Dzisiaj mamy: Poniedziałek, 7 Październik 2024

Wzrost przychodów branży mody i dóbr luksusowych w 2021 roku. Raport Deloitte

2022.09.09

W 2021 roku firmy z branży mody i dóbr luksusowych zanotowały wzrost przychodów w wysokości 19% – tak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte pt. „Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2022”. Widoczna jest poprawa w stosunku do przełomu 2019 i 2020 roku, kiedy pandemia zahamowała sprzedaż.

Na czym opiera się raport?

Badanie bazuje na trzech elementach: podsumowaniu wartości branży mody i dóbr luksusowych w oparciu o deklaracje podatkowe 97 przedsiębiorstw z tego sektora za 2020 rok, zestawieniu przychodów i EBITDA za 2021 rok 27 podmiotów oraz na analizie kluczowych trendów rynkowych i prognozowanych zmian w roku bieżącym. Globalny rynek Fashion & Luxury w 2020 został wyceniony na niemal 599 mld dolarów – to o 34 mld mniej niż w 2019.

Pandemia spowodowała spadki

W latach przed pandemią COVID-19 (2015-2019) sprzedaż osobistych dóbr luksusowych systematycznie rosła – w tym okresie średnia roczna stopa zwrotu (CAGR) wynosiła 6,5%, z kolei wartość EBITDA zwiększyła się 3,8 punktów procentowych. W 2020 roku o 11% spadła sprzedaż dóbr osobistych, a o 10,5% – pozostałych kategorii. Średnia rentowność EBITDA w sektorze dóbr luksusowych w 2020 roku została oszacowana na 15,9% (o 1,5 punktów procentowych mniej niż w 2019).


Zobacz też: Branża e-commerce w obliczu inflacji. Jak poradzić sobie z kryzysem?


Poprawa wyników w 2021 roku

Rentowność dla grupy towarów osobistych osiągnęła poziom 22,3%, przewyższając pozostałe kategorie. Największy sukces odnieśli producenci odzieży i akcesoriów (rentowność na poziomie 27,6%), a następnie producenci biżuterii i zegarków (rentowność na poziomie 17,5%) oraz kosmetyków i perfum (16,2%). Jeżeli chodzi o rok 2021, był to czas popandemicznego wzrostu dla całej branży. Raport pokazuje, że przychody firm zwiększyły się o 19% rok do roku, natomiast zysk EBITDA – o 51% rdr. Segment zegarków odnotował wzrost w wysokości 34%, a segment biżuterii – 52%. Jeżeli chodzi o rentowność, najlepiej poradził sobie segment mody i akcesoriów – odnotował zwyżkę o 35,3% rdr.

Plany na przyszłość

Marki luksusowe mają się obecnie skupić na opracowywaniu silnej strategii cyfrowej i poświęcić uwagę najbardziej obiecującym rynkom (chodzi przede wszystkim o rynek chiński). Coraz popularniejszy staje się też tzw. metaverse, w którym wiele marek prezentuje nowe kolekcje. Z badania wynika również, że 65% respondentów może zdecydować się na inwestycję w nowoczesne technologie, takie jak Internet Rzeczy, robotyzacja i blockchain. Klienci oczekują również bardziej zrównoważonego podejścia oraz personalizację ofert.

Polecamy