Dzisiaj mamy: Sobota, 27 Kwiecień 2024

#EcomersyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23

By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które z nich są skuteczniejsze?

White Hat SEO

White Hat SEO to techniki optymalizacji witryny, które prowadzone są z myślą nie tylko o pozycji strony w wyszukiwarce, ale również – a może przede wszystkim – o odbiorcach. Dobre, „białe” SEO jest transparentne i nie wprowadza użytkowników w błąd. Skupia się na prawidłowej optymalizacji witryny, jakościowym, merytorycznym contencie z naturalnym wykorzystaniem fraz kluczowych itp. Osoba, która trafi na stronę przygotowaną zgodnie z zasadami White Hat SEO, zapewne znajdzie odpowiedzi na swoje pytania. Do białego kapelusza SEO możemy zaliczyć takie techniki, jak:

  • Content wysokiej jakości zgodny z tematyką strony, zawierający dobrze dobrane słowa i frazy kluczowe,
  • Optymalizacja witryny w celu szybszego działania, intuicyjności i przejrzystości,
  • Dbałość o responsywność strony,
  • Wartościowe grafiki uzupełnione o opis alternatywny,
  • Dopracowane, spójne linkowanie wewnętrzne oraz wartościowy link building (linkowanie zewnętrzne),
  • Przyjazne linki (unikalne, czytelne i dla robotów indeksujących, i dla odbiorców) i poprawnie działające przekierowania.

Black Hat SEO

Druga strona medalu, czyli Black Hat SEO, to strategie pozycjonerskie nastawione nie na użytkownika, ale na efekt – szybką poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Niejednokrotnie są to praktyki wątpliwe etycznie, z tego tez powodu zwykle nie poleca się ich stosowania. Witryny optymalizowane według technik czarnego kapelusza często pomijają wartościowe treści, a koncentrują się na… przechytrzeniu robotów indeksujących. Do takich praktyk należą m.in.:

  • Keyword stuffing, czyli przeładowywanie strony słowami i frazami kluczowymi, łącznie z ukrywaniem ich w kodzie strony lub w witrynie w taki sposób, by nie były widoczne (np. poprzez font o rozmiarze 0 lub tekst w kolorze tła),
  • Kupowanie linków zewnętrznych, korzystanie z systemów wymiany linków itp., umieszczanie linków w podejrzanych miejscach, takich jak spamerskie fora dyskusyjne,
  • Ukrywanie linków w treści,
  • Ukrywanie tekstu na stronie,
  • Duplikowanie treści, a także zamieszczanie treści automatycznie generowanych,
  • Przekierowanie na stronę, która nie ma nic wspólnego z wyszukiwanym zapytaniem (cloaking) – roboty wyszukiwarki widzą inne treści niż przekierowani użytkownicy.

 


Zobacz też: Google Helpful Content – co niesie ze sobą nowa aktualizacja Google dla strategii SEO?


Możliwe konsekwencje stosowania Black Hat SEO

O ile White Hat SEO nie niesie ze sobą żadnych potencjalnych konsekwencji, o tyle z Black Hat SEO jest nieco inaczej. Black Hat to bardzo skuteczne działania, których wykorzystywanie jest jednak nieco ryzykowne. Pomijając już fakt, że stosowanie ich jest wątpliwe etycznie ze względu na ciągłe wprowadzanie odbiorców w błąd, wyszukiwarki mogą z łatwością zidentyfikować takie strategie. Strony używające strategii Black Hat SEO mogą mieć obniżony ranking lub zupełnie zniknąć z wyników wyszukiwania.

Co jest skuteczniejsze – Black Hat czy White Hat SEO?

Techniki White Hat SEO są skuteczniejsze w dłuższej perspektywie. Pomagają budować zaufanie klienta do marki, a użyteczne, wartościowe treści na stronie podnoszą jej popularność. Strategia ta działa powoli, lecz zapewnia witrynie stabilną pozycję. Black Hat SEO przynosi efekty o wiele szybciej, jednakże są to rezultaty krótkotrwałe. Algorytmy Google są coraz lepiej dopracowane, czego dowodzi chociażby ostatnia aktualizacja dotycząca użytecznego contentu. Można przypuszczać, że tym kontekście strategie spod znaku czarnego kapelusza będą jeszcze bardziej piętnowane przez wyszukiwarkę.

Polecamy