Program lojalnościowy w sklepie internetowym – czy warto?
Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, czy powinieneś wprowadzić do niego program lojalnościowy? Odpowiedź jest jasna: tak, powinieneś! Jest to strategia, która wiąże się z wieloma korzyściami. Przede wszystkim jednak opiera się na założeniu, że stali klienci są niezwykle cenni i warto szukać sposób, aby zatrzymać ich przy sobie – zamiast ciągłego poszukiwania nowych konsumentów. Zobacz, czego możesz się dowiedzieć na ten temat.
Czym jest program lojalnościowy?
Program lojalnościowy to narzędzie, które bazuje na założeniu, że wierni klienci zasługują na różnego rodzaju nagrody – najczęściej w postaci zniżek oraz rabatów. Zastanawiasz się, jak to działa? Użytkownik zakłada konto w Twoim sklepie internetowym (dostarczając w ten sposób cennych danych i dołączając do bazy konsumentów) i zbiera punkty za każde zakupy. Następnie wymienia te punkty na nagrody. Proste, prawda? A jakie skuteczne! Dzięki temu prostsze staje się zbudowanie długotrwałej relacji z odbiorcami, a – jak to mówią – pozyskanie nowego klienta jest nawet siedem razy droższe niż zatrzymanie przy sobie już zdobytego. Pamiętaj, że efektowny program lojalnościowy powinien być długotrwały.
Jak powinien wyglądać program lojalnościowy?
Niemal wszystkie branże korzystają z tej niezwykle przydatnej strategii, jaką jest program lojalnościowy. Dzieje się tak nie bez powodu – konsumenci lubią czuć się doceniani. Żeby jednak mógł działać jak najbardziej efektywnie, należy zadbać o kilka aspektów. Po pierwsze, warto na samym wstępnie nakreślić podstawowe reguły jego funkcjonowania. Odbiorca powinien od razu wiedzieć, jakie warunki musi spełnić, by otrzymać nagrody. Przedstaw wszystkie zasady w formie regulaminu, a oprócz tego – najważniejsze aspekty umieść w treściach marketingowych. W tym miejscu możemy przejść do punktu drugiego, czyli reklamy. Jak sprawić, by więcej osób dowiedziało się o Twoim programie lojalnościowym? Spróbuj wypromować go za pomocą bannerów z ciekawą grafiką i zapadającym w pamięć hasłem czy CTA, komunikatu w nagłówku witryny, specjalnej podstrony informacyjnej, a także za pośrednictwem social mediów.
Zobacz też: #EcomersyBasic #60: Marketing relacji, czyli jak stworzyć więź z klientem?
Rodzaje programów lojalnościowych
Istnieje kilka typów programów lojalnościowych. Pierwszy z nich, a jednocześnie najbardziej popularny już opisaliśmy – chodzi o program punktowy. Drugi, również niezwykle często stosowany, to program Cashback, który pozwala na odzyskanie części wydanych pieniędzy i przeznaczenie ich na kolejne zakupy. Trzeci program nazywamy klubowym. Jego członkowie otrzymują dostęp do zniżek, a po zalogowaniu mogą nabyć produkty z asortymentu bądź wybrane towary w promocyjnych cenach. Czwarty rodzaj programów lojalnościowych to program klubowy VIP. Zapewnia on specjalne korzyści (takie jak rabaty, obniżki, produkty z kolekcji limitowanej) klientom należącym do klubu VIP, którzy opłacają miesięczną lub roczną subskrypcję. Jego członkami zostają jedynie najwierniejsi konsumenci. Kolejny typ – już piąty – to program wielopoziomowy. Bazuje on na następującej zasadzie: im więcej punktów, tym wyższe nagrody. Szósty program nosi nazwę programu opartego na wartościach. Polega na przekazywaniu darowizn na cele charytatywne w zamian za regularne zakupy. Siódmy i ostatni to program hybrydowy, łączący w sobie kilka rodzajów programów lojalnościowych.
Zalety związane z prowadzeniem programu lojalnościowego
Program lojalnościowy to narzędzie, nad którym warto się zastanowić, ponieważ niesie ze sobą naprawdę sporo zalet. Umożliwia zwiększenie zysków, ponieważ raz zdobyci klienci robią zakupy po raz kolejny, aby otrzymać nagrody. Częstszy kontakt odbiorcy z marką prowadzi do przywiązania i przyzwyczajenia – w ten sposób prawdopodobnie zacznie się z nią utożsamiać. To prowadzi do kolejnej korzyści: klient może zostać ambasadorem firmy i polecać innym Twoją ofertę. Program lojalnościowy pozwala również na zdobycie wiarygodnych danych na temat preferencji kupujących. Dzięki temu prostsze stanie się określenie ich konkretnych upodobań i dostosowanie do tego całej komunikacji.