Dzisiaj mamy: Niedziela, 3 Grudzień 2023

Kryzys? Polacy częściej kupują w sieci. Raport e-Izby

2023.09.26

Handel online to najważniejsza strategia zakupowa Polaków na trudne czasy – i to już drugi rok z rzędu. Zgodnie z raportem e-Izby „(E)mergency Commerce Roku 2023” zakupy w sieci ratują budżety większości polskich gospodarstw domowych, a 50% konsumentów kupuje przez Internet częściej niż rok temu. 7 na 10 badanych zdigitalizowało zakupy w przynajmniej jednej kategorii, przy czym w 2023 roku są to głównie „duże” kategorie, takie jak elektronika, RTV/AGD, motoryzacja czy produkty modowe. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się z najnowszego raportu e-Izby?

Jak Polacy radzą sobie z inflacją?

Polacy szybko reagują na obecną sytuację gospodarczą, która wiąże się z wysoką inflacją i rosnącymi cenami. Właśnie dlatego wielu z nich zmieniło swoje podejście do finansów i zakupów. W 2023 roku modyfikacje w tym zakresie wprowadził praktycznie każdy badany e-konsument. Z kolei 55% ankietowanych kontynuowało dostosowywanie strategii zakupowych do panujących warunków. Polacy zaczęli prowadzić budżet domowych i kontrolować swoje wydatki (choć na mniejszą skalę niż w 2022 roku), odkładać kwoty inwestycyjne i zawieszać inwestycje na giełdzie. Co 10. osoba zdecydowała się wymienić złotówki na bardziej stabilną walutę. Badani często pracują dla więcej niż jednego pracodawcy, a over-working dotyczy 15% osób (w porównaniu z 32% w roku ubiegłym).

Sprytne zakupy

Polacy starają się robić zakupy w sposób sprytny (tzw. smart zakupy). Dokładnie analizują swoje potrzeby i wybory, poszukują promocji i najbardziej opłacalnych ofert, nierzadko czekają też na wyprzedaże w sklepach. Częściej niż rok temu korzystają z opcji, jakie dostarcza im e-commerce, czyli z darmowych zwrotów, płatności odroczonych, rekomendacji innych czy sprawdzonych sklepów. Warto jednak wspomnieć, że niektóre dobre nawyki straciły w tym roku na sile – chodzi tu przede wszystkim o budżetowanie, inwestowanie i optymalizację zakupów.


Zobacz też: Czym jest Izba Gospodarki Elektronicznej?


Sytuacja zamożnych Polaków i zwrot w stronę e-commerce

Niemal wszyscy badani odczuwają spadek kondycji finansowej. Jedynie zamożni Polacy (czyli tacy, którzy zarabiają 7 tys. + miesięcznie) są zdania, że ich sytuacja jest lepsza niż w ubiegłym roku, jednak nawet oni coraz częściej stawiają na e-commerce. 58% z nich przyznaje, że ze względu na inflację częściej kupuje przez Internet. Zamożni Polacy wskazują, że przenieśli swoje portfele do sieci ze względu na opcję porównywania produktów i ofert, jak również łatwość zwrotów, która minimalizuje ryzyko zakupowe.

Plany na najbliższą przyszłość

Badani Polacy zamierzają robić zakupy internetowe w sprawdzonych miejscach, korzystać z porównywarek cenowych i rozważać opcje tańszych zamienników. Będą zwracać uwagę na darmową dostawę i bezpłatne zwroty, zaczną także częściej przeglądać oferty zagranicznych sklepów internetowych. Już 2/3 badanych, którzy praktykują cross-border, twierdzi, że ich motywacją jest obecna sytuacja gospodarcza.

Polecamy
Ecomersy basic
#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

#Ecomersy Basic #105: Personalizacja w e-commerce. Mów tak, by Cię słyszano

2023.12.01
W świecie e-commerce personalizacja staje się coraz ważniejsza – sklepów internetowych przybywa, konkurencja rośnie, a klienci mają duże wymagania. Doskonałą metodą na wyróżnienie się z tłumu jest umiejętność dostarczania spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Zastanówmy się, dlaczego są one tak ważne dla budowania trwałych relacji z konsumentami i w jaki sposób możesz...
#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

#EcomersyBasic #104: Jak zdobywać lajki na firmowym profilu FB?

2023.11.24
Facebook od kilku (a nawet kilkunastu) lat pozostaje jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Jeśli prowadzisz firmowy profil na tej platformie i chcesz dotrzeć do większej liczby użytkowników, z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne w budowaniu zasięgu i zaangażowania są lajki. Zastanawiasz się, jak skutecznie zdobywać te cenne...
#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

#EcomersyBasic #103: Jak sobie radzić z sezonowymi spadkami sprzedaży w sklepie internetowym?

2023.11.16
Dynamika rynku e-commerce często podlega zmianom, a sklepy online muszą skutecznie radzić sobie z sezonowymi spadkami sprzedaży. Regularne fluktuacje popytu mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ponieważ wymagają elastyczności i strategicznego podejście. W tym kontekście istotne staje się pytanie: jak efektywnie zarządzać e-sklepem w różnych okresach roku, utrzymując stabilność i zadowolenie...
#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

#EcomersyBasic #102: Jak podnieść obrót w e-sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia?

2023.11.09
Mamy połowę listopada, jesteśmy jeszcze przed Black Friday – wydawać by się mogło, że do Świąt Bożego Narodzenia pozostało dużo czasu. W świecie e-commerce czas płynie nieco innym rytmem, a do dużych wydarzeń warto przygotowywać się wcześniej. W dzisiejszym artykule zastanowimy się, jak „rozruszać” sklep internetowy jeszcze przed Gwiazdką, aby...