Dzisiaj mamy: Wtorek, 3 Grudzień 2024

Content w e-sklepie – wyjaśniamy najważniejsze pojęcia

2021.12.28

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, jak powinien wyglądać Twój content marketing? Gubisz się w gąszczu pojęć i porad, które znajdujesz w sieci? Chcielibyśmy Ci pomóc i uporządkować najważniejszą wiedzę. Zebraliśmy więc w jedno miejsce kluczowe pojęcia związane z tworzeniem treści. Przekonaj się, że to nie takie trudne!

Czym jest content i jak działają algorytmy Google?

Najprościej mówiąc, content to każda forma treści na stronie internetowej. Jego głównym przeznaczeniem jest zwiększenie widoczności w sieci. Osiąga się to poprzez odpowiednią optymalizację pod wyszukiwarki. Na początku warto zadać sobie pytanie, czym są algorytmy Google. To niezwykle zaawansowany mechanizm (przez cały czas rozwijany), za pomocą którego system analizuje konkretne zapytania wpisywane w wyszukiwarkę, a następnie odpowiednio je porządkuje. Roboty Google (Googleboty) przechodzą z jednej witryny na drugą dzięki odnośnikom i tworzą indeksy dla wyszukiwarki.

Kwestia pozycjonowania

Jeżeli chodzi o pozycjonowanie, jest to działanie, które ma zwiększyć widoczność strony internetowej – i to na określoną frazę kluczową (inaczej słowo kluczowe, keyword). Fraza kluczowa oznacza konkretne wyrażenie (bądź grupę wyrażeń) wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę. Interesujących nas użytkowników, czyli potencjalnych klientów, nazwiemy grupą docelową.


Zobacz też: Słowa kluczowe i optymalizacja – tych błędów nie chcesz popełnić


Budowa treści

Tworzenie odpowiednio zoptymalizowanych treści wymaga zapoznania się z kilkoma podstawowymi pojęciami. Każdy tekst powinien zawierać nagłówek – specjalnie wyodrębniony napis, znajdujący się na samej górze. Dzięki nagłówkom artykuł może być spójny i uporządkowany. Dzielimy je na H1, H2, H3 itp. Numery oznaczają ich hierarchię: H1 to tzw. headline najwyższego rzędu. W tekstach SEO nagłówki stanowią alternatywę dla tytułów. W następnej kolejności znajduje się lead, czyli krótka zajawka mająca zachęcić odbiorcę do przeczytania całości.

Rodzaje tekstów

Teksty związane z content marketingiem dzielą się na kilka podstawowych rodzajów. Możemy się założyć, że słyszałeś/aś o opisach kategorii czy produktów. Opis kategorii to informacja umieszczona na podstronie witryny internetowej, w miejscu, gdzie znajduje się konkretny rodzaj produktów czy usług. Powinien przedstawiać ofertę, którą można znaleźć na tej podstronie. Z kolei opis produktu to tekst charakteryzujący pojedynczy produkt bądź usługę. Dobrze, żeby był unikalny, prosty i zachęcający do kupna poprzez wykorzystanie języka korzyści, czyli spersonalizowanego doboru słów, skupiającego się na funkcjonalności i atrakcyjności towaru. Specjaliści od contentu bardzo często tworzą także artykuły blogowe oraz artykuły sponsorowane. Te pierwsze to teksty pojawiające się na stronach internetowych czy w prasie. Mogą mieć formę bardziej lifestyle’ową albo specjalistyczną. Artykuły sponsorowane są podobne, jednak w większym stopniu utrzymane w tonie sprzedażowo-reklamowym. Mówiąc o tekstach, warto wspomnieć o synonimizacji treści – czyi tworzeniu materiałów o zbliżonej treści w taki sposób, by wniknąć powtórzeń. Trzeba uważać też na duplikację treści (publikowanie na swojej stronie częściowo lub całkowicie skopiowanych tekstów z innych stron).

Pojęcia związane z optymalizacją

Bardzo ważnym skrótem w świecie content marketingu jest zzs. Oznacza on „znaki ze spacjami” i służy do określania długości oraz wyceniania napisanych tekstów. Warto też orientować się, czym jest tzw. linkowanie wewnętrzne, czyli umieszczanie odnośników (hiperłączy) do innych podstron, które znajdują się w obrębie danego serwisu. Proces ten zwiększa ruch na stronie. Istotnym pojęciem dla SEO jest również tzw. długi ogon (ang. long tail). Chodzi o pozycjonowanie na mniej konkurencyjne, a bardziej szczegółowe i wyspecjalizowane frazy kluczowe. Posługuje się nimi wąska grupa użytkowników.

Zwiększanie konwersji

Czynności wykonywane przez odbiorców na stronie internetowej noszą nazwę konwersji. Jest to zarówno zakup produktu, jak i subskrypcja newslettera czy wypełnienie formularza kontaktowego. Na zwiększenie konwersji może pozytywnie wpływać CTA (ang. call to action), czyli wezwanie do działania. Formułując treści, warto wplatać w nie zwroty perswazyjne, mające wywierać wpływ na potencjalnych konsumentów. Dobrym pomysłem okażą się bezpośrednie zwroty i słowne zachęcanie do ruchu na stronie.

Google Ads i analiza konkurencji

Jeśli chcesz poprawić swoją widoczność w wyszukiwarce, pomocne będzie Google Ads. To narzędzie, które umożliwia działania reklamowe online, wyświetlając płatne wyniki wyszukiwania. Aby przeanalizować działania konkurencji, możesz przeprowadzić tzw. case study, po polsku studium przypadku. Skupiasz się wtedy na jednej, konkretnej kampanii, sprawdzasz, jakie działania zostały przeprowadzone i jakie przyniosła efekty. Przyda Ci się szczegółowy research: poszukiwanie i zgłębianie informacji na jakiś temat. Warto w tym przypadku skorzystać z briefu – dokumentu zawierającego informacje o danej firmie, produkcie, marce etc.


Może Cię zainteresować: Jak działają algorytmy Google?


Dodatkowe pojęcia

Chcielibyśmy wyjaśnić jeszcze kilka pojęć, na które możesz natrafić. Po pierwsze, meta tagi. Są to znaczniki umieszczane w kodzie źródłowym strony (format HTML). Po drugie, ALT (ang. alternative text) – znacznik w języku HTML, który służy do opisywania zawartości plików graficznych. Mamy również skrót CMS (ang. content management system), czyli system zarządzania treścią. Jest to oprogramowanie umożliwiające utworzenie i prowadzenie serwisu internetowego. Za przykład może posłużyć WordPress, CMS typu open source. Z kolei ruch organiczny to naturalny ruch na Twojej stronie, pochodzący z naturalnych wyników wyszukiwania, niezwiązanych z treściami sponsorowanymi czy płatnymi. Zastanawiasz się nad kwestią praw autorskich? Zapoznaj się z pojęciem autorskich praw majątkowychautorskich praw osobistych. Te pierwsze są zbywalne i ograniczone czasowo, z kolei drugie – niezbywalne i nieograniczone czasowo. Pierwsze można przekazać komuś innemu, drugich nie.

Polecamy