Black Friday krok po kroku
Do Black Friday 2022 pozostał miesiąc – Czarny Piątek w tym roku wypada 25 listopada. Zgodnie z tradycją, jest to pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. To jeden z najważniejszych dni dla sprzedawców, ponieważ właśnie wtedy mogą liczyć na wzmożony ruch w swoim sklepie. Jak przygotować się do Black Friday, jeżeli działasz w branży e-commerce? Zapoznaj się z naszym poradnikiem, aby zdobyć niezbędną wiedzę.
Zaplanuj strategię na Black Friday
Podejrzewamy, że punkt pierwszy nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem. Trudno wyobrazić sobie efektowną kampanię bez wcześniejszego zaplanowania strategii marketingowej. Warto wszystko rozpatrzyć z wyprzedzeniem, aby nie popełnić żadnego błędu i nie dać się zaskoczyć. Zacznij od szczegółowej analizy sprzedaży – cofnij się do poprzedniego roku i przyjrzyj się danym zgromadzonym podczas Black Friday 2021. Sprawdź, jakie produkty cieszyły się wtedy największym zainteresowaniem. Zobacz również, które towary są obecnie najchętniej kupowane i wyróżnij je na stronie e-sklepu. Następnie uzupełnij stany magazynowe – upewnij się, że konsumenci nie będą musieli mierzyć się z żadnymi brakami. Nieprzewidziane sytuacje oczywiście się zdarzają, jednak spróbuj zapanować nad tym, nad czym możesz.
Opracuj atrakcyjny content
Drugim punktem w naszym poradniku jest przygotowanie odpowiednich materiałów marketingowych. Bardzo istotną rolę odgrywają tutaj zarówno grafiki, jak i treści pisane. Te pierwsze powinny pełnić trzy funkcje: informacyjną, estetyczną i perswazyjną. Ważne, by przyciągały wzrok, były czytelne, uporządkowane i zachęcające. Przy ich tworzeniu warto wykorzystać psychologię kolorów oraz zastosować odpowiedni font. Dobrym pomysłem okaże się wytłuszczenie i powiększenie „magicznych” słów, takich jak promocja, rabat, obniżki czy okazja, a także zastosowanie skutecznego Call to Action. Jeżeli chodzi o różnego rodzaju teksty, artykuły czy posty, najlepiej zdecydować się na próbę skrócenia dystansu między nadawcą a odbiorcą, używanie chwytliwych haseł oraz hasztagów, budowanie napięcia, roztaczanie aury tajemnicy i język korzyści.
Zobacz też: Sprawdzone pomysły na promocje z okazji Black Friday w sklepie internetowym
Zaplanuj kampanie w social mediach
Aby wypromować swoją ofertę na Black Friday, warto być aktywnym w mediach społecznościowych. Zaplanuj serię postów na Facebooku, która pomoże Ci podgrzać zainteresowanie odbiorców, a przy tym sprawi, że będą oni oczekiwać atrakcyjnych promocji. Oprócz tego, skorzystaj z narzędzi, jakie oferuje Facebook Ads. W ten sposób uda Ci się dotrzeć do nowych użytkowników i zwiększyć zasięgi oraz konwersję! Mimo że serwis ten wciąż pozostaje najpopularniejszym portalem społecznościowym, całe mnóstwo osób, szczególnie młodych, spędza swój czas na innych platformach, takich jak TikTok czy Instagram. TikTok kryje w sobie bardzo duży potencjał – kreatywne filmiki z całą pewnością przyciągną uwagę użytkowników. No właśnie, skoro o filmikach mowa – doskonałym pomysłem na promocję jest także video marketing.
Black Friday — podgrzewaj atmosferę
Kampanie z okazji Czarnego Piątku planujemy wcześniej głównie po to, by móc budować i potęgować napięcie. Odbiorcy, którzy poczują ekscytację z powodu nadchodzących promocji, to odbiorcy, którzy chętniej zrobią zakupy w Twoim sklepie internetowym. Dlatego właśnie postaw na atrakcyjny newsletter zawierający informacje o Black Friday (najlepiej z oryginalnym tytułem czy leadem), regularnie publikuj wpisy w social mediach (co powiesz na odliczanie, np. „Do Black Friday zostało już tylko X dni”?), a także na firmowym blogu, gdzie umieścisz odpowiednie frazy kluczowe. Spróbuj zaskoczyć swoich klientów – w ten sposób wyróżnisz się na tle konkurencji! Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać, ponieważ przekombinowane treści rzadko spotykają się z pozytywnym odbiorem.
Buduj relacje
Kiedy już nadejdzie ten długo wyczekiwany dzień, zadbaj o to, by Twój sklep internetowy działał szybko i sprawnie. Gdy konsumenci złożą swoje zamówienia, przyjdzie czas na ich wysłanie. Nie zwlekaj – jeżeli zrobisz to odpowiednio szybko, zostaniesz zapamiętany jako rzetelny, przygotowany na wszystko sprzedawca i zwiększysz szansę na ponowne odwiedziny. Staraj się odpowiadać na wszystkie pytania klientów – pod żadnym pozorem nie ignoruj ich wiadomości! Jeżeli nie nadążasz z odpisywaniem, wyślij przynajmniej krótki komunikat, że postarasz się odezwać jak najszybciej. Wyciągaj wnioski ze wszystkich swoich działań. Coś nie wyszło? Nie martw się, następnym razem będziesz wiedzieć, aby to poprawić!