Dzisiaj mamy: Czwartek, 6 Październik 2022

Ecomersy Basic #24: Czym jest audyt e-commerce?

2022.04.15

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wieloma wyzwaniami. Przede wszystkim, rynek e-commerce dynamicznie się rozwija, w branży stale pojawiają się nowe rozwiązania, a stare stają się nieaktualne. W jaki sposób można zweryfikować, czy wszystko idzie po Twojej myśli? Jak sprawdzić, co dokładnie warto zmienić? W tym celu możesz przeprowadzić audyt e-commerce, czyli kompleksową analizę biznesu online.

Audyt pomoże Ci zebrać niezbędne informacje

Na pewno wiesz, że na poziom sprzedaży wpływa całe mnóstwo czynników, od wyglądu witryny, poprzez politykę zwrotów, do odpowiedniej optymalizacji. Czasami trudno na bieżąco kontrolować wszystkie te elementy. Twój współczynnik konwersji jest zbyt niski? Z pomocą przychodzi audyt sklepu internetowego, który dostarczy Ci konkretnych informacji, czarno na białym. Dzięki szczegółowej analizie uda się dostrzec mocne i słabe strony prowadzonego przez Ciebie biznesu, zobaczyć, jak firma wypada na tle konkurencji i przekonać się, co należałoby usprawnić. Audyt odpowiada na następujące pytania: jak przedstawia się poziom sprzedaży i dlaczego właśnie tak? W którym momencie użytkownicy decydują się opuścić witrynę? Czy strona jest odpowiednio zabezpieczona? Jakie kanały generują najwięcej ruchu, a jakie najmniej? Jak szybko ładuje się strona?

Kiedy najlepiej przeprowadzić audyt?

Audyt e-commerce warto przeprowadzić raz na 2,3 lata, jeżeli nie znajdujesz żadnego konkretnego powodu do jego wykonania. Podpowiadamy: analiza okaże się przydatna także w kilku innych sytuacjach. Mamy na myśli rozpoczęcie przygody z prowadzeniem sklepu internetowego, start nowej platformy bądź dużej kampanii promocyjnej, długo nieaktualizowaną stronę internetową (być może jest już przestarzała), wysoki współczynnik odrzuceń, częste awarie, chęć polepszenia wyników finansowych firmy czy sprawdzenie skuteczności działań marketingowych bądź pozycjonujących.


Zobacz też: Uwaga, błąd! Plaga niedociągnięć w e-sklepach


Samodzielny audyt? To możliwe

Zastanawiasz się, ile kosztuje audyt e-commerce? Tutaj dane są zmienne. Koszty mogą wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych, w zależności od wielkości i czasu istnienia sklepu internetowego, szczegółowości analizy (można przeprowadzić audyt kompleksowy lub pojedynczych obszarów). Dlatego właśnie czasami warto zrezygnować z usług zewnętrznej firmy i zrobić go samodzielnie. W tym celu musisz zebrać wszystkie potrzebne dane, przeprowadzić rozmowy z pracownikami i przyjrzeć się funkcjonowaniu e-biznesu. W Internecie znajdziesz sporo wskazówek (głównie na temat tego, jakie pytania zadawać). Przyda Ci się jednak spora wiedza z zakresu e-commerce. Skutkiem przeprowadzenia audytu jest gotowy raport, który powinien zawierać metody badawcze, listę badanych elementów, wnioski oraz wytyczne, jakie zmiany należy wprowadzić.

Główne typy audytu

Istnieje kilka rodzajów audytu. Chcielibyśmy wskazać Ci te najważniejsze: audyt SEO (audyt pozycjonowania), audyt techniczny, audyt UX (user experience), audyt konkurencji, audyt bezpieczeństwa, audyt działań marketingowych, audyt wersji mobilnej. Pierwszy z nich pozwala sprawdzić, jak przedstawia się poziom optymalizacji pod wyszukiwarki, drugi – skontrolować wszystkie kwestie techniczne. Audyt UX pokaże Ci, czy Twoja strona internetowa rzeczywiście jest przyjazna użytkownikom, a audyt konkurencji – umożliwi porównanie z innymi firmami z branży. Audyt bezpieczeństwa sprawdzi, czy sklep spełnia wszystkie wymagania prawne i oceni poziom bezpieczeństwa transakcji. Z kolei audyt działań marketingowych wiąże się z oceną skuteczności promocji Twojego sklepu, a audyt wersji mobilnej – przystosowania do urządzeń mobilnych.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...