Popularność q-commerce w Polsce. Wyniki badania Mindshare
Z badania przeprowadzonego przez agencję mediową Mindshare możemy się dowiedzieć, że szybki handel staje się coraz popularniejszy wśród Polaków, a zwłaszcza od czasu pandemii. Szacuje się, że do 2030 roku wartość europejskiego rynku q-commerce wyniesie 13 mld euro.
Ilu Polaków wie o istnieniu q-commerce?
54% badanych Polaków jest świadomych istnienia rozwiązań q-commerce, a 42% pozytywnie ocenia tę formę zakupów. Duża liczba osób, które wiedzą o szybkim handlu (31%), wciąż jednak nie korzysta z tego rozwiązania. 68% z nich nie odczuwa takiej potrzeby, 12% uważa, że zbyt wysokie są ceny dostaw, a 21% za zbyt duże uznaje ceny produktów. 12% nie ma zaufania do tego rodzaju usług, a 9% obawia się, że zamówiony produkt okaże się wadliwy.
Aplikacje do zamawiania jedzenia
Polacy najchętniej korzystają z platform do zamawiania jedzenia na wynos – opcję tę wybrało aż 86% badanych. Najczęściej wskazywane aplikacje to Pyszne.pl (48%), Glovo (33%) i Uber Eats (18%). Q-commerce zakłada czas dostawy nieprzekraczający 60 minut – jeżeli jest on zbyt długi, 45% osób nie finalizuje transakcji.
Co można ulepszyć?
Wyniki badania Mindshare pokazują, że q-commerce kryje w sobie duży potencjał. Kluczowe dla rozwoju tego sektora może okazać się stworzenie potrzeby zakupowej i rozwój kategorii, których oczekuje konsument. 14% osób, które dotychczas korzystało z szybkiego handlu, byłoby bardziej skłonnych zrobić to ponownie, gdyby oferował produkty z następujących kategorii: pharma (45%), beauty (35%), odzież (28%), obuwie (25%), produkty dla dzieci (21%) i zwierząt (17%).