Dzisiaj mamy: Wtorek, 5 Grudzień 2023

Ecomersy Basic #2: Słowa kluczowe – pigułka wiedzy

2021.11.04

Słowa kluczowe to podstawowe pojęcie związane z optymalizacją treści, czyli strategiami SEO. Wiedza na ich temat jest coraz większa i powszechniejsza. Coraz trudniej prowadzić jakiekolwiek działania w sieci bez znajomości podstaw z tej dziedziny. Przejdźmy więc przez krótkie vademecum na temat słów kluczowych!

Klarowna definicja

Słowa kluczowe nazywa się także frazami kluczowymi, keywordsami albo po prostu frazami. Najprościej mówiąc, są to pojedyncze wyrazy bądź grupy wyrazów, które ludzie najczęściej wpisują w wyszukiwarkę, aby odnaleźć pożądany produkt czy usługę. Na samej górze wyświetlają im się najlepiej zoptymalizowane strony i to właśnie te miejsca najprawdopodobniej odwiedzą. Bycie na górze (nie tylko metaforyczne, ale też dosłowne) równa się większa liczba klientów. Tylko jak to osiągnąć? Podpowiadamy!

Liczba słów kluczowych w tekście

Zadajmy sobie pytanie, ile słów kluczowych powinno znaleźć się w konkretnym tekście. Na pewno nie warto przesadzać z ilością, a zamiast tego – zadbać o jakość. Na samym początku trzeba zaznaczyć, że roboty wyszukiwarek stają się coraz mądrzejsze, dlatego nie ma sensu „wciskać” słów kluczowych na siłę, gdzie popadnie. Powinny pasować do całości i brzmieć naturalnie. Pamiętajmy o jednym: cały czas piszemy dla ludzi. To oni są naszym priorytetem! O konkretniejszych liczbach dyskutują specjaliści. Jedni mówią o 3-5% tekstu, inni – o 1,5%. Można to wykorzystać jako pewną wskazówkę.


Tu przeczytasz więcej: Jaka liczba słów kluczowych najlepiej wpływa na SEO?


Podział wyrażeń kluczowych

Frazy kluczowe dzielą się na kilka głównych kategorii:

  • frazy ogólne – jak sama nazwa wskazuje, są to wyrażenia mało konkretne i bardzo popularne, wpisuje się je zdecydowanie najczęściej (przykłady: „sportowa bluza”, „komputer stacjonarny”)
  • frazy brandowe – odnoszące się do poszczególnych brandów, czyli marek
  • frazy z długiego ogona (tzw. long-tail) – wyrażenia skupione na szczegółach, posługują się nimi osoby ze sprecyzowanymi wymaganiami
  • frazy lokalne – związane z określonymi miejscami

Istnieje jeszcze kilka innych podziałów, jednak powyższy okaże się najbardziej funkcjonalny, szczególnie zaczynając przygodę z SEO.

Gdzie i w jaki sposób umieszczać słowa kluczowe?

Pierwszym miejscem, w którym powinna się znaleźć pozycjonowana przez nas fraza, jest adres URL. Nie powinien przedstawiać pozbawionego sensu ciągu znaków czy cyfr, ponieważ stanie się przez to trudny do zapamiętania. Słowa kluczowe możemy umieścić również w adresach podstron. Kolejnym istotnym obszarem są nagłówki, najczęściej wytłuszczone, a więc rzucające się w oczy. Działają skutecznie zarówno na odbiorców, jak i roboty wyszukiwarki, dlatego warto o nie zadbać. Uwaga: nie pozostawiajmy słów bez odmieniania! Oprócz tego, należy je wplatać do samego tekstu. Najlepiej, żeby zostały rozmieszczone równomiernie, żeby odbiorca nie miał wrażenia ciągłych powtórzeń.


Warto wiedzieć: Jak działają algorytmy Google?


Kategorie i menu okruszkowe

Bardzo istotnym i pomocnym elementem w pozycjonowaniu są kategorie. Pomagają one klientom odnaleźć się na stronie i szybko trafić we właściwe miejsce. Z kolei opisy kategorii usprawnią proces optymalizacji. Na koniec wspomnimy jeszcze o tzw. menu okruszkowym, które mogą uprościć nawigację w ramach danej witryny. Znajdują się na samej górze, pokazując kategorie wybrane przez danego użytkownika – od najbardziej ogólnych do najbardziej szczegółowych. To również czytelny komunikat dla wyszukiwarek!

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...
#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

2023.11.09
Mamy połowę listopada, jesteśmy jeszcze przed Black Friday – wydawać by się mogło, że do Świąt Bożego Narodzenia pozostało dużo czasu. W świecie e-commerce czas płynie nieco innym rytmem, a do dużych wydarzeń warto przygotowywać się wcześniej. W dzisiejszym artykule zastanowimy się, jak „rozruszać” sklep internetowy jeszcze przed Gwiazdką, aby...