Dzisiaj mamy: Czwartek, 6 Październik 2022

Co warto wiedzieć o content marketingu?

2021.11.16

Już sama nazwa wskazuje, że content marketing to narzędzie służące do promowania produktów i nakłaniania klientów do ich zakupu. Chodzi jednak o coś więcej niż po prostu teksty reklamowe, treści SEO czy slogany. Czym jest content marketing (inaczej marketing treści) i dlaczego pełni tak istotną rolę w branży e-commerce? Czym różni się od innych treści marketingowych? Jak działa marketing treści i jakie korzyści niesie ze sobą jego wykorzystywanie?

Co to jest content marketing?

W najogólniejszym ujęciu content marketing to strategia polegająca na zwiększaniu sprzedaży za pomocą jakiejś treści. W przeciwieństwie do kampanii reklamowych, content marketing ma za zadanie budować zaufanie wobec marki oraz lojalność klientów poprzez publikację wartościowych, interesujących treści. To długofalowe działania, które mają na celu tworzenie relacji między marką a odbiorcami i które dopiero z czasem zaczynają przynosić efekty. Są to wreszcie treści mające budzić emocje, by budowana przez nie więź firmy i klientów była jak najtrwalsza.


Zobacz też: Content w butiku odzieżowym, czyli jak zadbać o treści w e-sklepie


Marketing treści – coś więcej niż SEO

Content marketing musi się dobrze pozycjonować. Teksty bowiem muszą dać się łatwo znaleźć w wyszukiwarce. Z tego powodu koniecznie musi być dopracowany pod względem SEO. Należy zatroszczyć się o link building, odpowiednie meta description, a także czytelne formatowanie tekstu – nagłówki, wypunktowania i tym podobne. Równie istotne, jeśli nie najważniejsze, jest nasycenie tekstu wartościowymi, konkurencyjnymi frazami kluczowymi (również frazami long tail). Jednakże to nie wszystko! Dobrze napisany tekst content marketingowy ma zawierać odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników – to właśnie one przyciągają uwagę i wpływają na emocje odbiorców. Dlatego również należy pamiętać, że jest to strategia nastawiona na długotrwałe oddziaływanie. Świeży tekst ma nikłe szanse na znalezienie się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Zaczyna mieć wpływ na wyniki sprzedażowe dopiero po paru miesiącach, zwłaszcza wtedy, gdy masz już zbudowaną większą bazę takich treści (np. spore archiwum wpisów na firmowym blogu albo artykuły sponsorowane zamieszczone w serwisach, które mają duże zasięgi). Podsumowując – content marketing to potrzebne, wartościowe, interesujące i angażujące treści zoptymalizowane pod SEO.

Content marketing – podaruj emocje, daj się zapamiętać

Czy content marketing to jedynie treści merytoryczne? Nie do końca. Marketingiem treści możemy nazywać również wszelkie kampanie reklamowe, które tworzą narrację wokół marki. Treści wzbudzające emocje dają się zapamiętać. Pozytywne odczucia wiążące się z marką tworzą więź między nią a klientami, pozwalają skrócić dystans między nimi a firmą i „zaprzyjaźnić się” z nią. Intrygujące, zabawne, wciągające historie osnute wokół marki czy konkretnego produktu są chętnie udostępniane. Co więcej, marketingowy content w kampanii mogą tworzyć sami odbiorcy. Wzięcie udziału w konkursie czy wyzwaniu oraz publikacja przez nich swoich działań tworzy poczucie wspólnoty, buduje rozpoznawalność marki i długofalowe relacje.


Przeczytaj również: Jaka liczba słów kluczowych najlepiej wpływa na SEO?


Content marketing – daj odbiorcy poszukiwane rozwiązanie

Content marketing to przede wszystkim nowoczesne treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców. Stawia się na inbound marketing, czyli teksty wartościowe, merytoryczne – dostarczające potencjalnym klientom informacje, których poszukują. Muszą być łatwe do znalezienia, bo ich zadaniem jest rozwiewać wątpliwości i rozwiązywać problemy odbiorcy. Przykład? Wyobraźmy sobie, że pewna użytkowniczka, dajmy na to Martyna, ma problem z wyborem nowego smartfona. Suche opisy katalogowe i treści reklamowe jej nie przekonują – nie zna się na aspektach technicznych. Wie natomiast, jakie są jej potrzeby. Martyna dużo gotuje, więc używa telefonu w kuchni. Wyświetla na nim przepisy i fotografuje swoje kulinarne dzieła. Dużo też podróżuje, dlatego zależy jej na wytrzymałej baterii. Decyzję pomogą jej podjąć rzetelne recenzje i testy smartfonów, zamieszczone na blogu e-sklepu zajmującego się sprzedażą takich urządzeń. Jeżeli Martyna trafi na tekst, w którym znajdzie informacje o interesujących ją aspektach – np. przykładowe zdjęcia z aparatu, test baterii czy informacje o odporności na wilgoć i zabrudzenia – będzie mogła dokonać wyboru i od razu kupić wybrany smartfon w tymże sklepie za pomocą zaledwie kilku kliknięć.

Podsumowanie

Content marketing to potężne narzędzie, pozwalające w dłuższej perspektywie kształtować obecność i postrzeganie marki w świadomości odbiorców. Wymaga czasu i nakładu pracy, jest jednak skutecznym uzupełnieniem kampanii reklamowych. Budowanie długofalowych relacji z klientami jest bardzo opłacalne – użytkownik przywiązany do marki i mający do niej zaufanie to cenny klient, który wróci i udostępni informacje o firmie dalej. Właśnie w ten sposób marketing treści sprzedaje skutecznie.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...