Dzisiaj mamy: Niedziela, 2 Październik 2022

Zaczynasz korzystanie z Google Analytics? Zadbaj o prawidłową konfigurację!

2021.11.18

Google Analytics to jedno z najpotrzebniejszych narzędzi w marketingu e-commerce. Pozwala śledzić zachowania użytkowników na stronie internetowej. Nie wystarczy jednak podpiąć kodu śledzenia, by w pełni wykorzystać jego możliwości. Kluczem jest odpowiednia konfiguracja.

Uruchomienie usługi Universal Analytics

Uwaga! Niniejszy artykuł dotyczy starszej wersji usługi Google Analytics, z której wciąż korzysta bardzo wielu użytkowników – Universal Analytics. By używać wersji Universal Analytics, należy podczas tworzenia konta w kroku „Konfiguracja usługi” wybrać opcję „Pokaż opcje zaawansowane”.

Następnie należy włączyć opcję „Utwórz usługę Universal Analytics” i ją skonfigurować krok po kroku. Możesz utworzyć jednocześnie usługę Universal Analytics oraz Google Analytics 4 – zachęcamy do tej opcji. W panelu administracyjnym usługi GA4 oznaczona jest gwiazdką.

Zakładamy, że Twoja witryna ma już podpięty kod śledzenia Google Analytics. Dla porządku – należy pobrać kod śledzenia i umieścić go w sekcji <head> strony. Skupmy się zatem na poprawnej konfiguracji usługi.

Krok pierwszy: widoki danych

Domyślny widok w panelu Google Analytics to komplet danych, które nie są w żaden sposób odfiltrowane. Większość specjalistów zaleca rozpoczęcie pracy z GA od utworzenia przynajmniej trzech widoków danych na początek. Najlepiej utworzyć widok podstawowy (bez filtrowania danych), na którym nic nie będziesz zmieniać – stanowi on zabezpieczenie przed przypadkową utratą danych (zawsze możesz do niego wrócić). Do tego warto stworzyć widok testowy, by na nim sprawdzać stosowane filtry danych przed użyciem ich w widoku głównym. Dopiero potem stwórz widok główny, na którym będziesz działać. Nowe widoki utworzysz, wchodząc w administrację usługi, następnie w menu kolumny „Widok danych”. Tam znajdziesz opcję „Utwórz widok danych”.

Krok drugi: powiązanie usług Google

Google Analytics możesz wykorzystać nie tylko do zbierania danych bezpośrednio ze strony, ale również z innych usług Google – Google Search Console oraz Google Ads. To świetny sposób na uproszczenie sobie pracy i zaoszczędzenie czasu – w GA zobaczysz od razu wszystkie dane o ruchu na stronie, ruchu organicznym oraz ruchu płatnym. By podpiąć usługi do GA, wejdź w ustawienia, a następnie znajdź menu „Łączenie usług” w kolumnie „Usługa”.

Krok trzeci: filtry danych

Kluczem do optymalizacji Google Analytics jest stosowanie filtrów danych. Dzięki temu możesz usunąć ze statystyk niepotrzebne dane i skupić się wyłącznie na tych, które są dla Ciebie ważne. Na początek warto odfiltrować tzw. ruchy wewnętrzne (czyli Twoje i teamu pracującego nad witryną). Wystarczy utworzyć filtry odrzucające dane z adresów IP wszystkich zainteresowanych. Filtr utworzysz w ustawieniach widoku, w zakładce „Filtry”. Utworzony filtr trzeba nazwać i skonfigurować. Dobrze też odfiltrować ruch sztucznie generowany przez roboty wyszukiwarek poprzez zaznaczenie odpowiedniej opcji w zakładce „Filtrowanie robotów” w ustawieniach widoku (nie w zakładce „Filtry”!).

Krok czwarty: śledzenie wewnętrznej wyszukiwarki

Kolejnym krokiem do pełnej optymalizacji danych zbieranych przez Google Analytics, jest dodanie śledzenia wyszukiwarki zainstalowanej w witrynie. Wewnętrzna wyszukiwarka dostarczy mnóstwo pożytecznych danych o tym, czego szukają klienci – można na przykład na tej podstawie zastanowić się nad tym, co warto dodać do asortymentu sklepu. By zacząć śledzić wyszukiwarkę, należy sprawdzić, jaki parametr zapytania powtarza się w adresie URL po skorzystaniu z wyszukiwarki (np. search, s, p albo jeszcze inny). W ustawieniach widoku znajdź „Ustawienia wyszukiwania w witrynie” i wpisz w okienko parametr zapytania.


Zobacz też: Jak działają algorytmy Google?


Krok piąty: konfiguracja celów konwersji

Ostatnim krokiem, który warto wykonać, by zoptymalizować Google Analytics dla e-commerce, jest skonfigurowanie celów konwersji. To one będą dla Ciebie wskazówką, czy należy dokonywać zmian w witrynie, czy nie. W zależności od strony i Twoich własnych celów będą one różne – od zakupu, przez zapisanie się na listę zainteresowanych, wyświetlenie reklamy, aż po wyświetlenie konkretnej podstrony. By utworzyć cele konwersji w GA, wejdź w ustawienia widoku i zakładkę „Cele”. Możesz utworzyć cel z szablonu, cel niestandardowy lub cel inteligentny. Gdy cel będzie aktywny, możesz wybrać opcję „Weryfikuj cel” – GA obliczy wtedy wskaźnik konwersji dla tego celu na podstawie danych z ostatniego tygodnia.

Podsumowanie

W niniejszym artykule znajdują się jedynie podstawowe informacje dotyczące prawidłowej konfiguracji Universal Analytics dla e-commerce. Są jednak wystarczające do tego, by móc prześledzić najważniejsze dane dotyczące ruchu użytkowników na stronie i ich działań. Pozwoli to stwierdzić, czy prowadzone działania marketingowe są skuteczne i co ewentualnie trzeba poprawić, by zwiększyć konwersję.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...