Dzisiaj mamy: Niedziela, 22 Maj 2022

Jaka jest skala oszustw w social mediach?

Wtorek, 8 Marzec 2022

Jeżeli chodzi o oszustwa w Internecie, sytuacja wcale się nie poprawia. Mogłoby się wydawać, że świadomość rośnie, ale równocześnie rozwijają się umiejętności hakerów. Jednym z bardziej popularnych narzędzi cyberprzestępców stały się media społecznościowe. To właśnie tam odnotowano ¼ oszustw. Dlaczego właśnie one?

Coraz więcej oszustw w mediach społecznościowych

Według raportu Federalnej Komisji ds. Handlu (FTC) tylko w 2021 roku naciągacze internetowi wyłudzili łącznie 770 mln dolarów od ponad 95 tysięcy osób. Ponadto, oszustwa w sieci, a dokładniej w social mediach, stanowią aż 25% wszystkich kradzieży. W ciągu ostatnich 5 lat liczba tego typu zgłoszeń zwiększyła się o 18%. Szukając przyczyn tego stanu rzeczy, trzeba pamiętać, że portale społecznościowe stały się bardzo ważną częścią życia większości z nas. Wybuch pandemii tylko to pogłębił. Nierzadko umieszczamy tam mnóstwo informacji o sobie, zapominając o bezpieczeństwie. Oszuści natomiast mogą z tego korzystać na różne sposoby: podszywając się pod innych, rozsyłając podejrzane linki (które, nawiasem mówiąc, wyglądają coraz mniej podejrzanie), a także posługując się narzędziami dla marketerów (chodzi tutaj o fałszywe reklamy).


Zobacz też: Cyberbezpieczeństwo w Polsce. Sprawdź koniecznie, co warto wiedzieć!


Internetowi klienci ofiarami cyberoszustów

Najbardziej narażeni na oszustwa są e-konsumenci. Wyłudzenia związane z zakupami internetowymi stanowią 45% zgłaszanych przestępstw w mediach społecznościowych. W 70% przypadków hakerzy odsyłali klientów na podrobione witryny, gdzie ci finalizowali transakcje. W ten sposób cyberoszuści zyskiwali dostęp do poufnych danych. Popularnym sposobem na wyłudzenie pieniędzy stały się też kryptowaluty, które stają się coraz bardziej znanym sposobem na zarabianie. Zostały wykorzystane w 64% przypadkach oszustw. Najczęściej ofiarą internetowych przestępców padali użytkownicy Facebooka, Instagrama, WhatsAppa oraz Telegramu.

Najpierw romans, a potem… wyłudzenie

Widzieliście film „Oszust z Tindera”? Ten dokument pokazuje działanie oszustów, którzy bazują na emocjach. Rozkochują w sobie poszczególne osoby, aby następnie wyłudzić od nich pieniądze. To nie są tylko pojedyncze przypadki! Stanowią aż 9% wszystkich wspomnianych przestępstw. Nie dokonuje się ich tylko za pośrednictwem aplikacji randkowych, ale też Facebooka (23%) i Instagrama (13%). Co zrobić, aby ustrzec się przed takimi sytuacjami? Przede wszystkim należy zachować ostrożność i mieć na względzie, że każdy może paść ofiarą oszustwa w sieci. Warto sprawdzać wiarygodność sklepów internetowych, nie klikać w żadne linki i uważać, z kim się rozmawia oraz gdzie wpisuje swoje dane.

Polecamy
Ecomersy basic
EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

EcomersyBasic #29: Jak tworzyć grafikę do mediów społecznościowych?

Piątek, 20 Maj 2022
Prowadząc własny biznes e-commerce, z pewnością nieustannie wcielasz się w różne role: sprzedawcy, copywritera, marketera, fotografa, grafika czy osoby od social mediów. Zwłaszcza te ostatnie mogą sprawiać nieco kłopotu, jeśli nigdy wcześniej się tym nie zajmowałeś. Jest to jednak część biznesu, której nie warto lekceważyć – social media mogą być...
EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

EcomersyBasic #28: Marketing szeptany. Czym jest? Czy warto?

Piątek, 13 Maj 2022
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst na temat opinii klientów i ich wpływu na sprzedaż w e-sklepie. Wiemy więc, że oceny oraz rekomendacje innych mają duże znaczenie dla większości konsumentów. Dlatego właśnie wiele firm decyduje się na charakterystyczną formę promocji, która nazywana jest marketingiem szeptanym (inaczej buzz marketing, word of mouth...
EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

EcomersyBasic #27: Opinie klientów i ich wpływ na sprzedaż w e-sklepie

Piątek, 6 Maj 2022
Niedawno pisaliśmy o znaczeniu marketingu rekomendacyjnego w e-commerce, czyli o tym, jaki wpływ na klientów mogą mieć opinie innych. Sprawdzenie, w jaki sposób poprzedni konsumenci ocenili dany sklep internetowy, usługę czy produkt, to często jedyny znany sposób na weryfikację. Czasami zdarza się jednak, że recenzje są nieprawdziwe – i to...
Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Ecomersy Basic #26: Analiza biznesowa w e-commerce. Dlaczego warto?

Piątek, 29 Kwiecień 2022
Planujesz rozpocząć działalność? Zastanawiasz się, jak usprawnić działanie swojego e-biznesu? Chcesz mieć lepszy wgląd w funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa? Warto pomyśleć nad przeprowadzeniem analizy biznesowej, dzięki której uda Ci się lepiej zrozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne własnej firmy. W tym celu można skorzystać z usług eksperta – odpowiednio wykwalifikowanego analityka. Możesz...