Ecomersy Basic #4: Jak działa content marketing w e-commerce?
Każde działanie marketingowe ostatecznie ma prowadzić do zwiększenia konwersji. Także content marketing – różni się on jednak znacząco od typowych kampanii reklamowych. Content marketing (marketing treści) jest strategią długofalową – zaczyna przynosić efekty dopiero w dłuższej perspektywie. Stoi to w kontrze do kampanii reklamowych, jest jednak równie potrzebny. Kampania zwiększa sprzedaż w trakcie jej trwania. Content marketing natomiast nie zajmuje się bezpośrednio sprzedażą.
Content marketing koncentruje się na budowaniu pozytywnych relacji z odbiorcami, zdobywaniu ich zaufania i zakorzeniania się w ich świadomości. Ma dostarczać klientom odpowiedzi na zadawane pytania i podsuwać rozwiązania ich problemów, przy okazji kierując ich do marki lub konkretnych produktów. W tym celu wykorzystuje się różne formaty treści: przede wszystkim różnego rodzaju teksty, ale również video, audio i grafikę.
Content marketing dla e-commerce – dlaczego warto w niego inwestować?
Content marketing jest niezwykle istotny w budowaniu relacji z klientami. Jeżeli rozwiążesz problem odbiorcy, wywołasz w nim pozytywne emocje. Pokażesz, że jesteś marką godną zaufania, rzetelną i nastawioną na współdziałanie. Zbudujesz też lojalność odbiorcy wobec swojej marki – wdzięczny klient dużo chętniej wybierze Twój sklep zamiast konkurencji, z większym prawdopodobieństwem wróci też na kolejne zakupy. Marketing treści niesie ze sobą mnóstwo korzyści z punktu widzenia e-commerce. Kreuje rozpoznawalność marki, skupia się na komunikacji z klientami, tworzy atmosferę zaangażowania w rozwiązywanie problemów odbiorców, w ten sposób kształtując ich zaufanie do marki czy produktu i budując swój ekspercki wizerunek. To świetny sposób na zamaskowanie reklamy – brak nachalności pozwala użytkownikom pozwalać samodzielne decyzje zakupowe. Zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarkach za pomocą content marketingu jest stosunkowo tanie, ma jednak znaczące przełożenie na zwiększenie liczby pozyskiwanych leadów.
Zobacz też: Ecomersy Basic#2: Słowa kluczowe – pigułka wiedzy
Content marketing – formaty treści
W content marketingu warto wykorzystywać formaty różnego rodzaju. Content marketing może obejmować teksty we wszelkiej formie, grafikę, materiały video oraz audio. Jakie są najpopularniejsze formaty w content marketingu internetowym? Poniżej znajdziesz zestawienie.
- Tekst
- Artykuł sponsorowany
- Poradnik
- Tekst ekspercki
- Recenzja
- Test konsumencki
- Ranking
- Case study
- Raport
- Wpis blogowy
- Newsletter
- E-book
- Grafika (visual content)
- Infografika
- Karuzela na Instagramie
- Graficzne InstaStories
- Prezentacja
- Video
- Vlogi
- Live streaming
- Webinar
- Tutoriale, poradniki
- Reportaż
- Video InstaStories
- TikTok, Instagram Reels
- Audio
- Podcast
- Lekcja audio
Więcej przeczytasz w artykule: Co warto wiedzieć o content marketingu?
Podsumowanie
Przygotowując treści content marketingowe, warto wykorzystywać różne formaty. Kluczowe jest dopasowywanie rodzajów treści zarówno do przekazywanych informacji, jak i do grup docelowych odbiorców. Istotny jest cel prowadzenia kampanii content marketingowej – inaczej będą wyglądać materiały promujące konkretne produkty, a inaczej takie, które skupiają się na budowie relacji z odbiorcami. Również w zależności od branży i kanału komunikacji będzie się stosować różne treści. Nie można pominąć marketingowych trendów i przyzwyczajeń użytkowników. Coraz większą popularnością cieszą się materiały video oraz audio – trzeba na to zwrócić uwagę, planując strategię. Niezależnie jednak od formatu, muszą to być treści interesujące, wartościowe i potrzebne klientom.