Sprzedajesz vouchery podarunkowe w sklepie internetowym? To musisz wiedzieć
Czy w ofercie Twojego e-sklepu są dostępne vouchery podarunkowe na konkretne kwoty? Sprzedaż bonów prezentowych to świetny sposób na przyciągnięcie nowych klientów i zwiększenie lojalności obecnych. Tego typu upominek daje jego odbiorcom dużą elastyczność, a kupującym możliwość wybrania idealnego prezentu. Aby skutecznie wykorzystać potencjał voucherów podarunkowych, warto znać kilka kluczowych zasad. Jakie regulacje prawne obowiązują? Jakie narzędzia marketingowe mogą wspomóc sprzedaż? Sprawdź!
Czym są vouchery podarunkowe w e-commerce?
Vouchery podarunkowe to cyfrowe karty upominkowe, które klienci mogą nabyć i podarować innej osobie jako prezent. Zamiast kupować konkretny produkt, nabywca bonu daje obdarowanemu możliwość samodzielnego wyboru spośród oferowanych towarów lub usług dostępnych w danym sklepie internetowym. Voucher ma określoną wartość pieniężną (większość e-sklepów proponuje kilka kwot, np. 100 zł, 200 zł, 500 zł, a nawet 1000 zł) i może zostać zrealizowany podczas składania zamówienia poprzez wpisanie unikalnego kodu. Wprowadzenie bonów podarunkowych do swojego asortymentu to dobry sposób na zwiększenie atrakcyjności sklepu, zwłaszcza w okresach świątecznych.
Vouchery prezentowe a przepisy – co mówi prawo?
Każdy sklep internetowy ma swój regulamin, w którym można znaleźć informacje na temat dostaw, płatności, reklamacji, zwrotów itd. Powinno się w nim znaleźć również wszystko, co trzeba wiedzieć o działaniu voucherów podarunkowych. Większość sklepów (zarówno online, jak i offline) oferuje bony ograniczone czasowo. Oznacza to, że otrzymany voucher można wykorzystać w określonym czasie od momentu zakupu (zazwyczaj jest to rok), później traci ważność. Czy jest to zgodne z prawem? Okazuje się, że nie do końca. Zapis o okresie ważności karty podarunkowej może zostać uznany przed sąd za tzw. klauzulę abuzywną (niedozwoloną), czyli taką, która kształtuje prawa i obowiązki konsumentów w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami oraz rażąco narusza jego interesy. Zdarza się, że w przypadku voucherów upominkowych sąd uznaje za niezgodną z dobrym obyczajem zasadę, że pieniądze z karty podarunkowej po jakimś czasie przepadają.
Zobacz też: #EcomersyBasic #60: Marketing relacji, czyli jak stworzyć więź z klientem?
Bony podarunkowe – warto czy nie warto?
Jeżeli zastanawiasz się, czy warto mieć w swojej ofercie vouchery prezentowe, podpowiadamy, że warto. Aby uniknąć potencjalnych kłopotów, z jakimi mierzyły się np. firmy Empik czy iSpot, możesz postąpić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest pozbycie się limitu czasowego i pozwolenie klientom na wykorzystywanie ich, kiedy tylko chcą. Rozwiązanie to nie budzi żadnych wątpliwości prawnych, jednak rodzi ryzyko, że konsument będzie cały czas odkładał skorzystanie z takiej karty. Drugim sposobem jest wyraźne, jasne i zrozumiałe poinformowanie odbiorców o limicie ważności vouchera. Nie ograniczaj się tylko do zapisu w regulaminie – zamieść konkretną datę na samej karcie oraz w zakładce opisującej zalety bonów. Możesz dodatkowo informować o tym każdego, kto kupił voucher, np. mailowo.