Dzisiaj mamy: Wtorek, 23 Kwiecień 2024

Jak przeprowadzić rebranding sklepu internetowego?

2024.03.27

Każdy przedsiębiorca działający w Internecie może szybko się przekonać, że w świecie e-commerce konkurencja jest zacięta, a trendy szybko się zmieniają, dlatego utrzymanie świeżości i atrakcyjności marki staje się kluczowym elementem sukcesu. Wiele firm decyduje się na tzw. rebranding, aby na nowo dostosować się do oczekiwań klientów, zyskać przewagę nad innymi, ożywić wizerunek marki i uaktualnić stronę technologiczną. Zobacz, co powinieneś wiedzieć na temat rebrandingu – zapoznaj się z naszym poradnikiem!

Czym jest rebranding?

O rebrandingu słyszymy często – przeprowadzają go zarówno duże, znane i popularne sklepy, jak i mniejsze marki. Kojarzy się głównie z nową odsłoną graficzną, zmienionym logo czy innym layoutem, jednak pojęcie to obejmuje znacznie więcej elementów. Rebranding to cały proces, który polega na dokonywaniu zmian w identyfikacji wizualnej, komunikacji marketingowej oraz ofercie produktowej/usługowej w celu odświeżenia, ulepszenia bądź dostosowania marki do zmieniających się warunków rynkowych, potrzeb klientów bądź celów biznesowych. Rozbudowana definicja rebrandingu nie oznacza oczywiście, że dana firma nie może zmienić tylko jednego składnika swojej działalności, ograniczając się np. do wizualnej metamorfozy. Wszystko zależy od konkretnych planów i oczekiwań.

Kiedy warto przeprowadzić rebranding?

Zastanawiasz się, czy Twój sklep internetowy potrzebuje rebrandingu? Podpowiadamy, kiedy rzeczywiście warto poważnie wziąć to pod uwagę. Główną przyczyną podjęcia tej strategii jest zmniejszenie zainteresowania marką, odpływ klientów oraz trudności wizerunkowe. W tym miejscu możemy przytoczyć wyrazisty przykład, a mianowicie centrum handlowe Avenida w Poznaniu, którego pierwotna nazwa to City Center. Krótko po oddaniu galerii do użytku, w budynku oderwał się fragment podwieszanego sufitu, co wywołało falę negatywnych opinii. Po zakupieniu obiektu przez nowe spółki podjęto decyzję o rebrandingu, powołując się również na zmiany funkcjonalne i architektoniczne – tego typu transformacje i przejęcia również nierzadko stanowią przyczynę odświeżenia wizerunku. Jako kolejny powód można wskazać ekspansję na nowe rynki, niedostosowanie technologiczne oraz zmiany prawne.


Zobacz też: Ecomersy Basic #97: Jak wzmacniać lojalność klientów?


O czym trzeba pamiętać, robiąc rebranding?

Proces rebrandingu jest złożony i wymaga starannego planowania oraz koordynacji różnych działań. Na początku warto dokładnie zbadać obecną sytuację marki, w tym jej postrzeganie przez odbiorców, pozycję rynkową, lojalność klientów oraz konkurencję. Analiza SWOT może być przydatna do zidentyfikowania mocnych i słabych stron oraz określenia możliwości i zagrożeń. Następnie należy określić klarowne cele, jakie chcemy osiągnąć poprzez rebranding. Czy pragniemy zwiększyć świadomość marki, przyciągnąć nowych klientów, odświeżyć wizerunek czy może dostosować się do zmieniających się trendów? Ważne jest również określenie, do jakiej grupy docelowej zamierzamy dotrzeć przez rebranding oraz jakie są ich potrzeby, preferencje i oczekiwania. W oparciu o te informacje warto stworzyć strategie dopasowane do konkretnych segmentów rynku.

Rebranding, czyli tworzenie nowej tożsamości

Po niezbędnych analizach, stworzeniu planów oraz postawieniu celów przychodzi czas na najtrudniejsze zadanie, czyli stworzenie nowej tożsamości marki. Firmy często korzystają z usług zewnętrznych agencji marketingowych, aby upewnić się, że odświeżony wizerunek spełni swoje zadania. My także polecamy to rozwiązanie! Budowanie nowej tożsamości zaczyna się od zmiany stylu – mamy tu na myśli logo, czyli pierwszy element, na który klienci zwracają uwagę, a także kolorystykę, fonty, grafiki, bannery, układ strony. Równie istotne są język komunikacji oraz sposób promocji. Wszystkie elementy powinny być spójne i harmonijne, aby sklep mógł dać się zapamiętać.

Polecamy