Dzisiaj mamy: Wtorek, 23 Kwiecień 2024

Perswazja w e-commerce. Kilka technik na podniesienie sprzedaży

2023.09.14

Aby odnieść sukces w e-commerce, nie wystarczy tylko oferować dobre produkty czy atrakcyjne ceny. Ważnym czynnikiem jest także umiejętność przekonania klientów do dokonania zakupu – właśnie dlatego perswazja odgrywa kluczową rolę w e-handlu. Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, z którego dowiesz się, jakie techniki warto stosować, aby wpływać na decyzje konsumentów. Sprawdź go już dzisiaj i zacznij wprowadzać je w życie!

Czym jest perswazja?

Perswazja to proces wpływania na przekonania, postawy, decyzje lub zachowania innych ludzi poprzez stosowanie różnych technik i argumentów. Ma na celu nakłonienie ich do przyjęcia danego stanowiska lub podjęcia określonej akcji. Jeżeli chodzi o e-commerce, perswazja odnosi się do działań i strategii stosowanych przez sklepy internetowe, aby przekonać potencjalnych klientów do zakupu produktów bądź usług. Warto pamiętać, że perswazja to nie to samo, co manipulacja – ta druga obejmuje nieuczciwe metody, które uznaje się za nieetyczne, z kolei pierwsza bazuje na jawności i wiarygodności. Przedstawimy Ci teraz kilka technik na podniesienie sprzedaży.

Społeczny dowód słuszności

Pierwszą strategię możemy nazwać społecznym dowodem słuszności. Ten termin prawdopodobnie obił Ci się o uszy, chcielibyśmy jednak go sprecyzować. Społeczny dowód słuszności opiera się na przekonaniu, że to, co spodobało się większości, spodoba się również nam – kierujemy się więc opinią innych ludzi. Jeżeli klient jest niezdecydowany, rekomendacje zadowolonych poprzedników mogą ostatecznie przekonać go do podjęcia pożądanej decyzji zakupowej. Umieszczaj w widocznym miejscu pozytywne komentarze i oceny na temat swojego sklepu internetowego, proś konsumentów, by dzielili się swoimi opiniami (możesz nawet zaproponować im w zamian drobny upominek czy inny benefit).

Zasada ograniczonej dostępności

Chęć posiadania czegoś, czego nie mają inni, bardzo silnie oddziałuje na klientów. Trudno dostępne produkty, towary limitowane czy ograniczenia czasowe nierzadko motywują ich do zakupów. Wykorzystaj ten fakt do zwiększenia sprzedaży! Podczas wyprzedaży stosuj takie hasła, jak „do końca promocji pozostało xxx czasu”, „dodanie do koszyka nie oznacza rezerwacji produktu”, „po raz ostatni w naszej ofercie”. Chodzi przede wszystkim o to, by skłonić klientów do jak najszybszych zakupów – tak, by za długo się nad nimi nie zastanawiali, ponieważ wtedy mogą ogarnąć ich wątpliwości.


Zobacz też: EcomersyBasic #84: Jak maksymalnie skrócić ścieżkę zakupową?


Personalizacja i oferta dodatkowa

Dostosowanie oferty do indywidualnych preferencji klienta może znacząco zwiększyć skuteczność sprzedaży. Zbieraj informacje o konsumentach i wykorzystuj je do dostarczania spersonalizowanych rekomendacji produktów czy ofert specjalnych. Dobrym pomysłem okaże się także dołączenie do przesyłki niewielkiego prezentu (np. cukierka z logo czy imiennego podziękowania), który będzie kojarzył się z marką i pozwoli lepiej ją zapamiętać. Warto również proponować klientom produkty komplementarne lub towary wyższej jakości – takie działanie może zwiększyć wartość ich koszyka i zyski w Twoim sklepie internetowym.

Wzbudzanie sympatii i wpływanie na emocje

Jeżeli chcesz zyskać lojalnych klientów, którzy będą chętnie wracać do Twojego sklepu internetowego, musisz starać się budować z nimi więź. Taka relacja opiera się na sympatii, zaufaniu i zaangażowaniu. Trudno jednak przywiązać się do firmy bez twarzy – dlatego właśnie wiele e-sklepów decyduje się na współprace z lubianymi influencerami bądź tworzenie materiałów, w których pokazują się pracownicy. Liczą się też uprzejme gesty, skracanie dystansu (np. poprzez zwracanie się po imieniu albo dodawanie do komunikatów emoji), chwytliwe hasła czy zabawne gry słów.

Krótkie podsumowanie

Istnieje wiele technik opartych na perswazji, które mogą pomóc w podniesieniu poziomu sprzedaży. Wystarczy tylko po nie sięgnąć, aby tworzyć trwalsze relacje z klientami. Jesteśmy pewni, że metody przedstawione w powyższym poradniku okażą się przydatne! Pamiętaj, by trzymać rękę na pulsie i przeplatać różne strategie w swoim sklepie internetowym.

Polecamy