Dzisiaj mamy: Czwartek, 6 Październik 2022

Jaka jest skala oszustw w social mediach?

2022.03.08

Jeżeli chodzi o oszustwa w Internecie, sytuacja wcale się nie poprawia. Mogłoby się wydawać, że świadomość rośnie, ale równocześnie rozwijają się umiejętności hakerów. Jednym z bardziej popularnych narzędzi cyberprzestępców stały się media społecznościowe. To właśnie tam odnotowano ¼ oszustw. Dlaczego właśnie one?

Coraz więcej oszustw w mediach społecznościowych

Według raportu Federalnej Komisji ds. Handlu (FTC) tylko w 2021 roku naciągacze internetowi wyłudzili łącznie 770 mln dolarów od ponad 95 tysięcy osób. Ponadto, oszustwa w sieci, a dokładniej w social mediach, stanowią aż 25% wszystkich kradzieży. W ciągu ostatnich 5 lat liczba tego typu zgłoszeń zwiększyła się o 18%. Szukając przyczyn tego stanu rzeczy, trzeba pamiętać, że portale społecznościowe stały się bardzo ważną częścią życia większości z nas. Wybuch pandemii tylko to pogłębił. Nierzadko umieszczamy tam mnóstwo informacji o sobie, zapominając o bezpieczeństwie. Oszuści natomiast mogą z tego korzystać na różne sposoby: podszywając się pod innych, rozsyłając podejrzane linki (które, nawiasem mówiąc, wyglądają coraz mniej podejrzanie), a także posługując się narzędziami dla marketerów (chodzi tutaj o fałszywe reklamy).


Zobacz też: Cyberbezpieczeństwo w Polsce. Sprawdź koniecznie, co warto wiedzieć!


Internetowi klienci ofiarami cyberoszustów

Najbardziej narażeni na oszustwa są e-konsumenci. Wyłudzenia związane z zakupami internetowymi stanowią 45% zgłaszanych przestępstw w mediach społecznościowych. W 70% przypadków hakerzy odsyłali klientów na podrobione witryny, gdzie ci finalizowali transakcje. W ten sposób cyberoszuści zyskiwali dostęp do poufnych danych. Popularnym sposobem na wyłudzenie pieniędzy stały się też kryptowaluty, które stają się coraz bardziej znanym sposobem na zarabianie. Zostały wykorzystane w 64% przypadkach oszustw. Najczęściej ofiarą internetowych przestępców padali użytkownicy Facebooka, Instagrama, WhatsAppa oraz Telegramu.

Najpierw romans, a potem… wyłudzenie

Widzieliście film „Oszust z Tindera”? Ten dokument pokazuje działanie oszustów, którzy bazują na emocjach. Rozkochują w sobie poszczególne osoby, aby następnie wyłudzić od nich pieniądze. To nie są tylko pojedyncze przypadki! Stanowią aż 9% wszystkich wspomnianych przestępstw. Nie dokonuje się ich tylko za pośrednictwem aplikacji randkowych, ale też Facebooka (23%) i Instagrama (13%). Co zrobić, aby ustrzec się przed takimi sytuacjami? Przede wszystkim należy zachować ostrożność i mieć na względzie, że każdy może paść ofiarą oszustwa w sieci. Warto sprawdzać wiarygodność sklepów internetowych, nie klikać w żadne linki i uważać, z kim się rozmawia oraz gdzie wpisuje swoje dane.

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

#EcomersyBasic #48: Reels. Co musisz wiedzieć o krótkich filmach na Instagram i Facebooka?

2022.09.30
Modę na krótkie, kreatywne filmiki zapoczątkował TikTok. Jako że aplikacja cieszy się tak ogromną popularnością, dwa konkurencyjne serwisy postanowiły przejąć od niej format niedługich video, dzięki którym można promować swoją markę i nie tylko. Na początku Reelsy pojawiły się na Instagramie, potem przyszedł czas na Facebooka. Jeżeli chcesz dowiedzieć się,...
#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

#EcomesyBasic #47: White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli dobre i złe techniki pozycjonowania

2022.09.23
By sklep internetowy był dobrze widoczny w wyszukiwarce, musi zostać skutecznie wypozycjonowany. W tym celu stosuje się różne techniki SEO, które w określony sposób wpływają na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Można je zwyczajowo podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Czym się od siebie różnią i które...
#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

#EcomersyBasic #46: Czym jest customer experience?

2022.09.16
Customer experience (w skrócie CX) to, najprościej mówiąc, suma doświadczeń klienta związanych z daną firmą. Obejmuje całość relacji na linii konsument-marka, od momentu uświadomienia sobie, że konkretna firma istnieje, aż do chwili ostatniej interakcji. Oznacza to, że właściwie każdy element tej relacji ma znaczenie. Celem jest optymalizacja doświadczeń klienta.
#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

#EcomersyBasic #45: Czym jest breadcrumbs? Menu okruszkowe bez tajemnic

2022.09.09
Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba) to inaczej forma nawigacji na stronie internetowej, która wskazuje, w jakim miejscu w witrynie obecnie się znajdujemy. Na pewno kojarzysz bajkę o Jasiu i Małgosi – jej bohaterowie rzucali za sobą okruszki chleba, aby upewnić się, że nie zgubią się w lesie i odnajdą drogę...