Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022

W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth marketing czy marketing plotki), mającym na celu przedstawienie zalet danych produktów bądź usług.

Definicja marketingu szeptanego

Marketing szeptany to zbiór technik, za pomocą których firma stara się zainteresować odbiorców swoją ofertą. Chodzi przede wszystkim o wywołanie dyskusji na temat Twojego sklepu internetowego i wzbudzenie ciekawości wśród potencjalnych konsumentów. Tego typu działania zakładają docieranie do klientów poprzez bezpośredni, sprawiający wrażenie spontanicznego przekaz. Głównymi zadaniami marketingu szeptanego są: zwiększenie świadomości marki, podniesienie poziomu zaangażowania użytkowników oraz ich integracja, kreowanie nowych trendów, przyciągnięcie nowych odbiorców, a co za tym idzie – wzrost sprzedaży.

Formy marketingu szeptanego

Istnieje kilka rodzajów realizacji marketingu szeptanego, które można wykorzystać w Internecie. Mamy tutaj na myśli: wypowiedzi na forach, blogach oraz w grupach dyskusyjnych, komentarze w mediach społecznościowych i opinie na stronie sklepu. Jeżeli chodzi o jego formy, warto wspomnieć o: marketingu wirusowym, evangelist marketingu, trendsettingu, casual marketingu czy community marketingu. Pierwszy z nich polega głównie na wzniecaniu dyskusji na temat danej marki – przy założeniu, że interakcje między użytkownikami wzmacniają oryginalny przekaz marketingowy. Odbiorcy dzielą się ze sobą informacjami, plotkami czy chwytliwymi hasłami bądź grafikami, generując w ten sposób pozytywny „szum” wokół produktu czy usługi. Evangelist marketing opiera się na budowaniu poczucia przywiązania do marki. Klienci dołączają do różnych grup, prowadzą konwersacje na forach, lajkują fanpage. W tych miejscach mogą się zrzeszać i wzajemnie inspirować.


Zobacz też: Czy warto reklamować swoją markę na Twitterze?


Trandsetting, casual marketing i community marketing

Trandsetting to forma marketingu szeptanego, która bazuje na naszym zaufaniu do opinii oraz poleceń bliskich osób czy lubianych influencerów (odgrywających rolę autorytetów). Warto jednak wybierać wiarygodnych i szanowanych twórców internetowych, ponieważ właśnie oni staną się ambasadorami marki i będą z nią kojarzeni. Casual marketing bywa nazywany promowaniem równoległym. Polega na realizacji swojej kampanii równocześnie z inną inicjatywą, wspierając w ten sposób główne działania. Za przykład mogą posłużyć konkursy w mediach społecznościowych czy programy lojalnościowe. Chcielibyśmy wspomnieć również o community marketingu, który zakłada promowanie swojej oferty w wąskich, wyspecjalizowanych grupach.

Wady i zalety marketingu szeptanego

Do największych zalet whispering marketingu należą: niewielkie koszty, możliwość dotarcia do dużej grupy odbiorczej małymi nakładami finansowymi, budowanie długofalowej, pozytywnej relacji z klientami, realny wpływ na odbiór marki, wzrost ruchu na stronie internetowej, a co za tym idzie – wzrost konwersji, a także zwiększanie widoczności w wyszukiwarce. Marketing szeptany nierzadko kojarzy się ze spamowaniem i bezmyślnym „wciskaniem” oferty, gdzie tylko się da. Tego typu działania mają bardzo złą sławę ze względu na swoją nieautentyczność, fałszywość i powtarzalność. Mimo to, niektóre firmy wciąż się na nie decydują. Do innych błędów można zaliczyć: zbyt wiele czynności podejmowanych jednocześnie, brak kontroli czy nieprawidłowo dobraną grupę docelową.

Podsumowanie

Jak powinna wyglądać kampania marketingu szeptanego, aby rzeczywiście przyczynić się do promowania firmy? Przede wszystkim, musi być interesująca i wiarygodna. Posty czy komentarze należy umieszczać w odpowiednich, rzeczywiście przeznaczonych do tego miejscach. Nie mogą wyglądać na nienaturalne czy zbyt wystudiowane, ale przy tym powinny cechować się poprawnością językową. Warto zwrócić uwagę na te elementy, aby osiągnąć sukces.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...