EcomersyBasic #33: 20 strategii marketingowych, dzieki którym wypromujesz markę
Aby zbudować widoczność w sieci, niezbędne są konkretne działania marketingowe. W tym celu można wykorzystać rozmaite strategie. Najważniejsze jest to, by dopasować je do profilu swojej działalności i stworzyć konkretny plan. Nie można działać w ciemno – trzeba z góry wiedzieć, co chce się osiągnąć, a także jakimi środkami. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie 20 najskuteczniejszych koncepcji.
Ambient marketing i content marketing
Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że strategie marketingowe mają prowadzić do zwiększenia zysków. Oczywiście, chodzi również o usprawnienie komunikacji z klientami czy zyskanie ich zaufania, ale te elementy też w ostateczności wiążą się z pomnożeniem przychodów. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nie każdy marketing działa od razu – a właściwie większość z nich nie działa od razu. Warto omówić 20 z nich. Po pierwsze, ambient marketing. Obejmuje on wszystkie formy niestandardowych działań, kreatywnych pomysłów czy oryginalnych przekazów reklamowych. Za przykład może posłużyć logo firmy umieszczone na pojeździe komunikacji miejskiej. Po drugie, content marketing. O tym rodzaju marketingu pisaliśmy już wiele. Opiera się na regularnym tworzeniu rozmaitych treści, które mają trafić do konkretnej grupy odbiorczej, wpłynąć na nią i nakłonić do działania. Oprócz tego, content marketing ma ogromne znaczenie, jeżeli chodzi o widoczność w wyszukiwarkach.
Zobacz też: Ecomersy Basic #19: Znaczenie outbound i inbound marketingu dla branży e-commerce
Marketing internetowy, marketing mobilny i marketing afiliacyjny
Po trzecie, marketing internetowy. Brzmi bardzo obszernie, prawda? Rzeczywiście, do szuflady z napisem „marketing internetowy” można by wrzucić naprawdę wiele. Chodzi zarówno o samą stronę internetową, jak i mailing, firmowe profile w mediach społecznościowych czy pozycjonowanie. Po czwarte, marketing mobilny. Bez wątpienia kojarzy Ci się on głównie z urządzeniami mobilnymi, takimi jak telefon czy tablet. To jednak nie wszystko. Marketing mobilny obejmuje też wszystkie rodzaje przekazów ruchomych (jak np. banner na samochodzie). Po piąte, marketing afiliacyjny. Wiele osób twierdzi, że jest on jednym z najbardziej skomplikowanych rodzajów marketingu. Aby zrealizować tę strategię, potrzebne są trzy podmioty: reklamodawca, partner oraz klient. Partnerzy pozyskują klientów, reklamodawcy im za to płacą.
Remarketing, marketing narracyjny i marketing sensoryczny
Po szóste, remarketing. Jak sama nazwa wskazuje, ta strategia polega na powtórnym przekazie. Dajmy na to, że dany użytkownik już zdążył zapoznać się z treścią Twojej strony internetowej. Być może jednak nie poczuł się wystarczająco zaciekawiony. Remarketing pozwoli mu na ponowne sprawdzenie oferty. Po siódme, marketing narracyjny. Jest to strategia, która bazuje na storytellingu, czyli umiejętnym opowiadaniu angażujących historii. Wiadomo, że najłatwiejszym sposobem, by wpłynąć na danego konsumenta, jest wzbudzenie jego emocji. Stwórz pomysłową opowieść, a zostaniesz zapamiętany. Po ósme, marketing sensoryczny. To niezwykle interesująca i intrygująca metoda, która ma pobudzić wszystkie zmysły. Łatwiej w ten sposób wywołać pozytywne skojarzenia z marką. Za przykład może posłużyć rozpylanie perfum w sklepie odzieżowym.
Marketing partyzancki, marketing podstępny i marketing szeptany
Po dziewiąte, marketing partyzancki. Często zalicza się go do wcześniej wspomnianego ambient marketingu. Opiera się na tworzeniu niekonwencjonalnych, zaskakujących, zapadających w pamięć reklam, które pojawiają się w różnych miejscach. Ma on na celu przede wszystkim docieranie do już pozyskanych klientów. Po dziesiąte, marketing podstępny. Przez wielu jest on uważany za nieetyczny, ponieważ polega na podpięciu się pod działania marketingowe innej firmy, która rzeczywiście zainwestowała w nią nakłady finansowe. Po jedenaste, marketing szeptany. O nim również niedawno wspominaliśmy. Bazuje głównie na próbie dotarcia do klientów poprzez bezpośredni, sprawiający wrażenie spontanicznego przekaz ustny.
Zobacz też: EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?
Marketing wirusowy, marketing wielopoziomowy i marketing zwrotny
Po dwunaste, marketing wirusowy (viral marketing). Jest on po części związany z marketingiem szeptanym. W tej strategii chodzi o zwiększanie świadomości marki poprzez rozbawienie czy zaciekawienie odbiorców. W ten sposób treści rozprzestrzeniają się niczym wirusy. Po trzynaste, marketing wielopoziomowy (MLM). Opiera się on na prowadzeniu sprzedaży produktów przez niezatrudnionych uczestników. Każdy z nich również może zbudować własną strukturę handlowców, przez co powstają kolejne poziomy. Po czternaste, marketing zwrotny. Ta strategia obejmuje wszystkie działania mające nakłonić klientów do ponownych zakupów, np. poprzez promocje czy obniżki.
Social media marketing, marketing w wyszukiwarkach i marketing społeczny
Po piętnaste, social media marketing. Jak sama nazwa wskazuje, polega na promowaniu swojej marki na portalach społecznościowych – przede wszystkim na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Po szesnaste, marketing w wyszukiwarkach internetowych. Ta strategia opiera się na działaniach SEO mających zwiększyć widoczność danej firmy w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. Po siedemnaste, marketing społeczny. Stosując tę metodę, można połączyć reklamę i wspieranie organizacji charytatywnych czy określonego celu. Dzięki marketingowi społecznemu łatwo ocieplić wizerunek swojej marki.
Shopper marketing, marketing sportowy i marketing cyfrowy
Po osiemnaste, shopper marketing. Są to wszelkiego rodzaju analizy oraz inicjatywny, które mają pomóc zrozumieć potrzeby oraz motywacje klientów, nawet te niejawne. Odbywa się przede wszystkim w punktach sprzedaży i ma na celu zrodzenie poczucia konieczności kupna. Po dziewiętnaste, marketing sportowy. Opiera się na wspieraniu popularnych wydarzeń sportowych (które cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród odbiorców) czy sportowców bądź drużyn i umieszczeniu ich w reklamie. Po dwudzieste wreszcie, marketing cyfrowy. Jest podobny do marketingu internetowego, ale obejmuje wszystkie media cyfrowe, w tym telefonię komórkową.