Dzisiaj mamy: Środa, 24 Kwiecień 2024

EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?

2023.05.12

W dzisiejszym świecie większość firm stara się eksplorować video marketing, czyli działania reklamowe oparte na tworzeniu krótszych i dłuższych filmików. Popularność tej strategii gwałtownie wzrosła, gdy Tik Tok stał się numerem jeden wśród serwisów społecznościowych. Kreatywne połączenie obrazu i dźwięku przyciąga uwagę większości odbiorców. Warto jednak wiedzieć, że atrakcyjne, a przede wszystkim skuteczne formy wideo powinny spełniać kilka warunków. Jakich? Dowiesz się z kolejnego artykułu z serii #ecomersybasic!

Dlaczego video marketing ma sens?

Większość z nas zdaje sobie sprawę, że krótkie filmiki mogą pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki. Ich efektywność opiera się głównie na angażowaniu dwóch zmysłów jednocześnie – a mianowicie wzroku i słuchu. Internauci codziennie są bombardowani mnóstwem informacji oraz reklam, dlatego coraz trudniej skupić ich uwagę. Ciekawe treści wideo zatrzymują ich najczęściej – stąd właśnie powodzenie Tik Toka czy reelsów na Instagramie bądź Facebooku. Wielu przed przedsiębiorców oraz marketingowców wykorzystuje tego typu content na własną korzyść – filmiki pozwalają bowiem zaprezentować produkty albo usługi w najbardziej angażujący sposób, umożliwiają też wykazanie się pomysłowością i wyróżnienie na tle konkurencji. Zastanawiasz się, jak zacząć je tworzyć?

Do nagrywania wystarczy smartfon

Aby wprowadzić w życie strategie video-marketingowe, wcale nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu. Nie musisz inwestować w profesjonalną lustrzankę albo drogą kamerę – wystarczy Ci smartfon (chociaż, oczywiście, powinien być nowoczesny, aby jakość filmików była zadowalająca). Tak naprawdę najważniejsze są koncept i plan. Przed rozpoczęciem nagrywania warto napisać dokładny scenariusz i zastanowić się nad wszystkimi szczegółami. Tutaj przyda się dobry research i podglądanie, jakie treści tworzy konkurencja. Żeby zyskać aprobatę odbiorców i dotrzeć do większej liczby użytkowników, spróbuj wpasować się w obecnie obowiązujące trendy – zobacz, które materiały są teraz na topie. Postaw na dynamizm, wysoką rozdzielczość, muzykę w tle (korzystaj z bazy utworów danego portalu, aby nie mieć problemów prawnych) oraz – w przypadku treści mówionych – napisy.

Wyznacz swoje cele

Jeszcze zanim rzucisz się w wir video marketingu, przemyśl, co właściwie chcesz osiągnąć. Dzięki szczegółowemu planowi będziesz mógł z łatwością analizować wyniki i sprawdzać, czy zbliżasz się do celu. Twórcy materiałów wideo promowanych w social mediach najczęściej stawiają na edukację klientów, zwiększenie rozpoznawalności marki, wzrost zaangażowania użytkowników, zwiększenie liczby leadów czy zwiększenie konwersji na stronie internetowej. Filmiki reklamowe są zwykle publikowane na czterech popularnych portalach: na Facebooku, Instagramie, Tik Toku oraz YouTube. Każdy z nich ma swoje własne zasady formalne – wymieniamy je poniżej.


Zobacz też: EcomersyBasic #62: YouTube Shorts – wykorzystaj krótkie filmy w reklamie


Konkretne wymiary filmików na cztery portale

Treści wideo dodawane w postach na Instagramie muszą mieć format 1:1 lub 4:5, ich długość odtwarzania to maksymalnie 60 sekund, a ograniczenie rozmiaru pliku to 60 sekund. Z kolei relacje na Instagramie są wyświetlane pionowo ze współczynnikiem proporcji 9:16, minimalne wymiary to 600 x 1067, a maksymalne 1080 x 1920. Filmy IGTV mogą zajmować pełny ekran w pionie (9:16) lub w poziomie (16:9). Proporcja w postach wideo na Facebooku to 16:9 lub 9:16. Dobrze sprawdzają się też wideo w rozmiarze 1080 x 1080 pikseli, tak samo jak posty kwadratowe. W przypadku reklam video, które mają być wyświetlane w aktualnościach, zalecany jest format w proporcji 1:1 lub 4:5. Na Tik Toku obowiązuje format 9:16, 1:1 lub 16:9, a maksymalna długość treści to 3 minuty, jednak najchętniej oglądane są 10-, 15-sekundowe filmiki. YouTube preferuje oryginalny, emisyjny format 1080p HD. Filmy przeznaczone na sprzedaż lub do wypożyczania powinny mieć rozdzielczość nie mniejszą niż 1920 x 1080 pikseli i współczynnik proporcji 16:9. YouTube nie wyznacza minimalnej rozdzielczości dla treści z reklamami i bez reklam, ale zaleca, żeby dla filmu w formacie 16:9 było to co najmniej 1280 x 720 pikseli, a dla filmu w formacie 4:3 – co najmniej 640 x 480 pikseli.

Podsumowanie

Zanim zaczniesz tworzyć treści wideo, zastanów się, co właściwie chcesz osiągnąć. Później przygotuj się do nagrywania poprzez odpowiedni research i ewentualny zakup nowego sprzętu – mamy tutaj na myśli smartfona z dobrej jakości aparatem. Być może przyda Ci się także statyw. Jesteśmy pewni, że szybko zaczniesz zauważać zmiany, a użytkownicy bardziej zainteresują się publikowanymi przez Ciebie treściami.

Polecamy