Dzisiaj mamy: Środa, 7 Grudzień 2022

Z czym wiąże się kopiowanie treści ze stron internetowych?

2022.05.17

Plagiat jest pojęciem, które bardzo często pojawia się w kontekście literatury czy prac naukowych. Wiedzę na jego temat powinny posiadać też osoby zajmujące się tworzeniem treści na strony internetowe czy blogi, szczególnie że content marketing to sprawdzony sposób na promocję e-biznesu. Jakie informacje warto zdobyć na temat kopiowania tekstów z sieci? Z jakimi konsekwencjami prawnymi się to wiąże?

Podział duplicate contentu i praw autorskich

Duplikację contentu można podzielić na wewnętrzną oraz zewnętrzną. Pierwsza z nich oznacza, że te same treści występują na różnych podstronach lub sekcjach tej samej domeny, a druga wskazuje na powielanie contentu pod różnymi adresami URL. Aby treść znajdująca się na stronie internetowej została uznana za utwór w świetle prawa autorskiego, musi spełniać kilka podstawowych warunków: być stworzona przez człowieka, posiadać indywidualny i twórczy charakter oraz zostać utrwalona. Oprócz tego, prawa autorskie dzielą się na dwa rodzaje: prawa osobiste oraz prawa majątkowe. Prawa osobiste zawsze przysługują autorowi danego utworu, a przy tym są niezbywalne (nie da się ich zrzec). Natomiast prawa majątkowe wiążą się z prawem do rozporządzania utworem i czerpaniem korzyści majątkowych z jego rozpowszechniania. Można sprzedać do niego prawa bądź udzielić na niego licencji.


Zobacz też: Ecomersy Basic #4: Jak działa content marketing w e-commerce?


Co mówi prawo?

Wewnętrzna duplikacja contentu jest co prawda legalna (jeżeli osoba powielająca posiada prawa do danego utworu), ale nieszczególnie korzystna, biorąc pod uwagę proces pozycjonowania. Z kolei zewnętrzna duplikacja najczęściej oznacza zwykłe kopiowanie cudzych treści z innych domen, a za takie działanie grożą konsekwencje cywilnoprawne. Wyjątkiem jest czerpanie contentu z domeny publicznej bądź cytowanie (z uwzględnieniem oryginalnego źródła). Zgodnie z artykułem 79. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych osoba, której autorskie prawa majątkowe zostaną naruszone, może żądać „zaniechania naruszania”, „usunięcia skutków naruszenia” bądź „naprawienia wyrządzonej szkody”. Ostatni element przeważnie oznacza, że kopiujący będzie musiał zapłacić określoną sumę pieniężną.

Dlaczego nie warto powielać treści?

Duplikowanie treści to bardzo ryzykowny proceder, który z dużym prawdopodobieństwem doprowadzi do poważnych strat wizerunkowych oraz majątkowych. Niezwykle łatwo w ten sposób stracić w oczach klientów i osób ze swojej branży. Co więcej, algorytmy wyszukiwarek stają się coraz bardziej wyczulone na powielanie contentu, co negatywnie wpływa na optymalizację. Jeżeli na Twojej stronie internetowej pojawią się zduplikowane treści, roboty bez wątpienia obniżą jej widoczność. Najwyżej w rankingu znajdują się witryny oferujące unikalne, wartościowe teksty.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...