Dzisiaj mamy: Czwartek, 6 Październik 2022

Ecomersy Basic #19: Znaczenie outbound i inbound marketingu dla branży e-commerce

2022.03.11

Czy słyszałeś kiedyś o podziale marketingu na outbound i inbound? Te dwa rodzaje bywają nazywane też marketingiem wychodzącym oraz przychodzącym. Na wstępie warto wspomnieć, że powyższa klasyfikacja nie jest jednoznaczna, a cechy obu typów mogą na siebie nachodzić. Wszystko sprowadza się do jednego: dotarcia do klienta, a następnie pozyskania jego uwagi. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o outbound i inbound marketingu.

Podstawowe różnice między marketingiem wychodzącym a przychodzącym

Na początek trzeba wskazać najważniejsze cechy outbound oraz inbound marketingu. Pierwszy z nich opiera się przede wszystkim na poszukiwaniu nowych konsumentów i budowaniu świadomości marki. Wykorzystuje do tego różnego rodzaju działania reklamowe i promocyjne, takie jak cold mailing/cold calling (polegający na przekazywaniu spersonalizowanych ofert potencjalnie zainteresowanym jednostkom czy firmom), badania sprzedażowe, billboardy, akcje promocyjne, reklamy w mediach, sponsorowanie wydarzeń czy uczestnictwo w targach branżowych. Jego głównym celem jest dotarcie do jak największej liczby osób. Outbound marketing nierzadko bywa uznawany za przestarzały – największą popularnością cieszył się 10-15 lat temu. Oprócz tego, zalicza się go do tzw. push marketingu (inaczej marketingu przeszkadzającego), czyli „narzucającego się” odbiorcom. Z kolei zamysłem inbound marketingu jest doprowadzenie do sytuacji, w której przyszli klienci sami odnajdują daną firmę i postanawiają skorzystać z jej usług. Można to osiągnąć poprzez content marketing, odpowiednią optymalizację, aktywne profile w social mediach, newslettery, webinary, darmowe kursy, e-booki, podcasty czy materiały video.


Zobacz też: Ecomersy Basic #17: Znaczenie brand marketingu dla sklepu internetowego


Wady i zalety obu rodzajów marketingu

Inbound marketing uznaje się za bardziej nowoczesny i mniej nachalny. Nie wymaga też tak dużych nakładów finansowych, jak jego przeciwnik. Często umożliwia uzyskanie długotrwałych rezultatów, do tego potrzeba jednak cierpliwości i systematyczności. Marketing przychodzący unika wywierania bezpośredniego wpływu na odbiorców, przy czym kierowany jest do sprecyzowanej grupy, czego nie można powiedzieć o outbound marketingu, który mają widzieć wszyscy. Oprócz tego, często trwają dużo krócej. Można by wywnioskować, że działania przychodzące są skuteczniejsze i lepiej postrzegane. Ale czy na pewno? Wiele firm, szczególnie potężnych koncernów, wciąż stosuje metody związane z outbound marketingiem. Warto wspomnieć o jego zaletach. Przede wszystkim, nie trzeba długo czekać na rezultaty: reakcję odbiorców widać właściwie od razu (decydują się na zakup bądź nie). Opiera się na tradycyjnych metodach, znanych i zrozumiałych właściwie dla wszystkich. Natomiast w inbound marketingu wykorzystuje się nowe technologie, niedostępne dla osób, które rzadko posługują się komputerem czy smartfonem.

Z jakich narzędzi można korzystać?

Osoby zainteresowane inbound marketingiem powinny wiedzieć, że podstawowymi jego elementami są: firmowa strona internetowa, blog oraz konta w mediach społecznościowych. Właśnie tam publikuje się różnego rodzaju content: artykuły eksperckie, krótkie wpisy, materiały video, grafiki. Teksty pisane powinny być tworzone w zgodzie z zasadami SEO. Dobrym pomysłem okaże się też wyspecjalizowany newsletter. Z kolei outbound marketing to nie tylko wcześniej wspomniane billboardy czy ulotki rozdawane na ulicy, ale również kampanie w Google Ads i Facebook Ads, chaty, okienka pop-up czy powiadomienia. Pamiętaj, że nie musisz wybierać tylko jednego rodzaju marketingu, możesz je połączyć, aby Twoje działania były jak najbardziej efektywne.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...