Dzisiaj mamy: Niedziela, 2 Październik 2022

Marketplace – rozważamy za i przeciw

2022.01.25

Marketplace to inaczej internetowa platforma handlowa. Jest miejscem, w którym swoje usługi oraz produkty oferuje wiele różnych sprzedawców. Za przykład mogą posłużyć takie giganty, jak Allegro czy Amazon. Rynek e-commerce w Polsce cały czas rośnie w siłę, co oznacza, że zwiększa się również konkurencja. Marketplace to alternatywny pomysł na rozwinięcie swojego e-biznesu.

Czym jest marketplace?

Marketplace działa w prosty i intuicyjny sposób. Znajdziesz tam towary oraz usługi podzielone na konkretne kategorie. Tego typu platforma przyciąga mnóstwo odbiorców, ponieważ jej oferta z założenia ma być bogata. Umieszczając na niej swój asortyment, zyskujemy pewność, że dotrzemy do większej liczby klientów niż dotychczas. Niektóre marketplace’y skupiają się wokół jednej dziedziny (np. Empik Marketplace z książkami, grami oraz elektroniką), inne – dostarczają różnorodnych towarów. Wszystkie procesy zakupowe przebiegają w łatwy, ujednolicony sposób, a transakcje są przetwarzane przez operatora platformy, a realizowane przez indywidualnych detalistów czy hurtowników.

Platforma handlowa czy indywidualny e-sklep?

Zastanawiasz się, czym jeszcze różni się market place od sklepu internetowego? Wahasz się, którą z opcji wybrać? Warto pamiętać, że własny e-sklep (bez wykorzystania żadnej platformy) należy zbudować od podstaw. Wymaga to większych nakładów pracy, znacznie większego zaangażowania, a przy tym – podjęcia większego ryzyka. Coraz większej liczbie biznesów e-commerce nie udaje się przetrwać na rynku. Marketplace to duża szansa dla mniejszych sprzedawców! Nie można jednak zapominać, że na platformie handlowej także trzeba mierzyć się z konkurencją, i to niemałą. Zmniejszają się koszty operacyjne, nierzadko jednak sprzedawcy decydują się na znaczne obniżki cen, aby zainteresować odbiorców swoim asortymentem.


Zobacz też: Sprawdź, dlaczego warto sprzedawać na Joyful.pl!


Jak działa marketplace?

Administratorzy konkretnych marketplace’ów dodają i zatwierdzają pojedynczych sprzedawców, zajmują się sprawdzaniem profili i kontrolą ofert, decydują o wysokości prowizji, a także sprawdzają raporty oraz statystyki. Z kolei osoby sprzedające mają dostęp do własnego panelu, przy użyciu którego umieszczają na stronie swoje produkty. Dołączając do platformy sprzedażowej, zobowiązują się oddawać pewną część swojego dochodu właścicielowi marketplace’u. Warto także pamiętać, że operator odpowiada za wszystkie działania marketingowe. Uwaga! Tego typu platformy nie muszą być jedynym miejscem, gdzie sprzedajesz towary. Mogą stać się tylko jednym z kanałów.

Opłaty związane z marketplacem

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, bycie częścią danego marketplace’u wiąże się z pewnymi kosztami. Rozliczeń dokonuje się na różne sposoby. Warto wyróżnić dwa podstawowe: abonament oraz prowizję. Użytkownicy korzystający z abonamentu wybierają wysokość kwoty i opcje, których będą mogli używać. Z kolei osoby decydujące się na prowizję oddają jakiś procent swoich przychodów w zamian za miejsce na platformie. Prowizje czasami są stałe, a czasami ustalane indywidualnie. Warto jednak pamiętać, że płacimy nie tylko za większą rozpoznawalność, ale również lepszą widoczność oraz oddanie części obowiązków w ręce innych.

Weź pod uwagę wszystkie elementy

Zastanawiasz się, czy marketplace to miejsce dla Ciebie? Rozważ wszystkie możliwości. Miej na względzie, że mnóstwo konsumentów ceni sobie tego typu platformy, ponieważ pozwalają zaoszczędzić sporo czasu. Ogrom produktów zebranych w jednym miejscu to niemała wygoda. Wiadomo – im większa liczba klientów, tym większa szansa, że wybiorą akurat Ciebie. Jako sprzedawca powinieneś zastanowić się, jak dużą kontrolę chcesz mieć nad Twoim biznesem online. Jeśli zdecydujesz się na własny sklep internetowy, nie musisz rezygnować z marketplace’u. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, może stać się dodatkowym kanałem sprzedaży.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...