Jak dobierać hasztagi na Instagramie?
Większość z nas zdaje sobie sprawę, że Instagram słynie z hasztagów, czyli słów lub wyrażeń poprzedzonych symbolem # (przykład: #zakupy, #marketinginternetowy). W przypadku tego serwisu są one niezbędne, aby zdobyć rozpoznawalność i większe zasięgi. Użytkownicy wyszukują interesujące ich treści właśnie po hasztagach, przy czym dzielą się one na „najpopularniejsze” i „najnowsze”. Instagram od zawsze znany był z możliwości dotarcia do wielu rozmaitych odbiorców. Jak więc wykorzystać moc hasztagów? Zostań z nami, aby się dowiedzieć.
Ile hasztagów powinno się znajdować pod postem?
Śledząc popularne konta na Instagramie, możemy bez problemu zaobserwować, że większość z nich posługuje się rozmaitymi hasztagami. To niezwykle istotna kwestia, zarówno dla influencerów, jak i firm. Na początku warto zastanowić się, ile hasztagów najlepiej umieszczać pod każdym postem, aby zwiększać ich widoczność. Nie jest to taka prosta sprawa, jak mogłoby się wydawać, bowiem algorytmy Instagrama nieustannie się zmieniają, o czym nie zawsze dowiadujemy się od razu. Jeszcze niedawno radzono, by dodawać 8-15 hasztagów do pojedynczego posta, a ostatnio liczba ta spadła do 3-5 (informacja pojawiła się na koncie @creators). Aby sprawdzić prawdziwość tych wskazówek, amerykańska platforma Later.com postanowiła przeprowadzić badanie. W tym celu przeanalizowano aż 18 mln postów. Okazało się, że optymalna liczba hasztagów to 20 lub 30: posty z 20 znacznikami cieszyły się największą rozpoznawalnością, z kolei posty z 30 znacznikami – największą liczbą komentarzy i polubień. Oprócz tego, jeżeli w treści pojawi się ich więcej niż 5, wzrośnie średni zasięg. Warto jednak pamiętać, że tego typu badania pozwalają jedynie na ogólny ogląd. Wiele zależy również od dodatkowych okoliczności.
Podział hasztagów
Hasztagi możemy podzielić na kilka kategorii: hasztagi związane z branżą, hasztagi opisujące zamieszczone zdjęcie, hasztagi mające związek z lokalizacją, hasztagi związane z marką i jej produktami, hasztagi społecznościowe (nastawione na użytkowników, którzy posiadają konkretne zainteresowania), hasztagi codzienne (bardziej ogólne, znane na Instagramie) i hasztagi okazjonalne (wykorzystywane podczas świąt czy specjalnych okazji). Warto je ze sobą mieszać, ale nie trzeba zawsze umieszczać pod postem znaczników z każdej kategorii – ważniejsze jest to, by rzeczywiście pasowały do treści. Nie każdy wie, że Instagram blokuje niektóre z hasztagów – przede wszystkim te, które dotyczą kontrowersyjnych tematów (związanych z seksualnością, przemocą, używkami), ale nie tylko. Znalazły się wśród nich tagi innych marek (#snapchat, #skype), a także znaczniki bardziej ogólne (#skateboarding, #streetphoto czy #elevator).
Zobacz też: #EcomersyBasic #43: Współpraca z influencerami
Najważniejsze kwestie – konkretność i wielkość
Dobierając hasztagi, warto kierować się kilkoma ważnymi zasadami. Trzeba zdecydować się na pewien klucz ich wyszukiwania. Po pierwsze, hasztagi powinny dotyczyć tego, co publikujesz – tematyki posta, zawartości zdjęcia/grafiki, grupy docelowej, branży. Lepiej unikać posługiwania się przypadkowymi znacznikami, ponieważ tego typu content może zostać uznany za spam. Po drugie, sprawdź, jak duże i popularne są wybrane przez Ciebie hasztagi. W tej kwestii lepiej zachować umiar – zarówno w jedną, jak i w drugą stronę. Znaczniki, które zostały wykorzystane więcej niż milion razy, okażą się mało efektywne ze względu na zbyt dużą konkurencyjność, z kolei niszowe znaczniki z małymi zasięgami nie spełnią swoich funkcji i nie przyniosą realnych korzyści. Hasztagi dzielimy także ze względu na wielkość. Wyróżnia się hasztagi duże (powyżej 250 tys. postów), hasztagi średnie (powyżej 100 tys. postów) i hasztagi małe (poniżej 100 tys. postów). Większość twórców internetowych zaleca, by nie używać tagów, pod którymi kryje się mniej niż 10 tys. postów. Użytkownicy Instagrama często kierują się regułą, by umieszczać pod postami 10 tagów dużych, 10 średnich i 10 małych.
Dodatkowe wskazówki
Po trzecie, możesz zrobić samodzielny research lub skorzystać z dostępnych na rynku narzędzi (najczęściej nie są one darmowe), takich jak Flick. Jeżeli zdecydujesz się na monitoring konkurencji, wytypuj marki podobne do Twojej, które odnoszą sukcesy na Instagramie. Sprawdź, jakimi hasztagami się posługują, gdzie je umieszczają (w postach czy w komentarzach), w jaki sposób je dopasowują. Zapoznaj się zarówno z profilami firm-gigantów, jak i przedsiębiorstw podobnych do Twojego (pod względem wielkości oraz zakresu usług). Warto także przeanalizować, jakich hasztagów używają osoby, których obserwują użytkownicy z Twojej grupy docelowej. Po czwarte, pamiętaj, by nie używać ciągle tych samych tagów, ponieważ może to spowodować obniżenie zasięgów. Dodawanie ich poprzez kopiuj-wklej grozi nawet zablokowaniem konta przez Instagram! Po piąte, korzystaj z hasztagów angielskich (są bardziej znane) i polskich (pomogą dotrzeć do lokalnej grupy odbiorców).
Podsumowanie
Dobieranie hasztagów to proces, do którego lepiej się przygotować, jeżeli chcemy, by Instagramowe posty rzeczywiście miały wpływ na promocję marki. Jeżeli będziesz kierować się wskazanymi przez nas zasadami, bez wątpienia uda Ci się zwiększyć widoczność i dotrzeć do większej liczby odbiorców. Co ważne, warto pozostawać na bieżąco ze zmianami, jakie zachodzą na Instagramie. Twórcy bowiem nierzadko skarżą się na „ucinanie zasięgów” i zastanawiają się, co zrobić, aby naprawić tę sytuację. Lepiej trzymać rękę na pulsie!