Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Ecomersy Basic #19: Znaczenie outbound i inbound marketingu dla branży e-commerce

Piątek, 11 Marzec 2022

Czy słyszałeś kiedyś o podziale marketingu na outbound i inbound? Te dwa rodzaje bywają nazywane też marketingiem wychodzącym oraz przychodzącym. Na wstępie warto wspomnieć, że powyższa klasyfikacja nie jest jednoznaczna, a cechy obu typów mogą na siebie nachodzić. Wszystko sprowadza się do jednego: dotarcia do klienta, a następnie pozyskania jego uwagi. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o outbound i inbound marketingu.

Podstawowe różnice między marketingiem wychodzącym a przychodzącym

Na początek trzeba wskazać najważniejsze cechy outbound oraz inbound marketingu. Pierwszy z nich opiera się przede wszystkim na poszukiwaniu nowych konsumentów i budowaniu świadomości marki. Wykorzystuje do tego różnego rodzaju działania reklamowe i promocyjne, takie jak cold mailing/cold calling (polegający na przekazywaniu spersonalizowanych ofert potencjalnie zainteresowanym jednostkom czy firmom), badania sprzedażowe, billboardy, akcje promocyjne, reklamy w mediach, sponsorowanie wydarzeń czy uczestnictwo w targach branżowych. Jego głównym celem jest dotarcie do jak największej liczby osób. Outbound marketing nierzadko bywa uznawany za przestarzały – największą popularnością cieszył się 10-15 lat temu. Oprócz tego, zalicza się go do tzw. push marketingu (inaczej marketingu przeszkadzającego), czyli „narzucającego się” odbiorcom. Z kolei zamysłem inbound marketingu jest doprowadzenie do sytuacji, w której przyszli klienci sami odnajdują daną firmę i postanawiają skorzystać z jej usług. Można to osiągnąć poprzez content marketing, odpowiednią optymalizację, aktywne profile w social mediach, newslettery, webinary, darmowe kursy, e-booki, podcasty czy materiały video.


Zobacz też: Ecomersy Basic #17: Znaczenie brand marketingu dla sklepu internetowego


Wady i zalety obu rodzajów marketingu

Inbound marketing uznaje się za bardziej nowoczesny i mniej nachalny. Nie wymaga też tak dużych nakładów finansowych, jak jego przeciwnik. Często umożliwia uzyskanie długotrwałych rezultatów, do tego potrzeba jednak cierpliwości i systematyczności. Marketing przychodzący unika wywierania bezpośredniego wpływu na odbiorców, przy czym kierowany jest do sprecyzowanej grupy, czego nie można powiedzieć o outbound marketingu, który mają widzieć wszyscy. Oprócz tego, często trwają dużo krócej. Można by wywnioskować, że działania przychodzące są skuteczniejsze i lepiej postrzegane. Ale czy na pewno? Wiele firm, szczególnie potężnych koncernów, wciąż stosuje metody związane z outbound marketingiem. Warto wspomnieć o jego zaletach. Przede wszystkim, nie trzeba długo czekać na rezultaty: reakcję odbiorców widać właściwie od razu (decydują się na zakup bądź nie). Opiera się na tradycyjnych metodach, znanych i zrozumiałych właściwie dla wszystkich. Natomiast w inbound marketingu wykorzystuje się nowe technologie, niedostępne dla osób, które rzadko posługują się komputerem czy smartfonem.

Z jakich narzędzi można korzystać?

Osoby zainteresowane inbound marketingiem powinny wiedzieć, że podstawowymi jego elementami są: firmowa strona internetowa, blog oraz konta w mediach społecznościowych. Właśnie tam publikuje się różnego rodzaju content: artykuły eksperckie, krótkie wpisy, materiały video, grafiki. Teksty pisane powinny być tworzone w zgodzie z zasadami SEO. Dobrym pomysłem okaże się też wyspecjalizowany newsletter. Z kolei outbound marketing to nie tylko wcześniej wspomniane billboardy czy ulotki rozdawane na ulicy, ale również kampanie w Google Ads i Facebook Ads, chaty, okienka pop-up czy powiadomienia. Pamiętaj, że nie musisz wybierać tylko jednego rodzaju marketingu, możesz je połączyć, aby Twoje działania były jak najbardziej efektywne.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...