Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Ecomersy Basic #24: Czym jest audyt e-commerce?

Piątek, 15 Kwiecień 2022

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wieloma wyzwaniami. Przede wszystkim, rynek e-commerce dynamicznie się rozwija, w branży stale pojawiają się nowe rozwiązania, a stare stają się nieaktualne. W jaki sposób można zweryfikować, czy wszystko idzie po Twojej myśli? Jak sprawdzić, co dokładnie warto zmienić? W tym celu możesz przeprowadzić audyt e-commerce, czyli kompleksową analizę biznesu online.

Audyt pomoże Ci zebrać niezbędne informacje

Na pewno wiesz, że na poziom sprzedaży wpływa całe mnóstwo czynników, od wyglądu witryny, poprzez politykę zwrotów, do odpowiedniej optymalizacji. Czasami trudno na bieżąco kontrolować wszystkie te elementy. Twój współczynnik konwersji jest zbyt niski? Z pomocą przychodzi audyt sklepu internetowego, który dostarczy Ci konkretnych informacji, czarno na białym. Dzięki szczegółowej analizie uda się dostrzec mocne i słabe strony prowadzonego przez Ciebie biznesu, zobaczyć, jak firma wypada na tle konkurencji i przekonać się, co należałoby usprawnić. Audyt odpowiada na następujące pytania: jak przedstawia się poziom sprzedaży i dlaczego właśnie tak? W którym momencie użytkownicy decydują się opuścić witrynę? Czy strona jest odpowiednio zabezpieczona? Jakie kanały generują najwięcej ruchu, a jakie najmniej? Jak szybko ładuje się strona?

Kiedy najlepiej przeprowadzić audyt?

Audyt e-commerce warto przeprowadzić raz na 2,3 lata, jeżeli nie znajdujesz żadnego konkretnego powodu do jego wykonania. Podpowiadamy: analiza okaże się przydatna także w kilku innych sytuacjach. Mamy na myśli rozpoczęcie przygody z prowadzeniem sklepu internetowego, start nowej platformy bądź dużej kampanii promocyjnej, długo nieaktualizowaną stronę internetową (być może jest już przestarzała), wysoki współczynnik odrzuceń, częste awarie, chęć polepszenia wyników finansowych firmy czy sprawdzenie skuteczności działań marketingowych bądź pozycjonujących.


Zobacz też: Uwaga, błąd! Plaga niedociągnięć w e-sklepach


Samodzielny audyt? To możliwe

Zastanawiasz się, ile kosztuje audyt e-commerce? Tutaj dane są zmienne. Koszty mogą wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych, w zależności od wielkości i czasu istnienia sklepu internetowego, szczegółowości analizy (można przeprowadzić audyt kompleksowy lub pojedynczych obszarów). Dlatego właśnie czasami warto zrezygnować z usług zewnętrznej firmy i zrobić go samodzielnie. W tym celu musisz zebrać wszystkie potrzebne dane, przeprowadzić rozmowy z pracownikami i przyjrzeć się funkcjonowaniu e-biznesu. W Internecie znajdziesz sporo wskazówek (głównie na temat tego, jakie pytania zadawać). Przyda Ci się jednak spora wiedza z zakresu e-commerce. Skutkiem przeprowadzenia audytu jest gotowy raport, który powinien zawierać metody badawcze, listę badanych elementów, wnioski oraz wytyczne, jakie zmiany należy wprowadzić.

Główne typy audytu

Istnieje kilka rodzajów audytu. Chcielibyśmy wskazać Ci te najważniejsze: audyt SEO (audyt pozycjonowania), audyt techniczny, audyt UX (user experience), audyt konkurencji, audyt bezpieczeństwa, audyt działań marketingowych, audyt wersji mobilnej. Pierwszy z nich pozwala sprawdzić, jak przedstawia się poziom optymalizacji pod wyszukiwarki, drugi – skontrolować wszystkie kwestie techniczne. Audyt UX pokaże Ci, czy Twoja strona internetowa rzeczywiście jest przyjazna użytkownikom, a audyt konkurencji – umożliwi porównanie z innymi firmami z branży. Audyt bezpieczeństwa sprawdzi, czy sklep spełnia wszystkie wymagania prawne i oceni poziom bezpieczeństwa transakcji. Z kolei audyt działań marketingowych wiąże się z oceną skuteczności promocji Twojego sklepu, a audyt wersji mobilnej – przystosowania do urządzeń mobilnych.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...