Montaż rolek na TikToka. Polecamy kilka popularnych narzędzi
Czy Twój sklep internetowy jest już na TikToku? Jeżeli nie, koniecznie zacznij tam promować swój biznes! Dziś TikTok to jedno z najpopularniejszych mediów społecznościowych na świecie, co czyni z niego fantastyczną platformę do pozyskiwania nowych klientów. Wystarczy, że zaczniesz tworzyć rolki (Reels), czyli krótkie materiały wideo.
Zadbaj o to, by nagrywać wideo w odpowiednim formacie – rolki na TikToku mają pionowy format o rekomendowanej rozdzielczości 9:16, najlepiej 1080x1920 px. Na TikToka można dodawać filmy w formacie MOV oraz MP4. Krótkie wideo musi przyciągać wzrok, być angażujące i atrakcyjne dla widza, a przy tym wykonane starannie. Wysokiej jakości ścieżka dźwiękowa, napisy, efektowne przejścia między ujęciami – wszystko to ma ogromny wpływ na odbiór klipu. Dlatego nie warto wrzucać wideo bezpośrednio z telefonu – zmontuj materiały w jednej z łatwo dostępnych i intuicyjnych w obsłudze aplikacji. Które z nich polecamy?
1. InShot
Ta niezwykle popularna aplikacja ma prosty i czytelny interfejs. W darmowej wersji dostępnych jest mnóstwo animacji, przejść i wiele innych funkcji. W InShot łatwo połączysz kilka nagrań w jeden klip, przytniesz długie wideo, dodasz napisy oraz muzykę i efekty dźwiękowe – aplikacja ma bogatą bibliotekę gotowych utworów i dźwięków gotowych do wykorzystania. Łatwo nagrasz również narrację do filmu. W wersji darmowej zmontowany klip oznaczony jest znakiem wodnym. Wersja płatna dostępna jest w wersji abonamentowej, można też dokonać jednorazowego zakupu licencji.
2. CapCut
CapCut to aplikacja niezwykle wygodna w obsłudze. Równolegle możesz edytować w niej kilka klipów. Dostępna jest biblioteka gotowych szablonów wideo. Nagrania możesz dodać do edycji z poziomu aparatu lub albumu w smartfonie. CapCut, podobnie jak InShot, również oferuje bardzo bogatą kolekcję efektów przejścia, animacji, nakładek, muzyki oraz dźwięków. Umożliwia także korektę wideo pod względem jasności, kontrastu czy ostrości. W wersji darmowej udostępnia niezbyt dużą liczbę efektów. Płatna wersja – CapCut Pro – dostępna jest w trybie abonamentowym.
3. KineMaster
KineMaster to aplikacja, która oferuje wiele zaawansowanych funkcji montażu, takich jak dodawanie efektów specjalnych, nakładek, muzyki i wiele innych. Użytkownicy mogą również dostosowywać prędkość odtwarzania, co jest przydatne przy tworzeniu efektownych przyspieszeń lub zwolnień. Efektów w aplikacji jest z pozoru mniej, KineMaster wyróżnia się jednak sporą biblioteką szablonów wideo, dodatkowych przejść i innych elementów, które można ściągnąć i dodać do swojej biblioteki. W darmowej wersji KineMaster wyświetla reklamy, a na nagraniu widoczny jest znak wodny.
Zobacz też: Butik odzieżowy zarządzany jak marka osobista! Sprawdź, o kim mowa!
4. YouCut
To ciekawa i przyjemna w użyciu aplikacja, która w darmowej wersji już daje spore możliwości montażu. Ma interfejs zbliżony do CapCut czy InShot. Dostępnych jest dużo darmowych efektów przejść i animacji, łatwo też dodać muzykę (aplikacja prosi o obejrzenie reklamy w zamian za możliwość wykorzystania muzyki z biblioteki). W YouCut można wygodnie dodać efekty specjalne oraz tekst i zmienić format nagrania. YouCut także oferuje ciekawe szablony wideo. W wersji premium dostępnych jest więcej szablonów, muzyki, efektów i filtrów, nie ma również reklam. Można wykupić licencję jednorazowo lub postawić na abonament.
5. Canva
Canva również daje możliwość edycji wideo. Oferuje ogromną liczbę szablonów – zarówno darmowych, jak i płatnych. W łatwy sposób ustawisz format nagrania i połączysz w nim zdjęcia oraz wideo. Canva wyróżnia się możliwością dodania rozmaitych ozdobników i nakładek, a każdą z nich można osobno animować, co sprawia, że to świetna aplikacja do przygotowania wideo ofertowego w formie bardzo efektownej prezentacji. W aplikacji Canva możliwe jest również dodanie dźwięku do filmu. Canva dostępna jest w wersji darmowej lub płatnej, zarówno na smartfony, jak i przez przeglądarkę.
6. TikTok
Oczywiście rolki na TikToka można montować w… aplikacji TikTok, za pomocą wbudowanych w nią narzędzi. Można dodać efekty specjalne, tekst oraz muzykę, łatwo też przyspieszyć lub zwolnić nagranie. Jeśli podstawowe narzędzia Ci wystarczą, nie potrzebujesz zewnętrznej aplikacji do montowania wideo – pamiętaj jednak, że aplikacja TikTok ma jednak swoje ograniczenia.
Którą aplikację do montażu wideo wybrać?
Wszystkie polecane przez nas aplikacje dostępne są zarówno na Androida, jak i na iOS. Przybliżyliśmy tylko kilka popularnych aplikacji do edycji wideo – na rynku jest ich oczywiście o wiele więcej. Różnią się między sobą zarówno interfejsem, jak i możliwościami, dlatego warto samodzielnie przetestować kilka z nich i wybrać tę, która będzie Ci najbardziej odpowiadać.
O komentarz poprosiliśmy ekspertkę:
Format wideo w reklamach już na stałe zagościł w menedżerze reklam, zarówno w ekosystemie Meta, jak i na TikToku, czy Pinterest. Bardzo często okazuje się, że kreacje video generują dużo wyższe wyniki niż statyczne obrazy. Krótkie filmy mają ogromne znaczenie, szczególnie w branży fashion. W łatwy i ciekawy sposób można pokazać zalety danego produktu oraz jak ubranie pracuje na sylwetce. Tworząc materiały video do reklam, należy pamiętać o dwóch kluczowych zasadach: prawa autorskie — nie możemy wykorzystać do celów reklamowych np. muzyki, która jest trendem w mediach społecznościowych. Musimy zadbać o to, aby korzystać z utworów z licencją umożliwiająca wykorzystanie w celach reklamowych.
Drugą zasadą jest dynamika: zadbaj o to, aby Twój film był ciekawy, miał dynamiczne przejścia i efekty, ale nie przesadzaj! Pamiętaj, że w filmie najważniejszy jest produkt, i to na nim powinna być skupiona uwaga odbiorcy.
Karolina Przewięźlikowska - Head of Social Media & Facebook Ads w Medializer