Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Nowe przepisy Unii Europejskiej utrudnią działania gigantom technologicznym

Poniedziałek, 4 Kwiecień 2022

Rada Europejska i Parlament Europejski zdecydowały się na wprowadzenie nowych przepisów, które mają ograniczyć dominację największych gigantów technologicznych, takich jak Apple, Google czy Meta. Czego dokładnie dotyczy akt o rynkach cyfrowych?

Kiedy firma staje się gatekeeperem?

Głównym zadaniem najnowszych regulacji jest zmniejszenie przewagi najpotężniejszych korporacji nad mniejszymi podmiotami. Uniemożliwione zostanie wykorzystywanie swojej pozycji, by utrudniać działania konkurencji. Instytucje Unii Europejskiej określiły też, w jakiej sytuacji daną firmę można uznać za tzw. gatekeepera (podmiot sprawujący kontrolę nad przepływem informacji). Brane pod uwagę czynniki to: roczny obrót na terenie Unii Europejskiej w ciągu trzech ostatnich lat (co najmniej 7,5 mld euro lub kapitalizacja rynkowa w wysokości 75 mld euro), liczbę aktywnych, miesięcznych użytkowników (co najmniej 45 mln), liczbę użytkowników biznesowych z siedzibą w Unii Europejskiej (co najmniej 10 tys.), przynajmniej jedną usługę świadczoną w co najmniej trzech krajach UE).

Zebrane nakazy

Jeżeli dana firma spełni te warunki, zyska nowe zobowiązania, a mianowicie: zagwarantowanie użytkownikom opcji prostej i szybkiej rezygnacji z subskrypcji usług podstawowych, brak przymusu domyślnej instalacji najczęściej stosowanego oprogramowania w systemie operacyjnym, zapewnienie usług komunikacji natychmiastowej i interoperacyjności podstawowych funkcji, informowanie Komisji Europejskiej o każdym przejęciu czy fuzji, nieutrudnianie dostępu do danych związanych z działaniami marketingowymi oraz reklamowymi oraz przyznanie twórcom aplikacji dostępu do dodatkowych funkcji smartfonów.

Czego nie wolno? Jakie są konsekwencje?

Parlament Europejski i Rada Europejska ustaliły też kilka zakazów. Na pierwszym miejscu znalazł się zakaz samouprzywilejowania, czyli celowe faworyzowanie swoich własnych produktów. Giganci nie będą mogli też wykorzystywać danych osobowych, które zebrali, świadcząc inne usługi, preinstalować niektórych aplikacji czy ustanawiać nieuczciwych warunków dla użytkowników biznesowych. Jeżeli firmy nie zastosują się do nowych reguł, otrzymają karę grzywny w wysokości 10% całkowitego, światowego obrotu. Za drugim razem liczba ta wzrośnie do 20%, a za trzecim – KE rozpocznie badanie rynku (chyba że minie więcej niż 8 lat).

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...