Dzisiaj mamy: Czwartek, 28 Wrzesień 2023

Cyberbezpieczeństwo w Polsce. Sprawdź koniecznie, co warto wiedzieć!

2022.02.28

Od czwartku jesteśmy zasypywani różnego rodzaju wiadomościami na temat wojny rosyjsko-ukraińskiej. Wiele z nich to tzw. fake newsy, czyli zmanipulowane czy całkowicie fałszywe informacje. Polacy, podobnie jak inni członkowie krajów sojuszniczych, są teraz bardziej niż kiedykolwiek narażeni na cyberataki.

Wojna toczy się także w sieci

Można powiedzieć, że działania wojenne rozpoczęły się w Internecie, i to już 15 stycznia br. Wtedy właśnie miał miejsce atak na kilkanaście sieci rządowych (Deface), do tego hakerzy zaszkodzili im złośliwym oprogramowaniem, służącym do kasowania danych (wiper). 10 godzin przed pierwszymi atakami ukraińskie komputery znów zostały zaatakowane. Warto pamiętać, że tego typu działania mogą odbić się na Polsce. Szczególnie zagrożone są firmy w jakiś sposób powiązane z Ukrainą (także te, które mają tam oddziały).

Kilka porad dla przedsiębiorców

Polskie przedsiębiorstwa utrzymujące kontakt internetowy ze wschodnim sąsiadem powinny zadbać o to, by połączenia między sieciami podlegały odpowiedniemu filtrowaniu, poddać weryfikacji konfigurację rozwiązań bezpieczeństwa, wprowadzić wszędzie uwierzytelnianie dwuskładnikowe oraz sprawdzić poprawność tworzenia kopii bezpieczeństwa. W Polsce został już wprowadzony trzeci stopień alarmowy CHARLIE-CRP, który dotyczy sytuacji zagrożenia terrorystycznego dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub wchodzących w skład infrastruktury krytycznej.

Co możesz zrobić jako indywidualny użytkownik? Na co uważać?

Jeżeli chodzi o indywidualnych użytkowników, jest kilka rzeczy, które możesz zrobić. Proponujemy, by nie przechowywać obecnie danych w chmurze, umieścić pieniądze w kilku różnych bankach, trzymać przy sobie jakąś ilość gotówki, zaktualizować system operacyjny w komputerze (i nie tylko! Również w telefonie i na innych sprzętach). Korzystaj też z managera haseł. Musimy też po raz kolejny wspomnieć o problemie dezinformacji. Fałszywe newsy napływają do nas z różnych stron, czasami wyglądają na sprawdzone. Musimy uważać, co rozpowszechniamy dalej. Nie warto doprowadzać do polaryzacji dyskusji i skłócać ze sobą Polaków. Bazuj na zaufanych źródłach!

Polecamy
Ecomersy basic
#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

#EcomersyBasic #95: Jak wybrać nazwę dla sklepu internetowego?

2023.09.21
W dynamicznym świecie handlu internetowego, gdzie konkurencja jest ogromna, odpowiednia nazwa e-sklepu ma bardzo duże znaczenie. W końcu to właśnie ona będzie Ci towarzyszyć przez cały czas, to ją będą rozpoznawać klienci i to ona będzie budzić rozmaite skojarzenia z Twoją marką. Wybór właściwej nazwy dla swojego sklepu internetowego może...
#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

#EcomersyBasic #94: Czym jest efekt kuli śnieżnej w e-commerce?

2023.09.15
W świecie e-commerce sukces nie zawsze wymaga ogromnych, kosztownych kampanii marketingowych. Czasami niewielkie i niepozorne działania mogą prowadzić do eksplozji sprzedaży i zwiększenia popularności marki. To zjawisko znane jest jako efekt kuli śnieżnej i nierzadko należy do kluczowych elementów strategii różnych firm. Aby lepiej je zrozumieć, wystarczy wyobrazić sobie, że...
EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

EcomersyBasic #93: 5 sposobów na to, jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

2023.09.07
Wciąż rosnąca popularność e-commerce sprawia, że liczba sklepów internetowych cały czas się powiększa – oznacza to konieczność wpasowania się w pewne standardy, które obowiązują w tej branży. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku handlu online, powinniśmy upewnić się, że nasz e-sklep działa bez zarzutu, czyli przede wszystkim szybko. Właśnie tego...
#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

#EcomersyBasic #92: One step checkout – wady i zalety

2023.09.01
Czy Twój sklep internetowy odwiedza wielu użytkowników, jednak nie przekłada się to na satysfakcjonujące wyniki sprzedaży? Czy klienci dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie je porzucają, nie finalizując transakcji? Nie martw się – z tym problemem mierzy się większość biznesów online. Musimy mieć na względzie, że takie sytuacje będą się...