Ecomersy Basic #19: Znaczenie outbound i inbound marketingu dla branży e-commerce
Czy słyszałeś kiedyś o podziale marketingu na outbound i inbound? Te dwa rodzaje bywają nazywane też marketingiem wychodzącym oraz przychodzącym. Na wstępie warto wspomnieć, że powyższa klasyfikacja nie jest jednoznaczna, a cechy obu typów mogą na siebie nachodzić. Wszystko sprowadza się do jednego: dotarcia do klienta, a następnie pozyskania jego uwagi. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o outbound i inbound marketingu.
Podstawowe różnice między marketingiem wychodzącym a przychodzącym
Na początek trzeba wskazać najważniejsze cechy outbound oraz inbound marketingu. Pierwszy z nich opiera się przede wszystkim na poszukiwaniu nowych konsumentów i budowaniu świadomości marki. Wykorzystuje do tego różnego rodzaju działania reklamowe i promocyjne, takie jak cold mailing/cold calling (polegający na przekazywaniu spersonalizowanych ofert potencjalnie zainteresowanym jednostkom czy firmom), badania sprzedażowe, billboardy, akcje promocyjne, reklamy w mediach, sponsorowanie wydarzeń czy uczestnictwo w targach branżowych. Jego głównym celem jest dotarcie do jak największej liczby osób. Outbound marketing nierzadko bywa uznawany za przestarzały – największą popularnością cieszył się 10-15 lat temu. Oprócz tego, zalicza się go do tzw. push marketingu (inaczej marketingu przeszkadzającego), czyli „narzucającego się” odbiorcom. Z kolei zamysłem inbound marketingu jest doprowadzenie do sytuacji, w której przyszli klienci sami odnajdują daną firmę i postanawiają skorzystać z jej usług. Można to osiągnąć poprzez content marketing, odpowiednią optymalizację, aktywne profile w social mediach, newslettery, webinary, darmowe kursy, e-booki, podcasty czy materiały video.
Zobacz też: Ecomersy Basic #17: Znaczenie brand marketingu dla sklepu internetowego
Wady i zalety obu rodzajów marketingu
Inbound marketing uznaje się za bardziej nowoczesny i mniej nachalny. Nie wymaga też tak dużych nakładów finansowych, jak jego przeciwnik. Często umożliwia uzyskanie długotrwałych rezultatów, do tego potrzeba jednak cierpliwości i systematyczności. Marketing przychodzący unika wywierania bezpośredniego wpływu na odbiorców, przy czym kierowany jest do sprecyzowanej grupy, czego nie można powiedzieć o outbound marketingu, który mają widzieć wszyscy. Oprócz tego, często trwają dużo krócej. Można by wywnioskować, że działania przychodzące są skuteczniejsze i lepiej postrzegane. Ale czy na pewno? Wiele firm, szczególnie potężnych koncernów, wciąż stosuje metody związane z outbound marketingiem. Warto wspomnieć o jego zaletach. Przede wszystkim, nie trzeba długo czekać na rezultaty: reakcję odbiorców widać właściwie od razu (decydują się na zakup bądź nie). Opiera się na tradycyjnych metodach, znanych i zrozumiałych właściwie dla wszystkich. Natomiast w inbound marketingu wykorzystuje się nowe technologie, niedostępne dla osób, które rzadko posługują się komputerem czy smartfonem.
Z jakich narzędzi można korzystać?
Osoby zainteresowane inbound marketingiem powinny wiedzieć, że podstawowymi jego elementami są: firmowa strona internetowa, blog oraz konta w mediach społecznościowych. Właśnie tam publikuje się różnego rodzaju content: artykuły eksperckie, krótkie wpisy, materiały video, grafiki. Teksty pisane powinny być tworzone w zgodzie z zasadami SEO. Dobrym pomysłem okaże się też wyspecjalizowany newsletter. Z kolei outbound marketing to nie tylko wcześniej wspomniane billboardy czy ulotki rozdawane na ulicy, ale również kampanie w Google Ads i Facebook Ads, chaty, okienka pop-up czy powiadomienia. Pamiętaj, że nie musisz wybierać tylko jednego rodzaju marketingu, możesz je połączyć, aby Twoje działania były jak najbardziej efektywne.