Młodzi Polacy stawiają na szybkie płatności i szukają prostych sposobów inwestowania
Raport „Finanse Młodych Polek i Polaków 2025” opracowany przez Autopay pokazuje, że osoby w wieku 18-34 lat chętnie sięgają po nowoczesne metody płatności i coraz odważniej wchodzą w inwestowanie. BLIK utrzymuje dominującą pozycję, a zainteresowanie Apple Pay, Google Pay i kryptowalutami rośnie.
Cyfrowe płatności zdominowały codzienne zakupy
Z badania wynika, że z BLIKa korzysta już 86% młodych użytkowników - to o 5 p.p. więcej niż rok wcześniej. Szybkie płatności obsługiwane przez operatorów, jak Autopay, oraz karty płatnicze zajmują ex aequo drugie miejsce z wynikiem 43%. Popularność zyskują Apple Pay (20%) i Google Pay (21%), a płatność za pobraniem traci na znaczeniu. Kryteria wyboru metody płatności są jasne: szybkość (75%), wygoda (70%) i łatwość (63%) wyprzedzają bezpieczeństwo transakcji (40%). Aż 68% respondentów rezygnuje z zakupu, jeśli sklep nie oferuje preferowanej formy płatności.
Inwestycje - czas na „BLIKa” w świecie finansów
W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła liczba młodych, którzy oszczędzają (z 78% do 83%) i inwestują (z 26% do 33%). Najczęściej wybierają konta oszczędnościowe lub lokaty (41%) oraz gotówkę (27%). Kryptowaluty - choć znane 53% badanych - posiada 9% respondentów, co sugeruje, że rynek wciąż czeka na prosty, masowy produkt inwestycyjny dla pokolenia Z. Zdaniem ekspertów, podobnie jak w przypadku szybkich płatności, o sukcesie może przesądzić połączenie wygody i przejrzystości obsługi z realnymi korzyściami finansowymi.