Dzisiaj mamy: Środa, 1 Maj 2024

Kryzys? Polacy częściej kupują w sieci. Raport e-Izby

2023.09.26

Handel online to najważniejsza strategia zakupowa Polaków na trudne czasy – i to już drugi rok z rzędu. Zgodnie z raportem e-Izby „(E)mergency Commerce Roku 2023” zakupy w sieci ratują budżety większości polskich gospodarstw domowych, a 50% konsumentów kupuje przez Internet częściej niż rok temu. 7 na 10 badanych zdigitalizowało zakupy w przynajmniej jednej kategorii, przy czym w 2023 roku są to głównie „duże” kategorie, takie jak elektronika, RTV/AGD, motoryzacja czy produkty modowe. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się z najnowszego raportu e-Izby?

Jak Polacy radzą sobie z inflacją?

Polacy szybko reagują na obecną sytuację gospodarczą, która wiąże się z wysoką inflacją i rosnącymi cenami. Właśnie dlatego wielu z nich zmieniło swoje podejście do finansów i zakupów. W 2023 roku modyfikacje w tym zakresie wprowadził praktycznie każdy badany e-konsument. Z kolei 55% ankietowanych kontynuowało dostosowywanie strategii zakupowych do panujących warunków. Polacy zaczęli prowadzić budżet domowych i kontrolować swoje wydatki (choć na mniejszą skalę niż w 2022 roku), odkładać kwoty inwestycyjne i zawieszać inwestycje na giełdzie. Co 10. osoba zdecydowała się wymienić złotówki na bardziej stabilną walutę. Badani często pracują dla więcej niż jednego pracodawcy, a over-working dotyczy 15% osób (w porównaniu z 32% w roku ubiegłym).

Sprytne zakupy

Polacy starają się robić zakupy w sposób sprytny (tzw. smart zakupy). Dokładnie analizują swoje potrzeby i wybory, poszukują promocji i najbardziej opłacalnych ofert, nierzadko czekają też na wyprzedaże w sklepach. Częściej niż rok temu korzystają z opcji, jakie dostarcza im e-commerce, czyli z darmowych zwrotów, płatności odroczonych, rekomendacji innych czy sprawdzonych sklepów. Warto jednak wspomnieć, że niektóre dobre nawyki straciły w tym roku na sile – chodzi tu przede wszystkim o budżetowanie, inwestowanie i optymalizację zakupów.


Zobacz też: Czym jest Izba Gospodarki Elektronicznej?


Sytuacja zamożnych Polaków i zwrot w stronę e-commerce

Niemal wszyscy badani odczuwają spadek kondycji finansowej. Jedynie zamożni Polacy (czyli tacy, którzy zarabiają 7 tys. + miesięcznie) są zdania, że ich sytuacja jest lepsza niż w ubiegłym roku, jednak nawet oni coraz częściej stawiają na e-commerce. 58% z nich przyznaje, że ze względu na inflację częściej kupuje przez Internet. Zamożni Polacy wskazują, że przenieśli swoje portfele do sieci ze względu na opcję porównywania produktów i ofert, jak również łatwość zwrotów, która minimalizuje ryzyko zakupowe.

Plany na najbliższą przyszłość

Badani Polacy zamierzają robić zakupy internetowe w sprawdzonych miejscach, korzystać z porównywarek cenowych i rozważać opcje tańszych zamienników. Będą zwracać uwagę na darmową dostawę i bezpłatne zwroty, zaczną także częściej przeglądać oferty zagranicznych sklepów internetowych. Już 2/3 badanych, którzy praktykują cross-border, twierdzi, że ich motywacją jest obecna sytuacja gospodarcza.

Polecamy