Dzisiaj mamy: Czwartek, 19 Maj 2022

Marketplace – rozważamy za i przeciw

Wtorek, 25 Styczeń 2022

Marketplace to inaczej internetowa platforma handlowa. Jest miejscem, w którym swoje usługi oraz produkty oferuje wiele różnych sprzedawców. Za przykład mogą posłużyć takie giganty, jak Allegro czy Amazon. Rynek e-commerce w Polsce cały czas rośnie w siłę, co oznacza, że zwiększa się również konkurencja. Marketplace to alternatywny pomysł na rozwinięcie swojego e-biznesu.

Czym jest marketplace?

Marketplace działa w prosty i intuicyjny sposób. Znajdziesz tam towary oraz usługi podzielone na konkretne kategorie. Tego typu platforma przyciąga mnóstwo odbiorców, ponieważ jej oferta z założenia ma być bogata. Umieszczając na niej swój asortyment, zyskujemy pewność, że dotrzemy do większej liczby klientów niż dotychczas. Niektóre marketplace’y skupiają się wokół jednej dziedziny (np. Empik Marketplace z książkami, grami oraz elektroniką), inne – dostarczają różnorodnych towarów. Wszystkie procesy zakupowe przebiegają w łatwy, ujednolicony sposób, a transakcje są przetwarzane przez operatora platformy, a realizowane przez indywidualnych detalistów czy hurtowników.

Platforma handlowa czy indywidualny e-sklep?

Zastanawiasz się, czym jeszcze różni się market place od sklepu internetowego? Wahasz się, którą z opcji wybrać? Warto pamiętać, że własny e-sklep (bez wykorzystania żadnej platformy) należy zbudować od podstaw. Wymaga to większych nakładów pracy, znacznie większego zaangażowania, a przy tym – podjęcia większego ryzyka. Coraz większej liczbie biznesów e-commerce nie udaje się przetrwać na rynku. Marketplace to duża szansa dla mniejszych sprzedawców! Nie można jednak zapominać, że na platformie handlowej także trzeba mierzyć się z konkurencją, i to niemałą. Zmniejszają się koszty operacyjne, nierzadko jednak sprzedawcy decydują się na znaczne obniżki cen, aby zainteresować odbiorców swoim asortymentem.


Zobacz też: Sprawdź, dlaczego warto sprzedawać na Joyful.pl!


Jak działa marketplace?

Administratorzy konkretnych marketplace’ów dodają i zatwierdzają pojedynczych sprzedawców, zajmują się sprawdzaniem profili i kontrolą ofert, decydują o wysokości prowizji, a także sprawdzają raporty oraz statystyki. Z kolei osoby sprzedające mają dostęp do własnego panelu, przy użyciu którego umieszczają na stronie swoje produkty. Dołączając do platformy sprzedażowej, zobowiązują się oddawać pewną część swojego dochodu właścicielowi marketplace’u. Warto także pamiętać, że operator odpowiada za wszystkie działania marketingowe. Uwaga! Tego typu platformy nie muszą być jedynym miejscem, gdzie sprzedajesz towary. Mogą stać się tylko jednym z kanałów.

Opłaty związane z marketplacem

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, bycie częścią danego marketplace’u wiąże się z pewnymi kosztami. Rozliczeń dokonuje się na różne sposoby. Warto wyróżnić dwa podstawowe: abonament oraz prowizję. Użytkownicy korzystający z abonamentu wybierają wysokość kwoty i opcje, których będą mogli używać. Z kolei osoby decydujące się na prowizję oddają jakiś procent swoich przychodów w zamian za miejsce na platformie. Prowizje czasami są stałe, a czasami ustalane indywidualnie. Warto jednak pamiętać, że płacimy nie tylko za większą rozpoznawalność, ale również lepszą widoczność oraz oddanie części obowiązków w ręce innych.

Weź pod uwagę wszystkie elementy

Zastanawiasz się, czy marketplace to miejsce dla Ciebie? Rozważ wszystkie możliwości. Miej na względzie, że mnóstwo konsumentów ceni sobie tego typu platformy, ponieważ pozwalają zaoszczędzić sporo czasu. Ogrom produktów zebranych w jednym miejscu to niemała wygoda. Wiadomo – im większa liczba klientów, tym większa szansa, że wybiorą akurat Ciebie. Jako sprzedawca powinieneś zastanowić się, jak dużą kontrolę chcesz mieć nad Twoim biznesem online. Jeśli zdecydujesz się na własny sklep internetowy, nie musisz rezygnować z marketplace’u. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, może stać się dodatkowym kanałem sprzedaży.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...
Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Ecomersy Basic #25: Marketing rekomendacyjny w sklepie internetowym

Piątek, 22 Kwiecień 2022
Polecenia odgrywają bardzo ważną rolę w Internecie. Mamy tu na myśli zarówno zakupy online, jak i inne obszary działania w sieci. Ogromna liczba e-sklepów i dostępnych produktów czasami może przytłaczać, dlatego trzeba wybrać jakiś sposób selekcji. Wiele osób stawia właśnie na rekomendacje, czyli pozytywne opinie na temat konkretnych marek. Chcesz,...