Dzisiaj mamy: Sobota, 9 Grudzień 2023

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

2022.05.13

W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth marketing czy marketing plotki), mającym na celu przedstawienie zalet danych produktów bądź usług.

Definicja marketingu szeptanego

Marketing szeptany to zbiór technik, za pomocą których firma stara się zainteresować odbiorców swoją ofertą. Chodzi przede wszystkim o wywołanie dyskusji na temat Twojego sklepu internetowego i wzbudzenie ciekawości wśród potencjalnych konsumentów. Tego typu działania zakładają docieranie do klientów poprzez bezpośredni, sprawiający wrażenie spontanicznego przekaz. Głównymi zadaniami marketingu szeptanego są: zwiększenie świadomości marki, podniesienie poziomu zaangażowania użytkowników oraz ich integracja, kreowanie nowych trendów, przyciągnięcie nowych odbiorców, a co za tym idzie – wzrost sprzedaży.

Formy marketingu szeptanego

Istnieje kilka rodzajów realizacji marketingu szeptanego, które można wykorzystać w Internecie. Mamy tutaj na myśli: wypowiedzi na forach, blogach oraz w grupach dyskusyjnych, komentarze w mediach społecznościowych i opinie na stronie sklepu. Jeżeli chodzi o jego formy, warto wspomnieć o: marketingu wirusowym, evangelist marketingu, trendsettingu, casual marketingu czy community marketingu. Pierwszy z nich polega głównie na wzniecaniu dyskusji na temat danej marki – przy założeniu, że interakcje między użytkownikami wzmacniają oryginalny przekaz marketingowy. Odbiorcy dzielą się ze sobą informacjami, plotkami czy chwytliwymi hasłami bądź grafikami, generując w ten sposób pozytywny „szum” wokół produktu czy usługi. Evangelist marketing opiera się na budowaniu poczucia przywiązania do marki. Klienci dołączają do różnych grup, prowadzą konwersacje na forach, lajkują fanpage. W tych miejscach mogą się zrzeszać i wzajemnie inspirować.


Zobacz też: Czy warto reklamować swoją markę na Twitterze?


Trandsetting, casual marketing i community marketing

Trandsetting to forma marketingu szeptanego, która bazuje na naszym zaufaniu do opinii oraz poleceń bliskich osób czy lubianych influencerów (odgrywających rolę autorytetów). Warto jednak wybierać wiarygodnych i szanowanych twórców internetowych, ponieważ właśnie oni staną się ambasadorami marki i będą z nią kojarzeni. Casual marketing bywa nazywany promowaniem równoległym. Polega na realizacji swojej kampanii równocześnie z inną inicjatywą, wspierając w ten sposób główne działania. Za przykład mogą posłużyć konkursy w mediach społecznościowych czy programy lojalnościowe. Chcielibyśmy wspomnieć również o community marketingu, który zakłada promowanie swojej oferty w wąskich, wyspecjalizowanych grupach.

Wady i zalety marketingu szeptanego

Do największych zalet whispering marketingu należą: niewielkie koszty, możliwość dotarcia do dużej grupy odbiorczej małymi nakładami finansowymi, budowanie długofalowej, pozytywnej relacji z klientami, realny wpływ na odbiór marki, wzrost ruchu na stronie internetowej, a co za tym idzie – wzrost konwersji, a także zwiększanie widoczności w wyszukiwarce. Marketing szeptany nierzadko kojarzy się ze spamowaniem i bezmyślnym „wciskaniem” oferty, gdzie tylko się da. Tego typu działania mają bardzo złą sławę ze względu na swoją nieautentyczność, fałszywość i powtarzalność. Mimo to, niektóre firmy wciąż się na nie decydują. Do innych błędów można zaliczyć: zbyt wiele czynności podejmowanych jednocześnie, brak kontroli czy nieprawidłowo dobraną grupę docelową.

Podsumowanie

Jak powinna wyglądać kampania marketingu szeptanego, aby rzeczywiście przyczynić się do promowania firmy? Przede wszystkim, musi być interesująca i wiarygodna. Posty czy komentarze należy umieszczać w odpowiednich, rzeczywiście przeznaczonych do tego miejscach. Nie mogą wyglądać na nienaturalne czy zbyt wystudiowane, ale przy tym powinny cechować się poprawnością językową. Warto zwrócić uwagę na te elementy, aby osiągnąć sukces.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

#Ecomersy Basic #106: Jak opinie o firmie i produkcie wpływają na decyzje zakupowe?

2023.12.08
Klienci sklepów internetowych mają mniej możliwości weryfikacji produktów niż klienci sklepów stacjonarnych – nie mogą ich dotknąć ani zobaczyć. Właśnie dlatego kupujący chwytają się różnych sposobów, aby upewnić się, że nie zostaną oszukani albo że nie otrzymają wadliwego towaru. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe są opinie innych...
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...