Najważniejsze trendy sprzedażowe w branży modowej w 2022 roku
W branży modowej trendy zmieniają się dużo szybciej niż w jakiejkolwiek innej. Oczywistym jest więc, że trudno byłoby cały czas dopasowywać swój biznes do każdego z nich. W ten sposób nie udałoby się również stworzyć spójnego wizerunku marki. Warto jednak co jakiś czas przyjrzeć się, jakie zwyczaje oraz tendencje panują wśród konsumentów i na całym rynku fashion. Dzięki temu możesz rozwinąć swój sklep internetowy.
Proekologiczna postawa ma znaczenie
W 2022 roku dla klientów coraz istotniejsze stają się zasady zrównoważonego rozwoju. Dużo więcej osób zwraca uwagę na to, czy towary są wytwarzane zgodnie z regułami ekologii, a także na sposób pakowania oraz dostarczania przesyłek. W branży modowej wiele mówi się o tzw. fast fashion, czyli szybkiej modzie, nastawionej na ilość, nie jakość. Jednym z popularniejszych trendów jest obecnie nabywanie ubrań z drugiej ręki. Na pewno zdajesz sobie sprawę, że mnóstwo konsumentów odwiedza second-handy i odwiedza platformy, gdzie można sprzedawać używane produkty. Również marki odzieżowe angażują się w zapobieganie wyrzucaniu nienoszonych rzeczy. Wystarczy spojrzeć na specjalne pojemniki w sklepach stacjonarnych. Warto zastanowić się nad udostępnieniem przestrzeni (wirtualnej albo rzeczywistej), w której Twoi klienci mogliby wymieniać się towarami lub je odsprzedawać.
Zobacz też: Live shopping, czyli jak i czy warto sprzedawać na streamach?
Klienci chcą wiedzieć, skąd pochodzą ich ubrania
Kolejnym trendem związanym z ekologią jest chęć wglądu w proces powstawania produktów. Konsumenci coraz częściej chcą sprawdzać, w jakich warunkach i gdzie zostały stworzone ubrania, jak pozyskano materiały do ich, słowem: chodzi o kontrolę nad produkcją, czyli nad tym wszystkim, co działo się jeszcze przed wypuszczeniem towaru do sprzedaży. Oczekują potwierdzenia wartości reprezentowanych przez markę. Bardzo pozytywnie postrzegana jest też pomoc firmy w dawaniu odzieży drugiego życia. Warto umożliwić klientom oddawanie czy odsyłanie do sklepu znoszonych rzeczy, aby trafiły do recyklingu, opcję naprawy ubrań (nawet po terminie gwarancji) czy zakup uszkodzonych produktów w niższych cenach.
Sposób prezentacji produktów i live commerce
Jeżeli chodzi o sposób prezentacji towarów, konsumenci coraz częściej oczekują, że będą mogli zobaczyć, jak dana odzież wygląda na człowieku, nie na manekinie. Według statystyk, co czwarta osoba do 25. roku życia nabywa ubrania z myślą o zdjęciach czy relacjach na Instagramie. Dlatego lepiej umieszczać w swoich mediach społecznościowych zdjęcia modeli czy influencerów, nie samych towarów. Następnym trendem, o którym zdecydowanie warto wspomnieć, jest live commerce, czyli sprzedawanie na żywo, poprzez transmisje. Dzięki takiej formie można zwiększyć zainteresowanie użytkowników i pozwolić im na bezpośredni kontakt ze sprzedawcą.
Transparentność, elastyczna polityka zwrotów oraz subskrypcje
Wśród klientów bardzo dobrze postrzegane są marki, które wykazują się konsekwencją. Chodzi o to, by jasno określić tożsamość, politykę i sposób działania swojej firmy, a później rzeczywiście przestrzegać własnych zasad. Liczy się autentyczność i transparentność, a także spełnianie obietnic danych odbiorcom. Zdecydowanie warto udostępnić im także nowoczesne sposoby płatności (mamy tu na myśli przede wszystkim szybkie płatności i płatności odroczone), wydłużony okres zwrotów i darmowe zwroty. Być może za jakiś czas wejdzie w życie powszechna subskrypcja marek modowych. Na tego typu rozwiązanie zdecydowała się szwajcarska firma „On”. Zakłada ono, że użytkownicy będą płacić 30$ miesięcznie za subskrypcję, dzięki czemu co 6 miesięcy wymienią swoje buty (nadające się co recyklingu) na nowe.