Dzisiaj mamy: Niedziela, 4 Grudzień 2022

#EcomersyBasic #51: Real time marketing w e-commerce. Co warto o nim wiedzieć?

2022.10.21

Aby zwiększyć skuteczność swojej kampanii promocyjnej, możesz spróbować nawiązać w niej do bieżących wydarzeń, które cieszą się w Internecie popularnością i o których chętnie się mówi. Takie działania noszą nazwę real time marketingu. W wolnym tłumaczeniu jest to marketing dziejący się w czasie rzeczywistym. Z czym dokładnie się wiąże i jakie możliwości stwarza? Zostań z nami, aby wszystkiego się dowiedzieć!

Real time marketing – najważniejsze informacje

Real time marketing w przeciągu ostatnich lat stał się niezwykle skutecznym narzędziem reklamowym, głównie dlatego, że większość z nas posiada konta w mediach społecznościowych, gdzie różne informacje rozprzestrzeniają się ekspresowo, przez co dane wydarzenie może szybko stać się rozpoznawalne przez wielu użytkowników Internetu. Ten mechanizm łatwo zaobserwować zwłaszcza wśród osób młodszych (z pokolenia Z i pokolenia Y). RTM w teorii nie jest zbyt skomplikowany – wiąże się z błyskawicznym reagowaniem na bieżące wydarzenia. W tym przypadku działania Twojej marki zostaną rozpowszechnione w ramach internetowego trendu. Zanim jednak zabierzesz się do pracy, warto wszystko dokładnie przemyśleć (chociaż, oczywiście, nie masz na to wiele czasu, jeżeli myślisz o czymś konkretnym).

Jak powstaje kampania real time marketingowa?

Najważniejsze komponenty składające się na kampanię real time marketingową to: wyzwalacz, odbiorca, metody oraz cel. Pierwszy z nich oznacza informację, na której zostanie oparta kampania, drugi – grupę docelową, a trzeci – środki przekazu i kanały komunikacji. Przydatne okażą się narzędzia wykorzystywane w marketingu wirusowym – szczególnie hasztagi. Inspiracją dla RTM często są rozmaite wydarzenia z kraju i ze świata, dzieła popkultury (filmy, seriale, piosenki), imprezy sportowe, memy i wcześniej wspomniane trendy internetowe, a także życie celebrytów. Aby tego typu kampania miała sens, o danym incydencie rzeczywiście musi być głośno.


Zobacz też: #EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?


Zasady, którymi warto się kierować

Decydując się na zastosowanie real time marketingu, należy pamiętać o kilku istotnych regułach. Po pierwsze (i najważniejsze), trzeba działać szybko. Usłyszałeś o jakimś wydarzeniu i chcesz je wykorzystać? Nie czekaj – kuj żelazo, póki gorące! Internet ma to do siebie, że wiele trendów znika równie prędko, jak się pojawia. Oprócz tego, jeżeli zbyt dużo konkurencyjnych marek Cię wyprzedzi, konsumenci mogą poczuć się znużeni kolejną tego typu kampanią i uznać Twoje działania za „odgrzewany kotlet”. Po drugie, warto wykazać się kreatywnością w tworzeniu przekazu reklamowego, jednak lepiej nie przesadzać. Zbyt przekombinowane treści mogą doprowadzić do sytuacji, w której użytkownik nie zrozumie, o co chodzi. Po trzecie, postaraj się wejść w interakcję ze swoimi odbiorcami – jest to bardzo ważny element real time marketingu. Zadawaj im pytania, odpowiadaj na komentarze, twórz zagadki, utrzymując przy tym luźny, żartobliwy ton. RTM często bazuje na humorystycznym contencie. Po czwarte, zachowaj czujność i cały czas śledź najnowsze trendy. Jak już wspomnieliśmy, czas odgrywa tutaj kluczową rolę! Po piąte, nie zapominaj, że poprzez nawiązania chcesz wypromować swoją własną markę, dlatego zostaw w spokoju wydarzenia, które nie mają z nią nic wspólnego albo na które nie masz żadnego pomysłu.

Zalety real time marketingu na przykładzie

Doskonałym przykładem udanej kampanii real time marketingowej są ostatnie treści publikowane na Facebookowym fanpage’u InPostu. Bardzo niedawno temu w niektórych punktach stacjonarnych sieci Carrefour pojawiły się interaktywne roboty, Kerfusie. Okazuje się, że zyskały one wśród Polaków ogromną popularność – w Internecie możemy natrafić na setki memów nawiązujących do eRobotów. Z tej okazji InPost podzielił się postem, w którym nazwał swoje paczkomaty „paczkusiami”, dorysował im buźki i dodał zabawny podpis. Pomysł ten spotkał się z dużą aprobatą użytkowników. Jak widzisz, real time marketing może pomóc Ci polepszyć relacje z odbiorcami i zwiększyć ich zaangażowanie. Kolejnymi jego zaletami są: niewielkie koszty kampanii, możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji, zwiększenie ekspozycji brandu, lepsza znajomość nastrojów konsumentów oraz ich zachowań.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

#EcomersyBasic #56: Złe praktyki w sklepie internetowym, przez które tracisz klientów

2022.12.02
Na wyniki sprzedaży w sklepie internetowym wpływ ma bardzo wiele czynników. To nie tylko kwestia skuteczności kampanii, cen czy asortymentu. To również nie tylko sprawa SEO, o której w ramach cyklu Ecomersy Basic wspominaliśmy już wielokrotnie. Klienci rezygnują z zakupów w e-sklepie z rozmaitych powodów, a wiele z nich to...
#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

#EcomersyBasic #55: Marketing w sklepie internetowym. Czy robisz to dobrze? 5 punktów, z którymi podniesiesz sprzedaż

2022.11.25
Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Warto wykorzystywać także inne możliwości. To takie działania, które zwiększają widoczność marki, pomagają zdobyć nowych klientów i utrzymać tych, których już masz. Czy wiesz, jakie to sposoby?
#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

#EcomersyBasic #54: Sprzedaż stacjonarna i internetowa. Jak je połączyć?

2022.11.18
W czasie ogólnoświatowego lockdownu okazało się, że sama sprzedaż stacjonarna może nie wystarczyć, aby utrzymać się na rynku. Coraz więcej osób zaczęło więc myśleć o przeniesieniu się do Internetu. Kiedy pandemia nieco ustała, część klientów postanowiła wrócić do tradycyjnych form robienia zakupów, a branża e-commerce odnotowała pewne spadki. Wynika z...
#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

#EcomersyBasic #53: Skuteczny e-mail z potwierdzeniem zamówienia

2022.11.04
Komunikacja z klientami to jeden z najważniejszych elementów promocji. Bardzo często wykorzystywaną drogą kontaktu jest e-mail marketing, który obejmuje nie tylko newslettery, ale również tzw. maile transakcyjne. Użytkownicy otrzymują je w momencie założenia konta, a także po złożeniu zamówienia lub kiedy przesyłka zostanie wysłana. Jak wykorzystać wiadomości z potwierdzeniem zamówienia...