zysków. Dla bezpieczeństwa strony promuje się ją na więcej niż jedno wyrażenie. Najlepiej przy tym wziąć pod uwagę wielowymiarowy kontekst działania firmy i tematykę witryny. Duża liczba fraz kluczowych pomoże dotrzeć do szerszego grona odbiorców, co pozwoli budować sprzedaż. To nie wszystko. Dzięki temu, że dana marka pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania, staje się rozpoznawalna i z czasem zaczyna być postrzegana jako ekspert w określonym temacie. Mimo że wyrażeń ogólnych poszukuje się znacznie częściej, ich procentowy udział konwersji (a co za tym idzie, efektywność pozycjonowania) jest znacznie niższy niż w przypadku fraz szczegółowych.
Korzyści płynące z long tail
Za pomocą pozycjonowania szerokiego można wejść na tzw. długi ogon wyszukiwania (ang. long tail). Najczęściej składa się on z 3-5 słów kluczowych, wyróżniających się wysokim stopniem konkretności. Jeżeli na część z nich zostanie nałożony filtr, do dyspozycji wciąż pozostaną inne. Długi ogon polega na wzmacnianiu strony poprzez optymalizację i odpowiednie linkowanie. Pamiętaj o kierowaniu wyrażeń na różne podstrony!
Kilka praktycznych porad
Przed podjęciem decyzji dotyczącej liczby słów kluczowych, warto rozeznać się wśród konkurencji. Sprawdź, czy po wpisaniu kilku fraz związanych z Twoją branżą jakieś marki pokazują się częściej niż inne. To zadanie ułatwią Ci rozmaite dostępne narzędzia. Pamiętaj, żeby kierować słowa kluczowe na różne podstrony witryny, ponieważ ułatwia to optymalizację stron docelowych i zwiększa bezpieczeństwo procesu pozycjonowania. Jeśli Twoja strona jest mała, zastanów się nad jej rozbudową.
Jakość góruje nad ilością
W przypadku fraz kluczowych ważniejsza od ilości jest jakość. Dobrym pomysłem okaże się skorzystanie z kampanii AdWords, dzięki której sprawdzisz dane słowa kluczowe: pod względem liczby wyświetleń i stopnia zaangażowania. Najskuteczniejsze są wyrażenia wywołujące największe zainteresowanie wśród odbiorców.