Krótki przewodnik po modelu Real Time-Bidding
Dla właścicieli sklepów e-commerce bardzo istotna jest (albo powinna być) dywersyfikacja sposobów, w jaki docierają do swoich odbiorców. Grupę docelową można przyciągnąć za pomocą popularnych systemów reklamowych, takich jak Google Ads czy Facebook Ads. Warto również przyjrzeć się modelowi RTB.
Jak wygląda cały proces?
RTB (ang. Real Time-Bidding) to model, który polega na prowadzeniu aukcji w czasie rzeczywistym, poprzez algorytmy. Kiedy użytkownik odwiedza daną witrynę, system sam licytuje powierzchnię reklamową i wyświetla ją odbiorcy. Proces ten trwa mniej niż sekundę i przebiega w następujący sposób:
- Wydawca przesyła informację do SSP (ang. Supply Side Platform), że ma do sprzedania powierzchnię reklamową. W tym celu korzysta z kodu na stronie internetowej.
- Partner SSP wysyła zapytanie licytacyjne do partnerów DSP (ang. Demand Side Platform).
- DSP na podstawie otrzymanych danych określa potencjalną stawkę, po czym przesyła tę informację z powrotem do SSP.
- SSP wybiera najwyższą stawkę spośród wszystkich ofert licytacji.
- SSP dzieli się z wydawcą kodem emisyjnym, dzięki któremu wyświetlana jest dana kreacja reklamowa.
Zobacz też: Najpopularniejsze wskaźniki efektywności internetowych kampanii marketingowych
Indywidualne podejście i modele rozliczania
Dla modelu RTB ważne jest, by dana kampania reklamowa była skrojona pod konkretnego odbiorcę. Targetowanie odbywa się za pomocą określenia zainteresowań, intencji zakupowych, demografii. W tym procesie istotny staje się także capping (nałożenie limitu wyświetleń reklamy na unikalnego użytkownika), czas i miejsce emisji oraz stawki. Rozliczać się można za pomocą modelu CPM (Cost Per Mille). Jest to koszt wyświetlenia strony z reklamą 1000 razy. To nie jedyna opcja, istnieją też inne modele efektywnościowe: CPC (Cost Per Click), CPL (Cost Per Lead) czy CPA (Cost Per Action).
Przeczytaj również: 4 sposoby na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym
Główne zalety RTB
Real Time-Bidding w dużym stopniu przyczynił się do zwiększenia możliwości reklamowych. Reklamodawca musi sięgnąć po usługi platformy DSP i skonfigurować preferencje kampanii w taki sposób, by docierać do jak największej liczby potencjalnych konsumentów. Pomoże mu to zaoszczędzić mnóstwo czasu i wysiłku. Do innych korzyści należą:
- wcześniej wspomniane szczegółowe targetowanie
- zwiększenie efektywności i wydajności kampanii reklamowych
- możliwość kontrolowania czasu i miejsca emisji, która pozwala na bieżące optymalizowanie budżetów i dopracowywanie kampanii
Dzięki modelowi RTB realne staje się uzyskanie znacznie lepszych efektów przy takim samym budżecie. Przyczynia się to do uzyskiwania wyższych zwrotów z wydatków reklamowych.