Różnice pokoleniowe a e-commerce. Jak targetować sprzedaż?
Jednym z najważniejszych wyzwań, przed jakimi stoją przedsiębiorcy, jest konieczność dostosowania sposobu komunikacji do konkretnych odbiorców – trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak płeć, pochodzenie czy wiek. Ten ostatni element nierzadko okazuje się najważniejszy, ponieważ ma ogromny wpływ na nawyki zakupowe klientów, ich podejście do technologii czy obecność na platformach społecznościowych. Jak targetować sprzedaż, mając na względzie różnice pokoleniowe? Sprawdź!
Najważniejsze pokolenia – Baby boomers, X, Y i Z
Współczesny rynek e-commerce to „mieszanka” różnych pokoleń, a każde z nich ma swoje własne preferencje. Na początek chcielibyśmy przedstawić Ci cztery najważniejsze generacje, czyli Baby boomers, pokolenie X, pokolenie Y (millenialsi) i pokolenie Z (zoomerzy). Baby boomers to pokolenie ludzi urodzonych od roku 1943/46/47 do roku 1955/60. Są oni przyzwyczajeni do tradycyjnych mediów, szczególnie telewizji i radia. Mają też duże zaufanie do autorytetów i liderów opinii. Generacja X obejmuje osoby urodzone w latach 1965–1980. Ich główne cechy pokoleniowe to przywiązanie do tradycji, zagubienie w nowoczesnym świecie i zamiłowanie do ciężkiej pracy. Millenialsi to pokolenie ludzi urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku (najczęściej mówi się, że do 1997 roku), którzy dorastali w okresie intensywnego rozwoju technologii i aktywnie korzystają z mediów społecznościowych. Z kolei zoomerzy (1995/96/97 – 2012) to pierwsze osoby dorastające we w pełni scyfryzowanym świecie. Czerpią swoją wiedzę z Internetu, dobrze znają zagrożenia czyhające w sieci, interesują się też ekologią i problemami współczesnego świata.
Baby boomers i pokolenie X a targetowanie sprzedaży w e-commerce
Efektywne targetowanie sprzedaży wymaga zrozumienia potrzeb i oczekiwań danej grupy odbiorczej. Zastanów się, do których pokoleń chcesz dotrzeć, a następnie dostosuj do niego sposób komunikacji i metody promocji. Baby boomers korzystają z Internetu rzadziej niż ich dzieci i wnuki, jednak osoby należące do tej generacji coraz częściej przekonują się do zakupów online. Jeżeli chcesz zdobyć ich uwagę, postaw na klarowne przekazywanie informacji oraz możliwość kontaktu telefonicznego. Przedstawiciele pokolenia X są bardziej aktywni w sieci, a przy tym chętnie korzystają z Facebooka. Można więc postawić na reklamy właśnie w tym serwisie i proponować im atrakcyjne rabaty bądź opcję dołączenia do programu lojalnościowego.
Zobacz też: EcomersyBasic #77: Wideo w social ads. Co zrobić, by było skuteczne?
Millenialsi i zoomerzy – aktywni w sieci i obeznani z technologią
Różnice między millenialsami a zoomerami są zdecydowanie mniejsze niż między poprzednimi pokoleniami. Warto jednak mieć na względzie ich istnienie, ponieważ odpowiednie targetowanie to klucz do sukcesu w e-commerce. Millenialsi dobrze odnajdują się w Internecie i spędzają w nim dużo czasu – najczęściej korzystają z Facebooka, Instagrama czy X (dawniej Twitter). Jako że nie są przyzwyczajeni do życia w scyfryzowanym społeczeństwie od urodzenia, nie mają tak dużych wymagań w zakresie innowacji technologicznych jak generacja Z. Dominującym serwisem społecznościowym wśród zoomerów jest TikTok, a ulubioną formą – wideo. Są też bardziej wyczuleni na transparentność, uczciwość i etyczną produkcję.
Krótkie podsumowanie
Różnice pokoleniowe mają duże znaczenie w e-commerce. To właśnie od nich zależy podejście do konkretnych marek i sklepów internetowych. Wiesz już, czym charakteryzują się poszczególne generacje – pamiętaj, by dokonać dokładnej analizy ich nawyków i preferencji. Niektóre elementy są jednak uniwersalne: mamy tu na myśli przede wszystkim funkcjonalny UX, responsywną stronę internetową, różnorodne opcje płatności czy rozmaite formy kontaktu.