Ecomersy Basic #14: Meta description. Co to jest? Jak je przygotować?
Meta description to krótkie podsumowanie zawartości strony, pojawiające się w wynikach wyszukiwania Google. Zwykle zawiera dwie linijki tekstu (140-160 znaków). Jeśli jest dłuższy, wyszukiwarka zastąpi dalszą jego część wielokropkiem. Dlaczego meta description ma znaczenie? Sprawdź kolejny artykuł z serii Ecomersy Basic.
Meta description – dlaczego warto o nie zadbać?
Słyszałeś kiedyś o meta tagach? Są to specjalne znaczniki, widniejące w kodzie źródłowym, w formacie HTML. Służą opisaniu tego, co znajduje się na danej stronie internetowej. Meta description jest jednym z rodzajów meta tagów. Wyświetla się nie tylko w wyszukiwarce, ale również przy udostępnianiu linku do strony w mediach społecznościowych. Jeżeli nie zostanie stworzone, Google wybierze pasujący fragment i ulokuje go w odpowiednim miejscu. Głównym zadaniem meta description jest dostarczenie informacji, jakiego typu treści znajdują się na danej witrynie. Prowadzisz własny sklep internetowy? Opis może zainteresować potencjalnego klienta i zachęcić go do odwiedzenia Twojej strony.
- Choć meta description nie ma bezpośredniego przełożenia na pozycję strony w Google, z pewnością nie należy lekceważyć potencjału, jaki ze sobą niesie. - radzi Katarzyna Banachowicz, Senior Content Specialist w MEDIALIZER - Odpowiednio skonstruowany tytuł oraz unikalny, atrakcyjny opis strony wyświetlający się w wyszukiwarce to skuteczne narzędzia w walce o uwagę potencjalnych klientów. Ich kliknięcia z kolei przekładają się na wyższy CTR, który informuje roboty Google, że jest to godna zaufania, wysokiej jakości witryna.
Zwróć uwagę na długość opisu
Meta description pełni funkcję mini-reklamy oraz streszczenia w pigułce. Atrakcyjny opis powinien zapadać w pamięć, ale przede wszystkim zapowiadać, czego internauci mają się spodziewać po kliknięciu w link. Co prawda nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie, ale nierzadko przyczynia się do zwiększenia widoczności. Dlatego właśnie warto zadbać o jego właściwe sformułowanie. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka praktycznych porad. Po pierwsze, zwróć uwagę na długość meta description. Teoretycznie nie ma tutaj ograniczeń, ale – jak już wcześniej wspomnieliśmy – w Googlach pojawi się maksymalnie 160 znaków (przy czym na urządzeniach mobilnych – ok. 120). Niech w opisie mieszczą się wszystkie kluczowe informacje. Oprócz tego, stwórz stosowny tytuł (meta title). Meta description powinno być jego rozwinięciem.
Frazy kluczowe oraz CTA w meta description
W Twoim opisie nie może zabraknąć też fraz kluczowych, będących dla użytkowników wskazówką, co znajduje się na stronie. Jeśli pasują do wyrażeń, które wpisują, istnieje spora szansa, że odwiedzą właśnie Twoją witrynę. Pamiętaj jednak o naturalności – nie „wciskaj ich na siłę”, to nie spodoba się ani algorytmom, ani odbiorcom. Meta description to też doskonałe miejsce na umieszczenie tzw. CTA (ang. Call to Action), czyli wezwań do działania. Perswazyjne zwroty mają nakłonić użytkownika do wykonania konkretnej czynności – kliknięcia, dokonania zakupu, rejestracji. To zarówno proste zdania, zawierające czasowniki w trybie rozkazującym („kup”, „kliknij”) bądź bardziej zawoalowane komunikaty (np. „Odkryj zalety naszych produktów”).
Zobacz też: Słowa kluczowe i optymalizacja – tych błędów nie chcesz popełnić
Wpływaj na emocje swoich odbiorców
Możesz też skorzystać z mocy tzw. „power words”, czyli słów wpływających na emocje. Są to takie przymiotniki, jak „darmowy”, „najnowszy”, „topowy” bądź konkretne zwroty, jak „ostatnia szansa”. Zastanów się również, co wyróżnia Twoją stronę na tle innych, konkurencyjnych witryn i streść te wyjątkowe cechy w meta description. Kluczem do sukcesu jest oczywiście szczerość oraz unikalność opisu.