#EcomersyBasic #51: Real time marketing w e-commerce. Co warto o nim wiedzieć?
Aby zwiększyć skuteczność swojej kampanii promocyjnej, możesz spróbować nawiązać w niej do bieżących wydarzeń, które cieszą się w Internecie popularnością i o których chętnie się mówi. Takie działania noszą nazwę real time marketingu. W wolnym tłumaczeniu jest to marketing dziejący się w czasie rzeczywistym. Z czym dokładnie się wiąże i jakie możliwości stwarza? Zostań z nami, aby wszystkiego się dowiedzieć!
Real time marketing – najważniejsze informacje
Real time marketing w przeciągu ostatnich lat stał się niezwykle skutecznym narzędziem reklamowym, głównie dlatego, że większość z nas posiada konta w mediach społecznościowych, gdzie różne informacje rozprzestrzeniają się ekspresowo, przez co dane wydarzenie może szybko stać się rozpoznawalne przez wielu użytkowników Internetu. Ten mechanizm łatwo zaobserwować zwłaszcza wśród osób młodszych (z pokolenia Z i pokolenia Y). RTM w teorii nie jest zbyt skomplikowany – wiąże się z błyskawicznym reagowaniem na bieżące wydarzenia. W tym przypadku działania Twojej marki zostaną rozpowszechnione w ramach internetowego trendu. Zanim jednak zabierzesz się do pracy, warto wszystko dokładnie przemyśleć (chociaż, oczywiście, nie masz na to wiele czasu, jeżeli myślisz o czymś konkretnym).
Jak powstaje kampania real time marketingowa?
Najważniejsze komponenty składające się na kampanię real time marketingową to: wyzwalacz, odbiorca, metody oraz cel. Pierwszy z nich oznacza informację, na której zostanie oparta kampania, drugi – grupę docelową, a trzeci – środki przekazu i kanały komunikacji. Przydatne okażą się narzędzia wykorzystywane w marketingu wirusowym – szczególnie hasztagi. Inspiracją dla RTM często są rozmaite wydarzenia z kraju i ze świata, dzieła popkultury (filmy, seriale, piosenki), imprezy sportowe, memy i wcześniej wspomniane trendy internetowe, a także życie celebrytów. Aby tego typu kampania miała sens, o danym incydencie rzeczywiście musi być głośno.
Zobacz też: #EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?
Zasady, którymi warto się kierować
Decydując się na zastosowanie real time marketingu, należy pamiętać o kilku istotnych regułach. Po pierwsze (i najważniejsze), trzeba działać szybko. Usłyszałeś o jakimś wydarzeniu i chcesz je wykorzystać? Nie czekaj – kuj żelazo, póki gorące! Internet ma to do siebie, że wiele trendów znika równie prędko, jak się pojawia. Oprócz tego, jeżeli zbyt dużo konkurencyjnych marek Cię wyprzedzi, konsumenci mogą poczuć się znużeni kolejną tego typu kampanią i uznać Twoje działania za „odgrzewany kotlet”. Po drugie, warto wykazać się kreatywnością w tworzeniu przekazu reklamowego, jednak lepiej nie przesadzać. Zbyt przekombinowane treści mogą doprowadzić do sytuacji, w której użytkownik nie zrozumie, o co chodzi. Po trzecie, postaraj się wejść w interakcję ze swoimi odbiorcami – jest to bardzo ważny element real time marketingu. Zadawaj im pytania, odpowiadaj na komentarze, twórz zagadki, utrzymując przy tym luźny, żartobliwy ton. RTM często bazuje na humorystycznym contencie. Po czwarte, zachowaj czujność i cały czas śledź najnowsze trendy. Jak już wspomnieliśmy, czas odgrywa tutaj kluczową rolę! Po piąte, nie zapominaj, że poprzez nawiązania chcesz wypromować swoją własną markę, dlatego zostaw w spokoju wydarzenia, które nie mają z nią nic wspólnego albo na które nie masz żadnego pomysłu.
Zalety real time marketingu na przykładzie
Doskonałym przykładem udanej kampanii real time marketingowej są ostatnie treści publikowane na Facebookowym fanpage’u InPostu. Bardzo niedawno temu w niektórych punktach stacjonarnych sieci Carrefour pojawiły się interaktywne roboty, Kerfusie. Okazuje się, że zyskały one wśród Polaków ogromną popularność – w Internecie możemy natrafić na setki memów nawiązujących do eRobotów. Z tej okazji InPost podzielił się postem, w którym nazwał swoje paczkomaty „paczkusiami”, dorysował im buźki i dodał zabawny podpis. Pomysł ten spotkał się z dużą aprobatą użytkowników. Jak widzisz, real time marketing może pomóc Ci polepszyć relacje z odbiorcami i zwiększyć ich zaangażowanie. Kolejnymi jego zaletami są: niewielkie koszty kampanii, możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji, zwiększenie ekspozycji brandu, lepsza znajomość nastrojów konsumentów oraz ich zachowań.