Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Jak działają algorytmy Google?

Wtorek, 17 Sierpień 2021

Algorytmy Google przez cały czas nie przestają analizować konkretnych witryn pod kątem jakości treści. Są one bez przerwy ulepszane, tak aby coraz łatwiejsze stawało się wyszukiwanie fraz kluczowych. W tym pomagają popularne wyszukiwarki internetowe.

Działanie wyszukiwarki Google

Statystyki mówią, że w 2020 roku z Internetu korzystało ponad 4,5 miliarda ludzi, czyli 59% populacji. Liczba ta wzrosła o 7% w stosunku do roku poprzedniego. Z jakich wyszukiwarek korzysta się najczęściej? Na pierwszym miejscu plasuje się oczywiście Google (70,42%), następnie Baidu, Bing i Yahoo!. Na ostatnim miejscu natomiast znajduje się DuckDuckGo. Wyszukiwarka Google stosuje system rankingowy, aby pokazywać jak najbardziej adekwatne, naturalne i zróżnicowane wyniki wyszukiwania. W tym celu dokonuje ona oceny poszczególnych stron internetowych i porządkuje je według określonych kryteriów. Algorytm Google jest aktualizowany ok. 600 razy w roku.

Page Rank

Pierwsza próba uporządkowania wyników wyszukiwania Google to Page Rank. Był on wyliczany automatycznie, w oparciu o liczbę linków prowadzących do witryny i treści. Co ważne, każdy miał do niego dostęp i mógł od razu ewaluować on-going swoje wyniki. Niestety, Page Rank szybko zaczął być wykorzystywany jako narzędzie manipulacji, stosowane do rozprzestrzeniania niskiej jakości contentu. W 2016 roku przestano informować o wynikach.

Panda i Pingwin

Następnie, aby uniknąć poprzednich kłopotów, w 2011 roku wprowadzony został tzw. algorytm Panda. Termin ten pochodzi od nazwiska inżyniera, Navneeta Pandy. Zajmował się analizowaniem stron pod kątem ich przydatności oraz wartości treści. Negatywnie oceniał content zduplikowany, niskiej jakości, przesycony słowami kluczowymi czy wprowadzające w błąd. Algorytm Panda zapoczątkował trend na jakościowy content, nieprzeznaczony jedynie dla robotów Google. Z kolei Pingwin jest odpowiedzialny za ocenę linków przychodzących. Zaczął działać jeszcze w tym roku, stając się nieodłącznym elementem wyszukiwarki Google. Natomiast algorytm Pirat  (2012) zajmuje się nielegalnymi stronami, które kradną content objęty prawem autorskim. Pełni on funkcję filtra, który nakładany jest na poszczególne witryny.

Koliber i Gołąb

Algorytm Koliber pomaga w znalezieniu odpowiedzi na bardziej skomplikowane pytania, z którym wiąże się termin „frazy longtailowe”. Dzięki niemu możliwe jest analizowanie strony jako całości, a nie tylko poszczególnych fraz składowych. Istotne stały się intencje użytkowników. Koliber czuwa nad przydatnością treści. Właśnie ten algorytm zmienił ok. 90% wyników wyszukiwania. Wspomnieć należy również o Google Pigeon, algorytmie usprawniającym wyszukiwanie lokalne. Dzięki działaniu map nie trzeba już wpisywać nazw miast w wyszukiwarkę. Należy jednak uzupełnić wizytówkę Google i Google Moja Firma. Oprócz tego, pojawił się Opos, który wprowadził trzy rezultaty w belce pod mapą.

Mobilegeddon

Mobilegeddon to algorytm z 2015 roku. Ma on pozytywny wpływ na strony niezoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. W kolejnych latach był on wielokrotnie aktualizowany. Natomiast tzw. Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty (2017) znacząco przyczynił się do sposobu prezentowania reklam na stronach. Spadły rankingi witryn, na których pojawiały się pełnowymiarowe reklamy.

RankBrain I BERT

Kolejnym algorytmem jest RankBrain, jako pierwszy wykorzystujący AI (sztuczną inteligencję) i uczenie maszynowe. Wychwytuje on nie tylko pojedyncze słowa i zdania, potrafi też zrozumieć znaczenie pytania. Jego aktualizacja, BERT, jeszcze lepiej wychwytuje powiązania między frazami kluczowymi. Algorytm zwraca uwagę na odmianę wyrazów oraz zaimki. Jego funkcjonowanie usprawnia technologia NLP (ang. Natural Language Processing), biorąca pod uwagę językowe niuanse, często wpływające na znaczenie. 

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...