Jak koszt wysyłki wpływa na sprzedaż?
Koszty wysyłki mają bardzo duże znaczenie dla klientów – często są czynnikiem, który decyduje o wyborze danego sklepu internetowego. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego cena przesyłki jest tak ważnym elementem w strategii sprzedażowej? Warto dokładnie przemyśleć ten aspekt, ponieważ może znacząco wpłynąć na wyniki Twojego biznesu online. Zobacz, co trzeba wziąć pod uwagę i jak znaleźć złoty środek – w naszym poradniku czekają na Ciebie przydatne rady.
W poszukiwaniu kompromisu
Klienci mają bardzo wysokie oczekiwania względem sklepów internetowych, zwłaszcza że technologia cały czas idzie do przodu. Spodziewają się kompleksowej obsługi, szybko działającej witryny, prawie natychmiastowego kontaktu i nowoczesnych rozwiązań. Bardzo często biorą pod uwagę również koszty wysyłki, które będą musieli ponieść. Przedsiębiorcy działający w branży e-commerce doskonale wiedzą, jak trudno znaleźć kompromis między ceną, szybkością oraz jakością usług logistycznych, szczególnie że współpraca z firmami kurierskimi nie należy do tanich. Najważniejsze jest to, aby wspierać konsumentów od początku do samego końca ścieżki zakupowej – do momentu, kiedy towar dotrze do ich rąk.
Koszty związane z wysyłkami
Każdy sklep internetowy musi podjąć współpracę z przynajmniej jednym operatorem logistycznym – to nie ulega wątpliwości. Wiemy jednak, że takie usługi wiążą się ze sporymi kosztami, które powinny zostać w jakimś stopniu wyrównane – właśnie poprzez cenę wysyłki. Istotne jest to, aby ta cena była rentowna i obejmowała kosz przesyłki oraz koszt opakowania, a jednocześnie nie zniechęcała klientów. Trzeba więc dokonać kalkulacji i przeanalizować, ile są w stanie zapłacić. Nie wszyscy wiedzą, że sklepy internetowe zarabiają na całych koszykach, nie na poszczególnych towarach. Dlatego w ofercie najczęściej znajduje się wiele produktów z danej kategorii, które mogą zainteresować klienta – dzięki temu zastanowi się, czy nie zrobić większych zakupów, aby wysyłka w ogóle się opłacała (a nuż przekroczy próg umożliwiający darmową dostawę?).
Zobacz też: Obsługa zwrotów w sklepie internetowym – jak robić to dobrze?
Darmowa dostawa – kto się na nią decyduje?
No właśnie, darmowa dostawa – jest to kwestia, której trzeba poświęcić trochę czasu. To bardzo kusząca wizja, zarówno dla klienta, jak i dla przedsiębiorcy, ponieważ można z niej uczynić przewagę nad konkurencją, jednak niewiele sklepów się na nią decyduje – a przynajmniej nie w każdym przypadku. Większość z nich ustanawia pewien próg cenowy, po przekroczeniu którego dostawa staje się darmowa. Musimy pamiętać, że źle dobrana wartość często zwiększa też liczbę zwrotów, ponieważ klienci dobierają coś do darmowej wysyłki i oddają. Bezpłatna dostawa jest najbardziej opłacalna dla sprzedawców, którzy oferują towary o odpowiednio dużej marży.
Co najlepiej wziąć pod uwagę, ustalając cenę przesyłki?
Ustalając ostateczną cenę (bądź ceny) wysyłki w swoim sklepie internetowym, na początek przetestuj różne warianty. Niech najpierw będzie najwyższa, później niższa o 30%, a później najniższa z możliwych. Sprawdź, jak to wpływa na wartość koszyka, liczbę transakcji, popularność różnych form dostawy. Spróbuj także negocjować z operatorem logistycznym, najlepiej podpierając się na wynikach powyższej analizy. Jeżeli okaże się, że przy niższych kosztach przesyłki o wiele więcej klientów składa zamówienia, zyskasz argument w dyskusji z firmą kurierską. Staraj się również monitorować działania konkurencji i sprawdzać, jakie ceny proponują inne sklepy internetowe z danej branży.