Ecomersy Basic #97: Jak wzmacniać lojalność klientów?
Każda udana strategia biznesowa zakłada nie tylko pozyskiwanie nowych klientów, ale również (a może przede wszystkim) utrzymywanie przy sobie osób, które już zrobiły zakupy w naszym sklepie internetowym. Branża e-commerce jest niesamowicie konkurencyjna, dlatego nie powinniśmy brać za pewnik tego, że zawsze pojawią się nowi konsumenci. Oprócz tego, nagradzanie stałych klientów pozwala zbudować pozytywny wizerunek marki i wzmacniać zaufanie, a rekomendacje zadowolonych kupujących napędzają sprzedaż. Sprawdź nasze metody zwiększania lojalności wśród konsumentów!
Szybka i uporządkowana strona internetowa
Klient, który zdecydował się złożyć zamówienie właśnie w Twoim sklepie internetowym, powinien czuć, że podjął odpowiednią decyzję. Zadowolenie z oferowanych produktów czy usług to jeszcze nie wszystko – jeżeli nie dasz się zapamiętać, taka osoba może nigdy do Ciebie nie wrócić. Zastanawiasz się, co zrobić, aby zachęcić ją do ponownych zakupów? Istnieje kilka metod wzmacniania lojalności. Po pierwsze, zadbaj o wygląd i funkcjonalność swojej strony internetowej – witryna musi szybko się ładować, być odpowiednio uporządkowana i spójna, a także mieć atrakcyjną szatę graficzną oraz intuicyjną nawigację. Bardzo istotne jest również to, aby sklep oferował różne metody płatności i formy dostawy, a informacje na ich temat powinny znaleźć się w widocznym miejscu.
Odpowiednia komunikacja z klientami
Chcesz, by klienci patrzyli na Ciebie przychylnym okiem? Postaw na sprawną komunikację. Odpisuj na wiadomości jak najszybciej się da i udzielaj wyczerpujących odpowiedzi, a jeżeli Twój budżet na to pozwala – wprowadź do swojego e-sklepu chatbota, który poradzi sobie z najprostszymi kwestiami w ciągu kilku minut. Warto także przygotować listę FAQ (najczęściej zadawanych pytań). Podczas jakichkolwiek interakcji z klientem zawsze bądź uprzejmy, życzliwy i otwarty, dostosowując jednocześnie język wypowiedzi do grupy docelowej (niektóre sytuacje wymagają mniej, a inne bardziej formalnych odpowiedzi).
Content marketing
Na wzmacnianie lojalności wpływa również atrakcyjny content. Mamy tutaj na myśli zarówno posty w mediach społecznościowych, jak i teksty blogowe, opisy produktów czy treści audiowizualne. Przenalizuj, czego oczekują Twoi odbiorcy, co najlepiej „się klika” i oprzyj na tym swoje działania. W wybranych miejscach (np. na karcie produktu) umieść konkretne informacje, których klient może poszukiwać. Z kolei social media powinny służyć głównie promowaniu produktów oraz nawiązywaniu interakcji – spróbuj zachęcić użytkowników do pozostawiania komentarzy, zadając pytania, tworząc ankiety i zapraszając do dzielenia się doświadczeniami.
Zobacz też: Program lojalnościowy w sklepie internetowym – czy warto?
Personalizacja – dlaczego jest ważna?
Klienci lubią indywidualne podejście – czują się wtedy wyjątkowo. Dlatego tak wiele firm stawia na personalizację oferty oraz różnego rodzaju działania, które mogą wyróżnić je na tle konkurencji. Są to nie tylko odpowiednie rekomendacje (oparte na poprzednich zakupach czy kliknięciach), ale także programy lojalnościowe, specjalne rabaty, bezpłatne próbki produktów, drobne upominki czy życzenia na urodziny. Warto też zwracać się do odbiorców po imieniu.
Krótkie podsumowanie
Dbaj o lojalnych klientów i spraw, by chcieli do Ciebie wracać! Jest to klucz do sukcesu w branży e-commerce i nie tylko – dzięki zaufanej bazie konsumentów możesz efektywniej budować widoczność swojej marki w sieci. Pamiętaj, że zrozumienie potrzeb klientów oraz dbanie o ich satysfakcję to niezwykle istotne kwestie, które przyczyniają się do tworzenia długotrwałych relacji z odbiorcami.