Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

Zaczynasz korzystanie z Google Analytics? Zadbaj o prawidłową konfigurację!

2021.11.18

Google Analytics to jedno z najpotrzebniejszych narzędzi w marketingu e-commerce. Pozwala śledzić zachowania użytkowników na stronie internetowej. Nie wystarczy jednak podpiąć kodu śledzenia, by w pełni wykorzystać jego możliwości. Kluczem jest odpowiednia konfiguracja.

Uruchomienie usługi Universal Analytics

Uwaga! Niniejszy artykuł dotyczy starszej wersji usługi Google Analytics, z której wciąż korzysta bardzo wielu użytkowników – Universal Analytics. By używać wersji Universal Analytics, należy podczas tworzenia konta w kroku „Konfiguracja usługi” wybrać opcję „Pokaż opcje zaawansowane”.

Następnie należy włączyć opcję „Utwórz usługę Universal Analytics” i ją skonfigurować krok po kroku. Możesz utworzyć jednocześnie usługę Universal Analytics oraz Google Analytics 4 – zachęcamy do tej opcji. W panelu administracyjnym usługi GA4 oznaczona jest gwiazdką.

Zakładamy, że Twoja witryna ma już podpięty kod śledzenia Google Analytics. Dla porządku – należy pobrać kod śledzenia i umieścić go w sekcji <head> strony. Skupmy się zatem na poprawnej konfiguracji usługi.

Krok pierwszy: widoki danych

Domyślny widok w panelu Google Analytics to komplet danych, które nie są w żaden sposób odfiltrowane. Większość specjalistów zaleca rozpoczęcie pracy z GA od utworzenia przynajmniej trzech widoków danych na początek. Najlepiej utworzyć widok podstawowy (bez filtrowania danych), na którym nic nie będziesz zmieniać – stanowi on zabezpieczenie przed przypadkową utratą danych (zawsze możesz do niego wrócić). Do tego warto stworzyć widok testowy, by na nim sprawdzać stosowane filtry danych przed użyciem ich w widoku głównym. Dopiero potem stwórz widok główny, na którym będziesz działać. Nowe widoki utworzysz, wchodząc w administrację usługi, następnie w menu kolumny „Widok danych”. Tam znajdziesz opcję „Utwórz widok danych”.

Krok drugi: powiązanie usług Google

Google Analytics możesz wykorzystać nie tylko do zbierania danych bezpośrednio ze strony, ale również z innych usług Google – Google Search Console oraz Google Ads. To świetny sposób na uproszczenie sobie pracy i zaoszczędzenie czasu – w GA zobaczysz od razu wszystkie dane o ruchu na stronie, ruchu organicznym oraz ruchu płatnym. By podpiąć usługi do GA, wejdź w ustawienia, a następnie znajdź menu „Łączenie usług” w kolumnie „Usługa”.

Krok trzeci: filtry danych

Kluczem do optymalizacji Google Analytics jest stosowanie filtrów danych. Dzięki temu możesz usunąć ze statystyk niepotrzebne dane i skupić się wyłącznie na tych, które są dla Ciebie ważne. Na początek warto odfiltrować tzw. ruchy wewnętrzne (czyli Twoje i teamu pracującego nad witryną). Wystarczy utworzyć filtry odrzucające dane z adresów IP wszystkich zainteresowanych. Filtr utworzysz w ustawieniach widoku, w zakładce „Filtry”. Utworzony filtr trzeba nazwać i skonfigurować. Dobrze też odfiltrować ruch sztucznie generowany przez roboty wyszukiwarek poprzez zaznaczenie odpowiedniej opcji w zakładce „Filtrowanie robotów” w ustawieniach widoku (nie w zakładce „Filtry”!).

Krok czwarty: śledzenie wewnętrznej wyszukiwarki

Kolejnym krokiem do pełnej optymalizacji danych zbieranych przez Google Analytics, jest dodanie śledzenia wyszukiwarki zainstalowanej w witrynie. Wewnętrzna wyszukiwarka dostarczy mnóstwo pożytecznych danych o tym, czego szukają klienci – można na przykład na tej podstawie zastanowić się nad tym, co warto dodać do asortymentu sklepu. By zacząć śledzić wyszukiwarkę, należy sprawdzić, jaki parametr zapytania powtarza się w adresie URL po skorzystaniu z wyszukiwarki (np. search, s, p albo jeszcze inny). W ustawieniach widoku znajdź „Ustawienia wyszukiwania w witrynie” i wpisz w okienko parametr zapytania.


Zobacz też: Jak działają algorytmy Google?


Krok piąty: konfiguracja celów konwersji

Ostatnim krokiem, który warto wykonać, by zoptymalizować Google Analytics dla e-commerce, jest skonfigurowanie celów konwersji. To one będą dla Ciebie wskazówką, czy należy dokonywać zmian w witrynie, czy nie. W zależności od strony i Twoich własnych celów będą one różne – od zakupu, przez zapisanie się na listę zainteresowanych, wyświetlenie reklamy, aż po wyświetlenie konkretnej podstrony. By utworzyć cele konwersji w GA, wejdź w ustawienia widoku i zakładkę „Cele”. Możesz utworzyć cel z szablonu, cel niestandardowy lub cel inteligentny. Gdy cel będzie aktywny, możesz wybrać opcję „Weryfikuj cel” – GA obliczy wtedy wskaźnik konwersji dla tego celu na podstawie danych z ostatniego tygodnia.

Podsumowanie

W niniejszym artykule znajdują się jedynie podstawowe informacje dotyczące prawidłowej konfiguracji Universal Analytics dla e-commerce. Są jednak wystarczające do tego, by móc prześledzić najważniejsze dane dotyczące ruchu użytkowników na stronie i ich działań. Pozwoli to stwierdzić, czy prowadzone działania marketingowe są skuteczne i co ewentualnie trzeba poprawić, by zwiększyć konwersję.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...