Dzisiaj mamy: Sobota, 9 Grudzień 2023

Jak powinna działać wyszukiwarka w sklepie internetowym?

2023.06.29

Skuteczne przeszukiwanie sklepów internetowych, na których ofertę składa się nawet kilkadziesiąt tysięcy oddzielnych artykułów, rodzi wiele problemów potencjalnym klientom. W efekcie przedsiębiorcy usilnie poszukują takich rozwiązań, które będą w stanie doprowadzić do zwiększenia konwersji. Odpowiedź na zbyt niską sprzedaż nie musi leżeć w nieodpowiednio wycenionym asortymencie, a tuż pod nosem – w polu wyszukiwania, które może w ogromnym stopniu wpłynąć na wyniki sprzedażowe każdego sklepu działającego w e-commerce.

Czym jest, do czego służy i jakie zalety ma dobra wyszukiwarka w e-commerce?

Wyszukiwarka artykułów dostępnych w danym sklepie odpowiada, jak sama nazwa wskazuje, za możliwość przeszukiwania całej bazy produktów dostępnych na danej witrynie. Niestety to tylko ogólnikowe wyjaśnienie, gdyż w polu wyszukiwania może znaleźć się coś więcej – realny sposób zwiększenia zarobków poprzez wzmocnienie współczynnika konwersji.

Po pierwsze – filtrowanie wyników

Możliwość zawężenia wyszukiwania do wybranej kategorii znacznie ułatwia „trafienie” przez potencjalnego klienta w poszukiwany przez siebie produkt. Słowo „skrzynia do przechowywania” może oznaczać skrzynię domową – idealną do magazynowania dziecięcych zabawek, jak i ogrodową, która służy w celu przechowywania akcesoriów ogrodniczych i narzędzi.

Po drugie – korekcja błędnie wpisanych fraz

Wpisanie nazwy produktu w formie 1:1 w pole wyszukiwania przez zwykłego klienta jest przy niestandardowych i zagranicznych nazwach dość trudne, szczególnie dla starszych internautów. Warto, aby wyszukiwarka miała opcję zautomatyzowanej korekcji, dzięki której klientowi wyświetli się poszukiwany produkt mimo błędnego wpisania jego nazwy lub funkcji.


Zobacz też: #EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?


Po trzecie – synonimizacja wyników

Doskonałym rozwiązaniem jest wprowadzenie na swoją witrynę synonimów poszczególnych artykułów lub całych kategorii i podkategorii, gdyż niektóre produkty mogą występować pod kilkoma mocno różniącymi się od siebie nazwami. Prostym przykładem jest „smartfon” oraz „telefon”, jak i „projektor” lub „rzutnik”. Pamiętaj – nie każdy zna prawidłową nomenklaturę sprzedawanych przez Ciebie artykułów.

Po czwarte – funkcja autouzupełniania i podpowiedzi

Warto przemyśleć funkcję zautomatyzowanego wypełniania pola wyszukiwania oraz opcję wyświetlania podpowiedzi na bieżąco, „w locie” – jeszcze w trakcie wprowadzania przez internautę kolejnych liter. W rezultacie potencjalny klient może wyszukać produkt szybciej, bezbłędnie i bez przeklikiwania się na kolejne podstrony i dalszej filtracji niepasujących wyników.

Po piąte – zadbaj o UI oraz UX

Pole wyszukiwania, jeśli prowadzi do dobrze zoptymalizowanego silnika, powinno być widoczne dla każdego klienta po odwiedzeniu danej witryny już na pierwszy rzut oka. Warto umieścić pole w odpowiednim miejscu i zadbać o jego widoczność, a także nie przesadzać z liczbą funkcji autouzupełniających – wyszukiwarka ze zbyt dużą liczbą nieadekwatnych podpowiedzi może w rezultacie prowadzić do przesytu informacji, a tym samym do odrzucenia danego sklepu przez internautę jako godnego dokonania zakupu.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

2023.12.08
Klienci sklepów internetowych mają mniej możliwości weryfikacji produktów niż klienci sklepów stacjonarnych – nie mogą ich dotknąć ani zobaczyć. Właśnie dlatego kupujący chwytają się różnych sposobów, aby upewnić się, że nie zostaną oszukani albo że nie otrzymają wadliwego towaru. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe są opinie innych...
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...