EcomersyBasic #84: Jak maksymalnie skrócić ścieżkę zakupową?
Od momentu, w którym klient zdecyduje się odwiedzić Twój sklep internetowy, do dokonania transakcji i finalizacji zakupu, jest długa droga. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nie wystarczy wzbudzić zainteresowania odbiorcy – trzeba go jeszcze przekonać do skorzystania z naszych usług. Świadomość istnienia marki to oczywiście pierwszy krok do sukcesu, jednak później trzeba przejść kilka kolejnych kroków. Dlatego właśnie cały ten proces nazywamy ścieżką zakupową – w nawiązaniu do przebycia wyznaczonej drogi. Dowiedz się, jak maksymalnie skrócić tę ścieżkę, by zachęcić do siebie klientów.
Czym jest ścieżka zakupowa?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, ścieżka zakupowa (z ang. customer journey, buyer journey) to droga, którą pokonuje kupujący – od momentu zainteresowania się daną ofertą aż do finalizacji zamówienia. Często przedstawiamy ją w formie wykresu czy tabelki, a znajdują się na niej następujące punkty: zdobycie uwagi, zaciekawienie marką, rozważanie (porównywanie z konkurencją), decyzja o zakupie oraz lojalność (rekomendacje, dzielenie się opiniami, powrót do danego sklepu). Nietrudno się domyślić, że ścieżka ta nie może być zbyt długa – w przeciwnym wypadku odbiorca po prostu zrezygnuje i skorzysta z usług konkurencyjnej firmy. Warto więc znać sposoby na skrócenie jej.
Jak skrócić ścieżkę zakupową?
Jeżeli chcesz, by kupujący chętnie składali zamówienia w Twoim sklepie internetowym, powinieneś zwrócić uwagę na to, jak wielu akcji muszą dokonać, zanim sfinalizują transakcję. Aby skrócić ścieżkę zakupową, wprowadź na swojej stronie możliwość zakupów bez rejestracji. Możesz oczywiście zachęcać klientów, by założyli konto w e-sklepie, jednak pozwól im samodzielnie podjąć ostateczną decyzję. Zakupy bez rejestracji zajmują mniej czasu (a przynajmniej te pierwsze) i niczego nie wymuszają na odbiorcy. Zadbaj także o tzw. walidację formularza kontaktowego w czasie rzeczywistym. Brzmi skomplikowanie? Chodzi o to, by kupujący nie musiał ponownie uzupełniać wszystkich danych w przypadku wystąpienia jakiejś pomyłki. Znakomitym rozwiązaniem okaże się też autouzupełnianie takiego formularza.
Szybkie przejście do produktu – to jest ważne
Kolejnym sposobem na skrócenie ścieżki zakupowej jest wprowadzenie okna pop-up z informacją o dodaniu do koszyka – w tym miejscu możesz umożliwić przejście do realizacji transakcji bądź kontynuowanie zakupów. Warto wspomnieć również o reklamie produktowej, czyli umieszczaniu odnośników do konkretnych produktach w tekstach poradnikowych (przykład: w tekstach blogowych butiku odzieżowego widnieją zdjęcia ubrań, do których można przejść jednym kliknięciem). Umieszczając banner reklamowy na stronie internetowej, pamiętaj o tym, by prowadziły do odpowiedniej podstrony.
Zobacz też: #EcomersyBasic #40: Dlaczego sklep internetowy musi być responsywny?
Płatności one click
Klienci lubią nowoczesne rozwiązania, które ułatwiają im życie. Ostatnio możemy usłyszeć o tzw. płatnościach one click, czyli metodzie płatności jednym kliknięciem. Polega ona na opłacaniu zakupów przy użyciu danych z karty kredytowej lub debetowej, które są przechowywane u pośrednika płatności (a nie w sklepie internetowym). Brak konieczności wpisywania danych za każdym razem będzie stanowić ogromne ułatwienie dla części użytkowników. Wystarczy wspomnieć chociażby o Apple Pay czy Google Pay.
Krótkie podsumowanie
Każdy sprzedawca powinien dbać o swoich klientów – szczególnie, jeżeli chce, by do niego wracali. W tym celu warto ułatwić mu cały proces zakupowy, czyli maksymalnie skrócić ścieżkę, którą musi przejść, by złożyć zamówienie. Wykorzystaj sprawdzone sposoby, żeby zwiększyć konwersję w swoim sklepie internetowym i rozwijać biznes online.