E-commerce dynamicznie rośnie. 637 mld wpływu, zmiany na rynku logistyki
Za sprawą pandemii COVID-19 polski rynek e-commerce cały czas rośnie – i to w gwałtownym tempie. Pokazują to przede wszystkim statystyki: wartość obrotów, które obejmują zarówno sprzedaż webową (przez e-sklep czy platformę), jak i bezpośrednią wymianę danych w formie elektronicznej (EDI), pod koniec 2020 roku była szacowana na ok. 450 mld zł.
Większe zyski oznaczają rewolucję w logistyce
Duży wpływ na sukces w branży ma logistyka. Według raportu sporządzonego dla Santander Bank Polska najważniejszymi elementami dla klientów e-commerce są: szybkość dostaw (twierdzi tak 54% ankietowanych) i ich terminowość (50% ankietowanych). Aż 30% firm podkreśla znaczenie czasu dostawy, a 58% kupujących uznaję tę funkcję za najbardziej przydatną. Sama wartość e-commerce B2B urosła w ubiegłym roku o 30%, a przewidywania na 2021 mówią nawet o 40%, co oznacza, że pod koniec grudnia b.r. rynek może osiągnąć wartość rzędu 637 mld zł. Wiąże się to ze zmianami właśnie w sektorze logistyki.
Zobacz też: Paczkomaty najczęściej wybieraną formą dostawy
Czas dostaw i terminowość
Klienci B2B i B2C w branży e-commerce z czasem będą mieli coraz większe oczekiwania związane z czasem dostaw i ich terminowością. Oznacza to wiele wyzwań dla logistyki – inwestycje w digitalizację oraz różnego rodzaju usprawnienia. Działające najdłużej firmy z obszaru e-commerce B2B wdrażają te rozwiązania od dawna. Najlepiej poradzą sobie sprzedawcy, który utrzymują się na rynku od ponad 5 lat. 84% z nich już oferuje klientom możliwość śledzenia dostawy, a 54% – opcję zmiany adresu dostawy.
Personalizacja ofert
Na ten moment widoczna jest duża dysproporcja między oczekiwaniami odbiorców a większością ofert e-sprzedawców, spośród których jedynie co piąty proponuje ekspresową dostawę. Właśnie z tego powodu zaobserwować można coraz częstszą automatyzację procesów logistycznych, zwłaszcza w nowoczesnych centrach logistycznych. Sprzedawcy z branży e-commerce stawiają też na personalizację swoich ofert – 43% firm transportowo-logistycznych podkreśla, że personalizuje usługi do poziomu pojedynczej firmy klienta, a 14% – do poziomu konkretnych działów czy obszarów w firmie. Personalizacja wiąże się z koniecznością integracji systemów. 28% dostawców usług logistycznych podejmuje współpracę z klientami poprzez wymianę danych w formie elektronicznej.
Najnowsze rozwiązania z zakresu digitalizacji
W sektorze TSL (transport, spedycja, logistyka) tylko 28% sprzedawców nie wdrożyło nowych rozwiązań związanych z digitalizacją. Najczęściej wykorzystywanymi systemami są: CRM (60%), systemy do zarządzania treścią CMS (40%) oraz systemy BI wykorzystujące analitykę danych przy wsparciu podejmowania decyzji (36%). Dużym problemem dla rozwijającej się branży e-commerce może okazać się jednak niedobór pracowników na krajowym rynku pracy.
Zainspiruj się: E-commerce a Pokolenie Z
Problemy ze znalezieniem pracowników
Nie wszystkie czynności mogą wykonywać algorytmy czy sztuczna inteligencja, chociaż wiele działań przejęły właśnie maszyny. Przez co najmniej kilka kolejnych lat kierowcy będą niezbędni dla sprawnego funkcjonowania łańcuchów transportowych i obsługi rynku e-commerce. Kłopotliwa wydaje się więc cały czas zmniejszająca się liczba kierowców. Oprócz tego, sprzedawcy będą musieli poradzić sobie z naciskiem na proekologiczne rozwiązania. Chodzi przede wszystkim o ślad węglowy. Na razie tylko 13% firm z segmentu e-commerce B2B umieszcza w swojej ofercie możliwość ekologicznej dostawy, jednak w ciągu kolejnych lat klienci zaczną się tego wyraźniej domagać.
Ekologia staje się coraz ważniejsza
Ekologiczne aspekty są dużo ważniejsze dla segmentu B2C – 76% kupujących zwraca na nie uwagę. Nie ma wątpliwości, że ta tendencja przejdzie także na B2B, gdzie tylko 23% klientów oczekuje przyjaznych dla środowiska dostaw. Ważne są również ekologiczne opakowania, pojazdy z napędami nisko- bądź zeroemisyjnymi i rezygnacja z papierowej dokumentacji na rzecz elektronicznej.