Dzisiaj mamy: Niedziela, 14 Kwiecień 2024

Ecomersy Basic #4: Jak działa content marketing w e-commerce?

2021.11.19

Każde działanie marketingowe ostatecznie ma prowadzić do zwiększenia konwersji. Także content marketing – różni się on jednak znacząco od typowych kampanii reklamowych. Content marketing (marketing treści) jest strategią długofalową – zaczyna przynosić efekty dopiero w dłuższej perspektywie. Stoi to w kontrze do kampanii reklamowych, jest jednak równie potrzebny. Kampania zwiększa sprzedaż w trakcie jej trwania. Content marketing natomiast nie zajmuje się bezpośrednio sprzedażą.

Content marketing koncentruje się na budowaniu pozytywnych relacji z odbiorcami, zdobywaniu ich zaufania i zakorzeniania się w ich świadomości. Ma dostarczać klientom odpowiedzi na zadawane pytania i podsuwać rozwiązania ich problemów, przy okazji kierując ich do marki lub konkretnych produktów. W tym celu wykorzystuje się różne formaty treści: przede wszystkim różnego rodzaju teksty, ale również video, audio i grafikę.

Content marketing dla e-commerce – dlaczego warto w niego inwestować?

Content marketing jest niezwykle istotny w budowaniu relacji z klientami. Jeżeli rozwiążesz problem odbiorcy, wywołasz w nim pozytywne emocje. Pokażesz, że jesteś marką godną zaufania, rzetelną i nastawioną na współdziałanie. Zbudujesz też lojalność odbiorcy wobec swojej marki – wdzięczny klient dużo chętniej wybierze Twój sklep zamiast konkurencji, z większym prawdopodobieństwem wróci też na kolejne zakupy. Marketing treści niesie ze sobą mnóstwo korzyści z punktu widzenia e-commerce. Kreuje rozpoznawalność marki, skupia się na komunikacji z klientami, tworzy atmosferę zaangażowania w rozwiązywanie problemów odbiorców, w ten sposób kształtując ich zaufanie do marki czy produktu i budując swój ekspercki wizerunek. To świetny sposób na zamaskowanie reklamy – brak nachalności pozwala użytkownikom pozwalać samodzielne decyzje zakupowe. Zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarkach za pomocą content marketingu jest stosunkowo tanie, ma jednak znaczące przełożenie na zwiększenie liczby pozyskiwanych leadów.


Zobacz też: Ecomersy Basic#2: Słowa kluczowe – pigułka wiedzy


Content marketing – formaty treści

W content marketingu warto wykorzystywać formaty różnego rodzaju. Content marketing może obejmować teksty we wszelkiej formie, grafikę, materiały video oraz audio. Jakie są najpopularniejsze formaty w content marketingu internetowym? Poniżej znajdziesz zestawienie.

  1. Tekst
    • Artykuł sponsorowany
    • Poradnik
    • Tekst ekspercki
    • Recenzja
    • Test konsumencki
    • Ranking
    • Case study
    • Raport
    • Wpis blogowy
    • Newsletter
    • E-book
  2. Grafika (visual content)
    • Infografika
    • Karuzela na Instagramie
    • Graficzne InstaStories
    • Prezentacja
  3. Video
    • Vlogi
    • Live streaming
    • Webinar
    • Tutoriale, poradniki
    • Reportaż
    • Video InstaStories
    • TikTok, Instagram Reels
  4. Audio
    • Podcast
    • Lekcja audio

Więcej przeczytasz w artykule: Co warto wiedzieć o content marketingu?


Podsumowanie

Przygotowując treści content marketingowe, warto wykorzystywać różne formaty. Kluczowe jest dopasowywanie rodzajów treści zarówno do przekazywanych informacji, jak i do grup docelowych odbiorców. Istotny jest cel prowadzenia kampanii content marketingowej – inaczej będą wyglądać materiały promujące konkretne produkty, a inaczej takie, które skupiają się na budowie relacji z odbiorcami. Również w zależności od branży i kanału komunikacji będzie się stosować różne treści.  Nie można pominąć marketingowych trendów i przyzwyczajeń użytkowników. Coraz większą popularnością cieszą się materiały video oraz audio – trzeba na to zwrócić uwagę, planując strategię. Niezależnie jednak od formatu, muszą to być treści interesujące, wartościowe i potrzebne klientom.

Polecamy