Dzisiaj mamy: Niedziela, 26 Marzec 2023

Jaka jest skala oszustw w social mediach?

2022.03.08

Jeżeli chodzi o oszustwa w Internecie, sytuacja wcale się nie poprawia. Mogłoby się wydawać, że świadomość rośnie, ale równocześnie rozwijają się umiejętności hakerów. Jednym z bardziej popularnych narzędzi cyberprzestępców stały się media społecznościowe. To właśnie tam odnotowano ¼ oszustw. Dlaczego właśnie one?

Coraz więcej oszustw w mediach społecznościowych

Według raportu Federalnej Komisji ds. Handlu (FTC) tylko w 2021 roku naciągacze internetowi wyłudzili łącznie 770 mln dolarów od ponad 95 tysięcy osób. Ponadto, oszustwa w sieci, a dokładniej w social mediach, stanowią aż 25% wszystkich kradzieży. W ciągu ostatnich 5 lat liczba tego typu zgłoszeń zwiększyła się o 18%. Szukając przyczyn tego stanu rzeczy, trzeba pamiętać, że portale społecznościowe stały się bardzo ważną częścią życia większości z nas. Wybuch pandemii tylko to pogłębił. Nierzadko umieszczamy tam mnóstwo informacji o sobie, zapominając o bezpieczeństwie. Oszuści natomiast mogą z tego korzystać na różne sposoby: podszywając się pod innych, rozsyłając podejrzane linki (które, nawiasem mówiąc, wyglądają coraz mniej podejrzanie), a także posługując się narzędziami dla marketerów (chodzi tutaj o fałszywe reklamy).


Zobacz też: Cyberbezpieczeństwo w Polsce. Sprawdź koniecznie, co warto wiedzieć!


Internetowi klienci ofiarami cyberoszustów

Najbardziej narażeni na oszustwa są e-konsumenci. Wyłudzenia związane z zakupami internetowymi stanowią 45% zgłaszanych przestępstw w mediach społecznościowych. W 70% przypadków hakerzy odsyłali klientów na podrobione witryny, gdzie ci finalizowali transakcje. W ten sposób cyberoszuści zyskiwali dostęp do poufnych danych. Popularnym sposobem na wyłudzenie pieniędzy stały się też kryptowaluty, które stają się coraz bardziej znanym sposobem na zarabianie. Zostały wykorzystane w 64% przypadkach oszustw. Najczęściej ofiarą internetowych przestępców padali użytkownicy Facebooka, Instagrama, WhatsAppa oraz Telegramu.

Najpierw romans, a potem… wyłudzenie

Widzieliście film „Oszust z Tindera”? Ten dokument pokazuje działanie oszustów, którzy bazują na emocjach. Rozkochują w sobie poszczególne osoby, aby następnie wyłudzić od nich pieniądze. To nie są tylko pojedyncze przypadki! Stanowią aż 9% wszystkich wspomnianych przestępstw. Nie dokonuje się ich tylko za pośrednictwem aplikacji randkowych, ale też Facebooka (23%) i Instagrama (13%). Co zrobić, aby ustrzec się przed takimi sytuacjami? Przede wszystkim należy zachować ostrożność i mieć na względzie, że każdy może paść ofiarą oszustwa w sieci. Warto sprawdzać wiarygodność sklepów internetowych, nie klikać w żadne linki i uważać, z kim się rozmawia oraz gdzie wpisuje swoje dane.

Polecamy
Ecomersy basic
Ecomersy Basic #70: Czym jest strategia komunikacyjna marki?

Ecomersy Basic #70: Czym jest strategia komunikacyjna marki?

2023.03.24
Sposób, w jaki komunikujemy się z naszymi odbiorcami, ma ogromny wpływ na wizerunek marki. Dlatego właśnie strategia komunikacyjna jest równie istotna, co biznesplan. To naprawdę rozległe określenie, które kryje w sobie mnóstwo elementów. W dzisiejszym artykule postaramy się nakreślić najważniejsze kwestie związane z tworzeniem takiej strategii i wykorzystywaniem jej do...
EcomersyBasic #69: Jak dbać o dobre opinie o sklepie internetowym?

EcomersyBasic #69: Jak dbać o dobre opinie o sklepie internetowym?

2023.03.17
E-commerce w Polsce rozwija się prężnie, co oznacza, że sklepów internetowych cały czas przybywa. Klienci muszą więc znajdować sposoby, by wybrać odpowiednie miejsce na zrobienie zakupów online. Skąd wiadomo, że dany e-sklep spełni ich oczekiwania? Internauci często kierują się opiniami innych osób – poprzednich konsumentów, którzy wcześniej byli na ich...
EcomersyBasic #68: SXO - więcej niż SEO

EcomersyBasic #68: SXO - więcej niż SEO

2023.03.10
Właściciele sklepów internetowych i wszystkie osoby związane z e-commerce doskonale zdają sobie sprawę, że świat marketingu online stale się zmienia. W branży zaczynają dominować nowe trendy i strategie, wprowadzane są coraz nowocześniejsze narzędzia. Wszystko po to, by odpowiedzieć na aktualne potrzeby i wymagania konsumentów. Większa liczba odwiedzających stronę przekłada się...
EcomersyBasic #67: Jak zmniejszyć liczbę zapytań o zwroty w sklepie internetowym?

EcomersyBasic #67: Jak zmniejszyć liczbę zapytań o zwroty w sklepie internetowym?

2023.03.03
Aby sklep internetowy mógł działać jak dobrze naoliwiona maszyna, powinniśmy zadbać o każdy aspekt jego funkcjonowania. Na pewno zdajesz sobie sprawę, jak duże znaczenie dla klientów ma polityka zwrotów. Istnieje wiele metod, które pozwalają na usprawnienie całego procesu. Bardzo ważne jest to, aby klient posiadał jasne informacje na temat oddawania...