Dzisiaj mamy: Poniedziałek, 6 Maj 2024

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01

W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz je wykorzystać, aby zwiększyć obroty w swojej firmie. Mówmy tak, by nas słyszano!

Czym jest personalizacja w sklepie internetowym?

Personalizacja w e-commerce to strategia dostosowywania doświadczeń konkretnych użytkowników do ich indywidualnych preferencji, zachowań i potrzeb. Jej celem jest stworzenie zindywidualizowanego środowiska zakupowego, które zwiększa atrakcyjność oferty, poprawia User Experience i przekłada się na lojalność klienta. Personalizacja w sklepie internetowym opiera się na analizie przydatnych informacji, takich jak historia zakupów, preferencje produktowe, zachowania na stronie czy dane demograficzne. Dzięki coraz bardziej zaawansowanym technologiom, sztucznej inteligencji i algorytmom uczenia maszynowego firmy są w stanie sprostać oczekiwaniom większej liczby konsumentów, co z kolei przyczynia się do wzrostu zysków.

Przykładowe strategie i pomysły na personalizację

Wiesz już, czym jest personalizacja. Teraz czas na wprowadzenie tej metody do własnego e-sklepu. Mamy dla Ciebie kilka przykładów konkretnych strategii, które są bardzo skuteczne i pozytywnie odbierane przez klientów. Warto postawić na spersonalizowane rekomendacje produktów – analiza wcześniejszych wyborów zakupowych, przeglądanych towarów czy zachowań podejmowanych na stronie umożliwia proponowanie konsumentom produktów dopasowanych do jego preferencji, co większa szanse na dokonanie zakupu. Znakomitym pomysłem są też powiadomienia dotyczące każdego etapu transakcji – informowanie o zmianach statusu zamówienia, potwierdzeniu płatności czy dostawie sprawiają, że kupujący cały czas dokładnie wie, na czym stoi. Niektóre firmy dostarczają swoim klientom również unikalne kody rabatowe, oferty specjalne i spersonalizowane promocje.


Zobacz też: #EcomersyBasic #101: Uprzejmość popłaca. Podnieś sprzedaż przez Internet


Komunikacja z klientami i odpowiedni język

Jak sprawić, by klienci Cię zapamiętali? Aby to osiągnąć, powinieneś tworzyć z nimi więzi emocjonalne. Trudno wyobrazić sobie budowanie relacji z kupującymi bez odpowiedniej komunikacji – bliskiej, a jednocześnie profesjonalnej i uprzejmej. Jeżeli charakterowi Twojej marki odpowiada skracanie dystansu z konsumentami, możesz zwracać się do nich po imieniu (np. w e-mailach). Używaj też języka perswazji, stosuj Call to Action i formułuj krótkie, dynamiczne zdania. Możesz też tworzyć urodzinowe niespodzianki, programy lojalnościowe i spersonalizowane porady. Jeżeli prowadzisz butik odzieżowy, dostarczaj swoim klientom zindywidualizowane sugestie dotyczące rozmiaru i dopasowania. Postaw też na powiadomienia o dostępności produktów.

Podsumowanie – dlaczego personalizacja ma znaczenie?

Personalizacja w e-commerce pozwala na lepsze zrozumienie klientów, poznanie ich potrzeb oraz nawyków, dzięki czemu łatwiejsze staje się zdobycie lojalnych konsumentów, którzy będą chcieli do Ciebie wracać. Indywidualne podejście poprawia doświadczenie zakupowe, pozytywnie wpływa na konwersję i sprzedaż, jak również umożliwia planowanie skuteczniejszych strategii marketingowych. 

Polecamy